Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har tenkt å lage min egen hjemmeside om hunden min.

Fikk en ide om å lage en side som innholder info om søstrene hennes, siden dette er jakthunder så finner jeg bla resultater og antall konkurranse inne på hjemmeside til raseklubben. Kan jeg enkelt og greit bare "ta" informasjon derfra om kullsøstrene og bruke på min hjemmeside ( for å sammenlikne hundene litt ) Kan jeg gjøre dette ? Bør jeg innhente tillatelse fra eier ?

Kan man sånn generelt bare ta ting fra nettet ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Opphavsrett gjelder jo for nettet også da. Men så er det jo slik at dersom det ligger tilgjengelig på nettet er det også større sannsynlighet for å stjele...

Når det gjelder din sak ville jeg gjort følgende:

Lån stoff, men henvis med kilde hvor du har fått det fra

Gi beskjed til raseklubben om at du har referert til deres sider og gi dem linken til din side.

Det er tross alt grenser for hvor stor siden din blir...

Skrevet

Du kan jo sende en mail til eieren av den andre siden og spørre om det er greit?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er definitivt tryggast å spørja, for opphavsretten gjeld.

Kva som kan henda om du spør: Du får ja, gjerne mot at du lenker til den som eig artikkelen, kanskje med eit lite avsnitt om det.

Det kan òg hende at du får ei lenke tilbake, det kjem an på dine sider m.m.

Det kan òg henda at du får nei, så klart. Då må du finna på noko anna, som t.d. å kun lenke til artikkelen du er interessert i, eller skrive din eigen artikkel (ikkje berre ein lett omarbeida versjon av originalen). Eller begge delar, så klart. Oppgi gjerne referanse.

Kva som kan henda om du berre kopierer til dine eigne sider: Dersom eigaren oppdagar det, kan han klaga til tilbydaren av webhotellet (der du har sidene dine) slik at du misser sidene dine, får ei åtvaring, kontrakten vert oppsagt (fleire ulike reaksjonar, kjem an på kor alvorleg det er og sånt. Og dette er slikt som hender.) Nokre truar med advokat, eller sender advokat på deg - eller andre ting.

Som oftast vil du berre få ein mail der du blir bedt om å fjerna artikkelen sidan du ikkje har fått lov til å ha han, før evt. strengare tiltak vert sett i verk. Dersom du har ei lenke til opphavssidene så kan det bli ignorert - men då er det minst like greitt å spørja.

(Høyrest kanskje alvorleg ut dette - men eg kjenner til fleire som reagerer sterkt på at materialet deira vert kopiert...)

Skrevet

Du bør definitivt spørre først, ja.

:)

Jordbær er mot folk som stjeler info og grafikk på nett, uten å spørre..

Skrevet

Jeg spør alltid, men om jeg ikke får svar legger jeg bare et copyright merke og kilde url ved siden av infoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...