AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #1 Skrevet 14. oktober 2012 Hei! Jeg har veldig varierende sykluser, med alt fra 36 til 55 dager. Har testet i 6 mnd nå, og fått pos. EL-test. Innimellom har jeg fått pos. ELtest to ganger i løpet av en syklus. Mens pleier å komme alt mellom 3-5 uker etter pos. test, noe jeg tolker som at EL ikke skjedde. Har begynt å tempe, og det ser ut til at jeg har et hopp som markerer EL (sammen med pos. test), men temperaturen holder seg ikke høy. Dette tolker jeg også som at kroppen prøver på EL, men at det ikke går. Stemmer dette? Jeg har vært uten hormonprevensjon i 2,5 år, har tidligere brukt kobberspiral. Syklusen har alltid vært varierende (har notert sykluslengde siden 2010), men den har begynt å variere enda mer dette siste året. Må vi prøve et år før vi jeg kan få sjekket opp dette, til tross for at jeg selv ikke finner EL? Anonym poster: 90fd482e6fc7d722b8264ef492e83647
Miss Mjau Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Hei! Jeg har også veldig varierende sykluser, og dro til gynekolog for å undersøke dette. Hun kunne fortelle at man vanligvis vil at en skal ha prøvd et år før man begynner med f.eks. pergotime. Vi har ikke brukt prevensjon på 8-9 mnd, men fikk allikevel med resept på pergotime da jeg var der. Vil tro de ser det litt an, så skader vel ikke å bestille en time når syklusen er såpass uregelmessig. Jeg opplever det iallefall som ganske vanskelig å skulle bli gravid når det varierer slik. Angående temp.hopp, så har jeg forstått det på samme måte som deg. Temperaturen skal holde seg høy frem til menstruasjon, om det har vært en eggløsning.
Athene Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 Vedrørende temphopp så har du helt rett i din tolkning. Jeg fikk hjelp før jeg i det hele tatt ble prøver i og med at jeg hadde lange/uregelmessige sykluser. Jeg har en snill fastlege som stolte på mine vurderinger, og henviste meg videre med en gang. Og en gynekolog som tok meg seriøst. Men du bør dokumentere hvordan syklusene dine er, og hva du har gjort av eggløsningstester og temping. I utgangspunktet har man ikke rett på hjelp før det har gått ett år, så dersom man skal få det må man legge frem saken sin godt.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #4 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg fikk også hjelp før det hadde gått ett år. Hadde vært uten p-piller nesten ett år og kun hatt mensen en gang. Viste seg at jeg hadde PCO og ble satt på pergotime. Anonym poster: 85544575da04165fa49a8761fb20da0b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg tok selv turen etter kun 4 pp, ettersom syklusene ble lengre og lengre for hver mnd....... Ville bare sjekke at alt var OK, ble påvist manglende EL. Så fikk pergotime. Anonym poster: 482a778e6477f3c6ebcccf50f35717e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå