Gå til innhold

koketid kål til fårikål (koke bare kålen)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har endel ferdig fårikål i fryseren, og tenkte å tine opp til middag i morgen. Men det er nesten bare kjøtt, nesten ikke kål.

Jeg har kjøpt ekstra kål, og lurer litt på hvor lenge jeg bør koke den for å få den til å bli "fårikål"-kål? Vanligvis koker jeg jo kålen sammen med kjøttet, i timesvis.

Anonym poster: de9f2f56f311c7ba4263bac3ea34d110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg lager fårikål gjør jeg ikke helt som oppskriften tilsier for jeg synes kålen blir så grautete når den koker i flere timer.

Jeg koker kjøtt og hel pepper i 3-4 timer også legger jeg kål øverst de siste 30-40 minuttene.

Blir kjempegodt og man får litt tyggemotstand :-)

Derfor kan du sikkert koke kålen i egen kjele i 30-40 min også blande med oppvarmet fårikål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Gelica! Da prøver jeg dette i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager fårikål gjør jeg ikke helt som oppskriften tilsier for jeg synes kålen blir så grautete når den koker i flere timer.

Jeg koker kjøtt og hel pepper i 3-4 timer også legger jeg kål øverst de siste 30-40 minuttene.

Blir kjempegodt og man får litt tyggemotstand :-)

Derfor kan du sikkert koke kålen i egen kjele i 30-40 min også blande med oppvarmet fårikål.

Det ble helt perfekt :) Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott :-) Bare hyggelig!

Jeg pleier som sagt å gjøre dette hver gang jeg lager fårikål og har fått mye skryt av den siden kålen ikke blir så grautete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg pleier som sagt å gjøre dette hver gang jeg lager fårikål og har fått mye skryt av den siden kålen ikke blir så grautete :-)

Hvorfor ikke putte den tinede fårikålen i en gryte, ha på litt vann og koke en halvtime dammen med den nye kålen? Så får du smak på den!

Anonymous poster hash: ed561...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker når kålen har kokt, så svak varme, så lenge at den er blitt brun. For meg er det ikke noe annet som duger, og blir jeg servert får-i-kål med kål som fremdeles er grønn, så blir jeg kjempeskuffet. :)

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker når kålen har kokt, så svak varme, så lenge at den er blitt brun. For meg er det ikke noe annet som duger, og blir jeg servert får-i-kål med kål som fremdeles er grønn, så blir jeg kjempeskuffet. :)

:heks:

Må si meg enig i dette. Her har vi kålen oppi gryta sammen med kjøttet å lar det småkoke 3 timer. Perfekt. Grønn kål i fårikålen som attpåtil er hard, er ikke helt det jeg liker med fårikål. Blir ikke grautete som noen nevner hvis man lar være å røre i gryta mens det koker.

Anonymous poster hash: ed561...ff5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått grautete kål, hos meg blir den gulaktig i fargen, men beholder mye tyggemotstand.

Jeg legger kål og kjøtt lagvis på vanlig måte med kjøtt i bunnen av gryta med fettsiden ned. Har i omtrent en neve salt mellom lagene og fyller vann til like over det øverste laget. Så setter jeg på plata på 3 (av 6) og lar det stå i tre timers tid. Skrur ned plata til 2 eller 1 om det putrer for mye i gryta.

Kjøttet blir så mørt at det ramler av beina og kålen beholder noe av krønsjen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...