Gå til innhold

2 hunder på tur samtidlig, men de drar. Hvordan gå pent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to hunder, mor og datter som hver for seg går veldig pent i bånd. Men når jeg går tur med begge to så drar de så enormt! Spesielt den minste, det virker som det er om å gjort å komme først frem... Jeg har lært de å "gå pent" eller "fot", men jeg blir bare ignorert når jeg gir disse kommandoene når vi går alle tre. Da spesielt den minste også her. Hun er en kløpper på lydighet ellers da vi trener lydighet hver dag og satser på bronsemerket innen kort tid, men dette med å gå pent når de er 2 som går samme er noe som virkelig ikke går inn.

Har googlet og lest, men ikke funnet ut noe spesielt om dette temaet, bare hvordan man skal lære en og en hund å gå pent i bånd.

Må sies at jeg har prøvd forskjellige ting, både forskjellige halsbånd, gå pent-sele, tvillingkobbel, hver sitt kobbel osv, men ingenting ser ut til å fungere!

Begynner å bli litt rådvill her, vil jo så gjerne gå på tur med de begge, men jeg har rett og slett gitt opp og går heller flere turer for dagen, hver for seg.

Anonym poster: 0c0ebb9ffbc05103c4f7a6b205784d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tålmodighet, gå-stopp metoden og ros gjorde underverker for meg, men skeptisk til at du ikke har prøvd dette tidligere.

Flexibånd til den eldste kan hjelpe, "konkurransen" kommer så langt frem at luktene rundt blir mer interessant? Har funket for meg iallefall.

Skrevet

Du kan få kjøpt et dobbelt bånd, men jeg knyter bare båndene sammen en halv meter fra hundene, da drar de i hverandre mer enn i meg og da skjønner de fort at de ikke skal dra.

Anonym poster: f01e9211529bc3392562722201f8e529

Skrevet

Du må trene de hver for seg. Når de er sammen stresser de hverandre.

Skrevet

Tålmodighet, gå-stopp metoden og ros gjorde underverker for meg, men skeptisk til at du ikke har prøvd dette tidligere.

Flexibånd til den eldste kan hjelpe, "konkurransen" kommer så langt frem at luktene rundt blir mer interessant? Har funket for meg iallefall.

Fordi jeg ikke skreiv det opp så betyr jo ikke det at jeg ikke har prøvd det. Var på den måten jeg lærte en og en hund at de skal gå pent.

Om jeg stopper så begynner minstemann å gå rundt og snuse, rett og slett ikke ense meg. "Driter vel i hvorfor du stopper, bare jeg får snuse" virker det som hun tenker. Det blir rett og slett bare kaos. Eldstemann tror at det er hun som blir irettesatt, mens det egentlig er minstemann, som faktisk ikke bryr seg om det.

Jeg har prøvd å gi gamla langt bånd og minsta kort bånd, det var et tips jeg fikk, for å vise at gamla bestemmer hvor turen går.

Funket ikke.... Ikke omvendt heller for den del. :)

Skrevet (endret)

Fordi jeg ikke skreiv det opp så betyr jo ikke det at jeg ikke har prøvd det. Var på den måten jeg lærte en og en hund at de skal gå pent.

Om jeg stopper så begynner minstemann å gå rundt og snuse, rett og slett ikke ense meg. "Driter vel i hvorfor du stopper, bare jeg får snuse" virker det som hun tenker. Det blir rett og slett bare kaos. Eldstemann tror at det er hun som blir irettesatt, mens det egentlig er minstemann, som faktisk ikke bryr seg om det.

Jeg har prøvd å gi gamla langt bånd og minsta kort bånd, det var et tips jeg fikk, for å vise at gamla bestemmer hvor turen går.

Analyser "men er skeptisk til at du ikke har prøvd dette tidligere." en gang til kanskje?

Det jeg prøvde å formidle at dette er hva jeg kan råde deg til, men jeg stilte meg tvilende til at du ikke allerede har prøvd dette, selv om det ikke var nevnt i forumposten din.

Endret av Hibiskus
Skrevet

Tror likevel at det å stoppe når de drar er den enkleste og beste måten å lære de å gå pent sammen.

Du sier at den yngste begynner å snuse rundt. Det må du ikke la henne gjøre. Ha såpass kort bånd at hun blir stående der og gjøre ingenting. Å snuse rundt er jo en belønning i seg selv.

Skrevet (endret)

Vi har kobbelbånd som linker de to hundene via selene og en halti på den minste som trekker mest:) halti er et godt alternativ! Men vi trenger ikke det på gammel hunden, han daffer avgårde:)

1421630.jpg

Endret av Anciol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...