Gå til innhold

Festmat - Fingermat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode forslag til mat som kan serveres på fest og som ikke er så avansert å lage? Planen er å servere diverse (potet)snacks + grønnsaker med dip, men det hadde vært fint å kunne sette noe ekstra på bordet. Dette er en typisk fest hvor målet er å lokke folk litt rundt omkring (slik at ikke alle bare klumper seg på stua), og det vil derfor ikke bli satt frem tallerkner. Ergo bør det som servers ikke være for sølete (typisk IKKE kyllingvinger el.) og bør kunne spises stående. Canapeer syns jeg er litt kjedelig... Tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Tortillachips med cheddar og jalapeños, stekes i ovnen et par minutter til osten har smeltet litt.

- Jalapeñopoppers

- Potetskall med bacon/kjøttdeig. Skjær av endene på poteten, legg på litt marinert kjøttdeig og/eller bacon og ost. Stek i ovnen.

Godt altså! :-)

Skrevet

Her er mine enkle favoritter som alltid er en suksess på fest;

Bruchetta

Brød med en slags tomatsalsa oppå. Nydelig, enkelt, noe alle liker!

-Hakk smakstomater, fersk basilikum og hvitløk og tilsett en god olivenolje, salt og pepper. Bland, og la gjerne stå en stund (dette kan du lage tidlig på dagen og la stå tildekket i kjøleskapet til festen). Kjøp avlange baguetter eller annet godt brød, og legg en desj av tomatblandingen oppå. Pynt gjerne med et basilikumblad. Du kan også ha et salatblad under tomatsalsaen, jeg syns ruccula er godt. NAM!

Avocado med rømme/hakket løk/rogn el. kaviar/reker

-Del en avocado i to og fjern steinen. I hullet legger du en desj rømme, og oppå hakket rå løk, lodderogn eller kaviar og gjerne reker. Spises med teskje, enkelt og veldig godt! For at ikke avocadoen skal bli brun, gni litt sitron på. Pynt gjerne med en liten bit av en sitronskive.

Minitomater med mozarella og basilikum

Bruk tannpirkere eller kanapèpinner og stikk på en cherrytomat, en bit mozarellaost og et blad basilikum. YUMMY!

Spixy minikjøttboller med oliven

Bruk tannpirkere eller kanapèpinner og stikk på ferdigstekte og avkjølte minikjøttboller (bland kjøttdeig med chili, hvitløk, 1 egg, evnt litt brødsmuler, kanskjel litt sennep og masse godt krydder) - i tillegg til en grønn oliven. SNACKS!

Skrevet

Tusen takk for tips! Satser på at det blir jalapenopoppers + bruschetta + hjemmelaget salsa (og dessuten masse gode grønnsaker og oliven i tillegg til standard "partysnacks") Oppskriften på jalapenopppers er herved limt inn i min "Scrap Cookbook"!

Skrevet

Hjemmelagede (eller kjøpte om du vil) løkringer er også kjempegodt.

Skrevet
Hjemmelagede (eller kjøpte om du vil) løkringer er også kjempegodt.

Helt enig - men jeg får dem aldri til... Er også veldig glad i frityrstekt Camembert, men får heller ikke det til. På den andre siden, nå har jeg nettopp oppdaget druekjerneolje. Helt genialt å frityrsteke i, så nå skal jeg prøve meg på litt tempura + annet frityrstekt digg til helgen.

Jalapeñopoppersene ble faktisk kjempegode & kan anbefales på det varmeste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...