Gå til innhold

Vaske undertøy og kjøkkenhåndklær sammen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ekkelt?

Vi pleier å hive alt dette sammen på en 60 eller 70 graders vask... men kom til å tenke på at det kanskje ikke er så hygienisk å vaske undertøy og kjøkkenhåndklær sammen.. men det blir jo vasket varmt da, så det burde vel kanskje ikke ha noe å si.. noen andre her som også gjør det sånn? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uagh!

når du sier det, så er det kanskje litt ekkelt. :-? Jeg gjør det selv, men vi har jo oppvaskmaskin, så sånn sett er ikke bruken av kjøkkenhåndklær kjempestor.

"Rester" fra undertøyet som flyttes over på kjøkkenhåndklærne og videre over på servise som vaskes opp for hånd... :hår:

NEI, NEI, NEI! (viske vekk bilde fra hjernen smiley)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan av krefet med en gang: dette er ikke farlig.

Det får være måte på bakteriehysteri.

60 grader dreper de fleste bakteriene og resten forsvinner når tøyet tørker.

F.eks på sykehus blir de fleste klær bare vasket på60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Har ingen problemer med å vaske slike ting sammen, for så lenge en vasker det på 60 grader eller mer dreper du alle bakteriene.

Får være grenser for hvor hygeniske vi liksom skal være, for det blir jo reint det vi vasker da. Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet må jeg virkelig si er passe merkelig. Vasker du på 60 blir det rent nok, og de fleste bakterier dør. Selvfølgelig vasker man hvitvask sammen - uavhengig av hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Når det gjelder klær i ditt eget hjem så er det ikke noe problem å blande sammen kjøkkenhåndklær og undertøy og sengetøy for den del, så lenge temperaturen er høy nok. De fleste bakterier ødelegges ved 70 grader, det er temperaturen som brukes når matvarer pasteuriseres. Men til klesvask er 60 grader vanligvis nok, du har tross alt vaskemiddel i vaskemaskinen også, og klærene trenger tross alt ikke å kunne oppbevares over lang tid for så å spises...

Det spiller ingen rolle om du har truser og kjøkkenhåndklær og sengetøy sammen, det blir nemlig reint, og du kan tørke kjørler med trusene dine om du vil.. Men for all del - skulle det være sengetøy og undertøy med oppkast/diare-syke-rester på, så hadde jeg satt det på kokvask (min. 85 grader) for seg selv...

God vask! :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikkert litt sær jeg da, men hjemme hos oss kjæres alltid håndklær og undertøy i 2 ulike maskinvasker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ikke undertøy på 60 grader, det går på 40 med de fleste andre klærne. Det eneste som går på 60 er håndklær, kluter og sengetøy. Men ærlig talt, hva er galt med å ha undertøy og håndklær i samme maskin, blir ikke alt rent uansett? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her slanges alt sammen. Gidder da ikke vaske en maskin med 3 håndkler i?? Full maskin er viktig for miljøet og arbeidsbyrden i hjemmet. Ville ellers hatt lite annet å gjøre enn å være hjemme og passe på vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av håndkær, undertøy, kjøkkenhåndklær, sengetøy etc går på 60 eller 95 grader - de ligger i samme sorteringskurv, og går i samme maskin. Mulig at jeg er naiv, men jeg tror jo at tøyet blir rent når jeg vasker det, jeg da :roll:

Hvis ikke, måtte jeg jo vasket undertøy først, deretter en tom maskin på 95 grader (for å fjerne basiluskene) før jeg kunne vaske noe annet.

Forvrig enig med Hulderjente - veldig sært skittentøy etter sykdom etc kan gjerne få en maskin alene.

Men utover det - ikke la oss bli hysteriske, da! Vi behøver vel ikke skru opp kravene til husarbeidet mer enn nødvendig? Har vi ikke alle nok å gjøre på hjemmebane, om ikke vi skal sortere skittentøy 4 timer i uka.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håndklende de koker jeg på 90 grader, vasker ting vær for seg liker helst det . Men det går fint å vaske undertøy i sammen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går både handdukar (både kjøkenhanddukar og andre), sengetøy og undertøy saman på 70 grader. Sorteringa skjer etter farge - kulørt for seg, kvitt for seg.

Kjære vene - viss bakteriane overlever 70 graders vask, hadde me vel fått dei i oss uansett... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, dette var da voldsomt. Jeg kjører også fulle maskiner om det er mulig, og det avhenger av farge, ikke hva jeg putter oppi. Hvis en badematte får plass i en undertøysvask, ja så går den i en undertøysvask. Og kjøkkenhåndklær går med andre håndklær, og har en truse sneket seg unna, så får den vaskes med håndklærne.

Alt er da rent når det kommer ut...

*ser for meg mulig videre problemstillinger* "mine svette sokker skal vaskes med dine bh-er" "neihei..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kluter kokvaskes sammen med håndklær (kokvask = nitti grader).

Kjøkkenkluter og håndklær må være kokt. Meg om det. Men det finnes jo noe man vasker wc med også - og jeg klarer ikke annet enn å koke det etterpå...

Har lest i min mors gamle husmorbøker fra 50-tallet og "lærte" allerede da jeg var tolv år...

Har du tre skitne kluter, kan de legges i klorin.

Eller kokes 20 minutter i en kasserolle... som i gamle dager (det gidder jeg aldri - da klipper jeg heller i filler et håndkle om jeg mangler kluter).

Sengtøy 60 grader.

Undertøy og t-skjorter, dongeri osv. 40 - 60 grader - vi er bare to, og jeg har aldri sett en skitten truse her i huset, med bremsespor el.liknende... legger til at jeg bruker truseinnlegg - av en eller annen grunn - sikkert påvirket av reklamen...så egentlig burde vel trusene mine bare blitt hengt ut til lufting - men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Det minner meg om da min mor fortalte om sin kollega, hun var helt fortørnet da truseinnlegg kom på markedet. Hva man ikke fant på for å slippe å skifte truser ofte..

Til poenget: hos meg samles alt som skal vaskes på 60 grader i en dunk for seg, og vaskes samlet. Har jeg bare et par truser som skal vaskes og en dunk med 40 grader, hiver jeg de med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg kokvasker også kjøkkenkluter og kjøkkenhåndklær.

Undertøy vasker jeg sammen mde vanlige håndklær, evt sengetøy, og det funker utmerket for oss.

(Det jeg vasker do med kastes somregel, men om det er kluter som skal vaskes, ja så vaskes de IKKE sammen mde jøkkenklutene, koking eller ei...)

Forøvrig bruker jeg også truseinnlegg mange dager, men det er jo for å slippe å skrifte undertøy tre ganger i løpet av dagen da. Man kan le av denne "unødvendige oppfinnelsen" dersom man ikke er av den typen kvinne som trenger det. Det er forskjell på hvor mye som kommer ut av oss, og noen trenger slikt mer enn andre. Visst klarte de seg uten før i tida. For de som er slik som meg måtte det bety mange dager med fuktig undertøy og lukt av alle klær...

Men, det var vel langt på siden av saken.

Uansett, jeg vil ikke vaske kjøkkenkluter sammen med undertøy. Men, alle må få lov til å gjøre hva de vil. Men jeg vasker da fulle maskiner likevel. Jeg har nok kjøkkenkluter og kjøkkenhåndklær til å fylle maskina med det, og ALLTID nok håndklær til å fylle maskinene med undertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...