AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #1 Skrevet 14. oktober 2012 Hei er en 17 år gammel gutt som har så utrolig lyst på en katt, har snakket med faren min og han sier at det greit, så lenge jeg har all ansvar for katten selv. Så jeg lurer på følgende: Hvor er det "best" å få tak i katter? Har tenkt mye på dyrebeskyttelsen, men hvordan vet jeg at de kattene ikke vil stikke av fra meg og/eller at han/hun ikke vil se på meg som en eier. Og har også lyst til at katten skal være så ung som mulig, både sånn at jeg kan lettere knytte bånd til den (tror jeg) og lojalitet. Og hva er generelle tips/råd for hva jeg burde gjøre som katteier? Da med tanke på omsorg, lek, friluft og mat og pleie. Kommer sikkert med noen flere spørsmål etterhvert:) Og hvor mye koster det forresten for en katt? Har hørt at kattunger gis bort gratis, men gjelder det når det kommer til dyrebeskyttelsen? Anonym poster: 204451a4d08fcf58e2d8ccd790ca3323
Dolly-Duck Skrevet 14. oktober 2012 #2 Skrevet 14. oktober 2012 Så lenge du ikke vil ha en rasekatt ville jeg gått til dyrebeskyttelsen, der har de både unge og gamle katter som trenger et bedre hjem. Gi katten kos og kjøp noen katteleker. Både leker som katten kan leke alene med og en slik stang med noe greier på enden, slik at du blir en del av leken. Ang friluft så kommer det litt ann på. Får du deg en voksen katt som har vært ute resten av livet så må katten få være en del ute. Jeg synes at alle katter bør få gå ut om mulig. Men bor du rett ved siden av en motorvei så er jo ikke det særlig lurt. Kjøp skikkelig kattemat fra dyrebutikk eller vetrinær, ikke fra rema 1000. Klostativ er også nødvendig:) Akkuratt hva en katt koster er ikke av betydning, de fleste huskattene er gratis. Men det koster å ha katt. Katten på chipes, kastreres/steriliseres, trenger mat, vaksiner og ellers vetrinærpleie når det er behov for det. 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #3 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg vet ikke hvordan dyrebeskyttelsen gjør det, men det er et par organisasjner jeg vet om som krever en 2-300 kroner om du vil adoptere en katt. Det er mest av alt en symbolks sum for å vite at du er seriøs. Anonym poster: e85424f51def40e19dcf41dcc45e0ebc
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #4 Skrevet 14. oktober 2012 Takk for svar:) Ja er ikke spesielt interessert i rasekatter. Tenkte på det same med dyrebskyttelsen ,men det er et "problem". Det koster tydeligvis 600kroner for en katt. Og er en kattunge (1år) som jeg likte (både bildet og beskrivelse av katten) og det står at hun vil helst bli adoptert med broren sin. Jeg vet ikke om jeg har råd til å først kjøpe meg to katter. Også kom jeg over en annen side der 4 nyfødte kattunger gis bort. Og syntes at to av dem var veldig søte. Men er redd for at 2 katter kan bli for mye ansvar for meg og for dyrt (som nevnt). Eller er det lurere å ha to katter, og da spesielt når de kjenner hverandre fra før? Anonym poster: 204451a4d08fcf58e2d8ccd790ca3323
Envy Skrevet 14. oktober 2012 #5 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg tok til meg ei nydelig kattejente fra omplasseringen for 4 år siden. Hun var da 2 år. Jeg har aldri opplevd (hverken selv eller blandt folk jeg kjenner) at noe dyr har knyttet seg så mye til en person som det hun har gjort til meg. Vi har et utrolig sterkt bånd, og jeg merker på henne at hun den dag i dag er takknemlig for at jeg ga henne en ny sjans til å få et godt liv. Hun er så herlig at jeg får tårer i øynene når jeg tenker på henne Anbefaler på det varmeste at du tar til deg en (tror det er lurt å holde deg til en om du er usikker på om du "strekker til" for to) voksen katt som trenger deg. Du kommer ikke til å angre! Det finnes helt sikkert andre katter enn den som har behov for å ha med seg vennen sin som kan bli en vel så god katt for deg. Se litt mer rundt, evt. besøk omplasseringen og møt kattene "ansikt til ansikt" det er vanskelig å ta et valg der og da, men det er bedre å hjelpe én, enn ingen, så et vanskelig valg må du ta. Man vil jo så gjerne hjelpe alle 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #6 Skrevet 14. oktober 2012 2-3000 kroner er mer enn jeg er kjent med, men vet at flere forskjellige organisasjoner både i og utenfor DB tar mellom 700 - 1500,- per katt avhengig av alder og oppfølging. Jeg skjønner godt at du har lyst på en kattepus, og det er flott at du undersøker hva som kreves av deg. Når det gjelder å ha fullt ansvar for et dyr, både i forhold til stell og oppfølging, men også økonomisk så synes jeg ikke det er så bra utgangspunkt for deg som er så ung at forelder melder seg ut. Grunnen til dette er at du antakelig bor hjemme nå, og sannsynligvis vil flytte ut for første gang om noen år. Første gang hjemmefra har man kanskje ikke de helt store valgmulighetene med tanke på bosted, mulighet til å ha med katt, studier og så videre. Har du tenkt over hva du skal gjøre med pus dersom du kommer inn på skole (eller tilsvarende scenario) og ikke kan ta med deg katten? Du har heller ikke sertifikat. Hva skjer dersom pus trenger akutt hjelp og din far nekter å stille opp fordi du har fullt ansvar for katten? Har du økonomi til å ordne opp i dette selv? Og har du økonomi til å betale for kostnadene ved å holde et familiemedlem i de neste 15-20 årene? I tillegg til en større engangskostnad for innkjøp av selve katten og nødvendig utstyr + kastrering, vaksiner og ID-merking, koster det minimum 3-4000,- i året for fôr, kattesand, ormekurer, helsesjekk, vaksine, forsikring ++ I tillegg kommer garanterte nødvendigheter som tannstell, samt uforutsette utgifter ved sykdom, skade eller ulykke. Du må være forberedt på å ha en bufferkonto dersom du velger å droppe forsikring. Jeg vet om flere tilfeller enn jeg kan telle på en hånd blant bekjente der veterinærregning har oversteget både ti og tjue tusen ved sykdom og skader.. i år. Er du økonomisk kapabel til å sikre at kattens velferd? Dersom du har alt dette på stell høres du ut som en veldig driftig ung mann, og jeg vil anbefale deg å besøke en hjelpeorganisasjon i ditt lokalområde og lese og spørre om alt du lurer på angående kattehold. Det viktigste: Tid, kjærlighet, økonomi og kunnskap Anonym poster: 397892fd05ace6b0e025bc44f35c7181 4
Minya Skrevet 15. oktober 2012 #7 Skrevet 15. oktober 2012 Selv om du har lyst på en kattunge, anbefaler jeg deg å se etter en voksen katt i stedet. Kattunger er små og søte bare noen få uker, de er kanskje ikke helt ferdige med "pottetrening" og har flere uhell enn voksne, og de har ikke helt ferdigutviklet personlighet. En voksen katt kan være enklere å ha med å gjøre, både ved at katten selv kan "velge" deg og at du ser mye tydeligere hva slags personlighet de er. Voksne katter kan omplasseres alene om de viser misnøye ovenfor andre katter.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #8 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg anskaffet meg en kattunge, og slå i bordet, det har ikke vært et eneste uhell inne. Kjøper du kattunge (eller gratis) må du kastere den ved 1-års alder (om jeg husker riktig), og det koster 1500-2000. Anonym poster: de8860c7ebe667fb0d8b2867e526c1ce
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #9 Skrevet 15. oktober 2012 Anskaffer du deg en katt fra Dyrebeskyttelsen må du ikke slippe den ut før etter en måneds tid. Det er for at katten skal bli bundet til deg. Anonym poster: de8860c7ebe667fb0d8b2867e526c1ce
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #10 Skrevet 15. oktober 2012 Selv om du har lyst på en kattunge, anbefaler jeg deg å se etter en voksen katt i stedet. Kattunger er små og søte bare noen få uker, de er kanskje ikke helt ferdige med "pottetrening" og har flere uhell enn voksne, og de har ikke helt ferdigutviklet personlighet. Kattunger som har blitt riktig oppfulgt og levert ved minimum 12 uker er renslige mange uker før levering. Som oftest allerede ved 5 uker. Men helt enig at man ikke kan se like lett hvordan katten vil bli som voksen, kontra en allerede voksen katt. Kattunger blir fort voksne, og kattungetiden er bare noe man kan unne seg om man har mye tid å bruke på lek og oppfølging. (Eller eventuelt skaffer to lekekamerater). Jeg anskaffet meg en kattunge, og slå i bordet, det har ikke vært et eneste uhell inne. Kjøper du kattunge (eller gratis) må du kastere den ved 1-års alder (om jeg husker riktig), og det koster 1500-2000. Anonym poster: de8860c7ebe667fb0d8b2867e526c1ce Tidlig kastrering kan utføres helt ned i leveringstid (12 uker), men de fleste veterinærer har en vektgrense på 1,5 - 2 kg og noen har gjerne nedre aldersgrense 6 måneder. Og til TS: Dersom du anskaffer deg kattunge®, må du huske at de IKKE skal ut uten tilsyn/sele før de er kastrerte (og ID-merket og vaksinerte). Dersom du ikke tror du har råd til to katter, har du definitivt ikke råd til et kattungekull. (Selv om kattunger er det søteste som finnes). Anskaffer du deg en katt fra Dyrebeskyttelsen må du ikke slippe den ut før etter en måneds tid. Det er for at katten skal bli bundet til deg. Anonym poster: de8860c7ebe667fb0d8b2867e526c1ce Dette gjelder voksne katter, og tiden kan variere, men husk TS, at kattunger på ingen måte kan slippes ut så tidlig. De trenger oppfølging som nevnt over, og må tilvennes gradvis over tid. Jeg pleier å anbefale gradvis tilvenning med tilsyn fra 6 måneder. Takk for svar:) Ja er ikke spesielt interessert i rasekatter. Tenkte på det same med dyrebskyttelsen ,men det er et "problem". Det koster tydeligvis 600kroner for en katt. Og er en kattunge (1år) som jeg likte (både bildet og beskrivelse av katten) og det står at hun vil helst bli adoptert med broren sin. Jeg vet ikke om jeg har råd til å først kjøpe meg to katter. Også kom jeg over en annen side der 4 nyfødte kattunger gis bort. Og syntes at to av dem var veldig søte. Men er redd for at 2 katter kan bli for mye ansvar for meg og for dyrt (som nevnt). Eller er det lurere å ha to katter, og da spesielt når de kjenner hverandre fra før? Anonym poster: 204451a4d08fcf58e2d8ccd790ca3323 Dersom det svir i lommeboka å betale 600 kroner for en katt, så tror jeg absolutt du bør se over regnestykket jeg satte opp ovenfor. Det er ikke et overdrevent gledesdreperbudsjett, og det er noe du virkelig må tenke godt over før du anskaffer deg katt. Og ja, jeg har flere ganger sett umyndige tenåringer som sitter i beitet fordi de ikke har egen økonomistyring, men likevel skal ha "fullt ansvar" for katten sin. Det er ikke noe gøy når du sitter med en katt som åpenbart trenger tilsyn hos veterinær som koster penger du ikke har, og du kanskje må velge å avlive familiemedlemmet ditt som du vet ville blitt helt frisk om du kunne betalt for veterinærkostnadene. Men som sagt, dersom økonomien ER i orden og du har tid, sikre framtidsplaner og alt det der. Så ja, da vil jeg anbefale to kattunger sammen eller en eldre katt. HUSK at annonser som GIR BORT kattunger mest sannsynlig er folk som 1: ikke har fulgt opp sin egen katt spesielt godt, da ville hun ikke fått kattunger. 2: ikke følger opp kattungene med vaksiner, ID-merking og ormekur 3: antakelig ikke kan følge opp kattungene riktig med tanke på sosialisering, håndtering, dokassebruk og så videre Og merk særlig at alle kattunger skal være minimum 12 uker før levering. Jeg holder på min anbefaling om å velge katt fra en seriøs hjelpeorganisasjon og/eller fosterhjem Anonym poster: 397892fd05ace6b0e025bc44f35c7181 Anonym poster: 397892fd05ace6b0e025bc44f35c7181 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #11 Skrevet 15. oktober 2012 Bra innlegg forrige poster! Viktig å huske at en utekatt skal ha ormekur hver 3. mnd. nå, og siden apotekene ikke selger det mer, koster det litt å gå til veterinær. Anonym poster: de8860c7ebe667fb0d8b2867e526c1ce
Gjest hulderjenta Skrevet 15. oktober 2012 #12 Skrevet 15. oktober 2012 Husk at når du kjøper en katt fra Dyrebeskyttelsen (eller en lignende organisasjon) og betaler - la oss si 6-700 kr - for den, så er den som regel kastrert, ID-merket og vaksinert fra før av. Skaffer du deg en kattunge gratis, så vil det koste deg ennå mye mer senere når du selv skal legge ut for alt dette. Det kommer naturligvis litt an på hvilke dyrleger og tilbud som finnes i nærheten av deg, men dette er ikke billig sammenlignet med prisen for en "fiks ferdig" katt hos DB o.l.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #13 Skrevet 15. oktober 2012 Sant det, men det er noe å få en helt pur ung kattunge da. Anonym poster: de8860c7ebe667fb0d8b2867e526c1ce
Gjest hulderjenta Skrevet 15. oktober 2012 #14 Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Det er sant, det er artig med en kattunge i de få ukene det varer, men det er likevel den voksne katten man skal ha i (forhåpentligvis) 15-20 år framover. Velger man en voksen katt er man også sikrere på hva man får også, hvilken personlighet den har og hva/hvem den kan passe til/sammen med. Men nå tenke jeg mest på at det virket som om at det var et problem at kattene fra DB kostet 600 kr, noe som er en dråpe i havet økonomisk sett sammenlignet med kostnadene et kattehold medfører. Både av forutsette og uforutsette utgifter. (Beklager om jeg tolket deg feil, TS). Endret 15. oktober 2012 av hulderjenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå