Gå til innhold

Synes det er så vanskelig å skrive tale.. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og skriver en tale til min mann i forbindelse med vårt bryllup. Har skrevet ferdig talen, men føler liksom ikke at det ble det helt store. Jeg mener at en tale bør inneholde både litt humor og romantikk. Men jeg klarer seriøst ikke å være morsom.. Jeg er ikke en klovn/moroklump i utgangspunktet. Ikke at jeg trenger å være det heller da.. Men finner ikke på en eneste ting jeg synes er komiskt...

Og ellers.. Hva er viktig å trekke frem i en tale til brudgom?

Anonym poster: dcf09c525fc52860ed2a401ca8d242d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror at hvis du prøver veldig veldig hardt å være morsom, så blir du neppe det. Da er det nok bedre å la den tanken ligge, og heller satse på en ektefølt og koselig tale :) Eventuelt kan du jo prøve å trekke frem noen morsomme situasjoner?

Skrevet

uff tale ... ? det hadde jeg viiirkelig ikke tenkt at jeg skulle ha. hadde ikke klart å stotre den frem heller, jeg snakker gjerne til digre forsamlinger men ikke i sånne følelsesmessige sammengenger..

men det finnes masse gode bøker om å holde tale på biblioteket, spør der :)

Skrevet

Har vært innom mange forskjellige nettsider som gir tips og råd om taler. Men føler ikke jeg blir mer klokere. Jeg er ikke en taler. Faktisk har jeg ikke holdt en eneste tale i hele mitt lov. Foredrag har jeg holdt i forbindelse med jobb, men det blir jo langt ifra det samme.

Skrevet (endret)

Min jobb består av å holde forelesninger, men til tross for dette er jeg ingen taler når det gjelder å snakke om personlige følelser. Har diskutert frem og tilbake med meg selv og kommet frem til at jeg ikke kommer til å ha noen tale i bryllupet mitt - rett og slett fordi jeg ikke behøver som brud :-)

Jeg kommer til å ha en uformell tale til gjestene på middagen dagen før bryllupet, og så sier jeg noen ord på slutten av kvelden bryllupsdagen.

Hvis du synes det er vanskelig å være humoristisk så synes jeg du ikke skal fokusere på å være det, men snakke ut i fra det du er komfortabel med. Å prøve å være morsom på "kommando" er sjeldent en suksess, så jeg ville lagt den tanken helt bort. Snakk heller naturlig rundt ting du har opplevd sammen med mannen din.

Sett opp noen punkter over ting som er minneverdige for dere som en spesiell dag/ferie/opplevelse og så kan du kanskje finne noe som har vært morsomt som dere opplevde sammen - dette kan jo bli en litt morsom og humoristisk vri i talen også når du snakker om det.

Et annet tips er å be han beskrive seg selv med tre ord, eller om han for eksempel har gjort det på fb (noen har det i profilen sin). Hvis du går ut i fra den beskrivelsen så kan du jo snakke mer rundt hvert enkelt ord som:

omtenksom - fordi du viste/gjorde sånn og sånn den gangen

morsom - fordi du får meg til å le når jeg minst venter det (eller noe i den dur/evt noen eksempler)

Du kan jo også lage noen ord ut av bokstavene i navnet hans:

F.eks Ola:

O = omtenksom

L = lur

A = aksepterende

Jeg bare kaster ut av meg ideer her nå og tenker høyt, så det er ikke nødvendigvis gode tips for alle dette her.

Sist men ikke minst vet vi jo at det er mye bedre med en kort og hyggelig tale, enn at man skal dra den ut og ikke ha noen flere gode poenger til slutt.

Eventuelt kan du jo også velge å lese et dikt. Det finnes så mange fine.

Lykke til :-)

Endret av Portvinpiken
Skrevet

Tusen takk for tips, Portvinpiken. Jeg har også diskutert frem og tilbake med meg selv ift. om jeg vil holde tale eller ei. Jeg kom fram til at jeg selv setter pris på en tale, og regner med mannen også vil gjøre det..

Ja, jeg får vel bare legge vekk det humoriske. Og satse på en koselig og rørende tale. Tror jeg kommer til å klare det bedre.

Er det forresten vanlig å avslutte talen med "Jeg elsker deg"? Eller blir det rett og slett for kliss-klass?

Skrevet

Jeg har ikke hørt så mange taler fra bruder, men jeg kan ikke forstå annet enn at det er helt naturlig og veldig fint og avslutte med "Jeg elsker deg" :-)

• Liker 1
Skrevet

Under min tale lo folk av det jeg ikke hadde skrevet på forhånd men bare skøyt inn der og da. Ble skikkelig overrasket over at noen syntes jeg var morsom :fnise: Men en tale trenger ikke være morsom, er gjerne forlovernes tale som skal være litt morsomme. Jeg avsluttet med "elsker deg" hvertfall. Synes det er en grei måte å avslutte på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...