Gå til innhold

Tapas eller middag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Maten altså, noe så forvirrende..

Vi har lyst på tapas med mye forskjellig, og alle finner noe de liker.

Men mine foreldre syns at det blir for "urolig" i et bryllup.

Men jeg tenker, skal man sitte feks 3 timer til bords, så er det da vel deilig å få gå å hente seg mat, få rørt litt på kroppen liksom?

Vi skal ikke ha et overdådig og stivt bryllup, så vi syns det passer med tapas :-)

Noen som har synspunkter som gjøre det enklere å velge? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som gjest hadde jeg satt pris på tapas. Det er mye mer gøy å lage, noe for enhver smak og smaker rett og slett bedre enn de fleste stive middager jeg har smakt.

Jeg har vært i bryllup med koldtbord/tapas og det var ikke noe stress å hente seg mat. Man la opp til hente mat pauser mellom taler og sånne ting og selv de eldste gikk helt fint og fant seg det de ville ha.

Skrevet (endret)

Jeg hadde foretrukket tre- eller fireretters. For meg blir det for "urolig" og for lite høytidelig å ha tapas eller koldtbord. Det er noe jeg forbinder med konfirmasjon og dåp, ikke bryllup. Men det er meg. Vi hadde fireretter og det var overhodet ikke et stivt bryllup og det førte ikke til urolighet hos gjestene. Vi hadde dog en pause mellom hovedrett og dessert slik at folk kunne røre litt på seg, gå på toalettet og ta en røykepause.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Tapas! Har vært i to bryllup med det. Gjestene var kjempe fornøyd, alle ble mette og fant noe de likte. Det at man fikk røre seg veide denitivt opp for at det ble noe mer støy. Det er jo også en forskjell i pris..

• Liker 1
Skrevet

Noe jeg syns er vesentlig her, er antall!

Er dere unntil maks 30 høres tapas finfint ut, men mef flere gjester kan det fort bli litt rotete, og ta mye tid.

Det kommer selvfølgelig helt an på hvordan det organiseres.

Personlig foretrekker jeg bordservering i bryllup, og

heller tapas til andre festlige lag, men det er MIN mening!

Anonym poster: 2bfaddde4488c284d9500d51049ecb0b

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes tapas er veldig greit. Det gjør stemninga mer uformell og man kommer i snakk med de andre gjestene mens man henter seg mat og det er jo hyggelig. Selv i bryllup med hundre gjester har jeg erfart at Buffet kan fungere dersom man har god organisering.

Skrevet

Vi vurderer tapas fordi det er endel med matallergier og vi ønsker en uformell stemning. Var redd for at det ikke skulle være "fint nok"for folk, men når jeg har spurt hva flere av vennene våre hva de ville foretrukket å spise så har de fleste sagt tapas (uten at jeg har nevnt at vi har vurdert det). Begrunnelsen er enten at de har opplevd å være sultne etter 3/4-retter i andre bryllup eller at de synes det er godt å kunne velge litt selv.

Men tapas er jo bare en liten rett, så om man er redd for at det ikke formelt/fint nok så trenger man jo ikke å ha standarstapasene. Man kan jo også velge bordservering fremfor buffet.

Skrevet

Vi hadde 70 gjester og hadde koldtbord. Vi fikk kun positive tilbakemeldinger på det.

• Liker 1
Skrevet

jeg liker å røre på meg, og liker å kunne snakke med ulike mennesker i "matkøen" i løpet av kvelden. både som gjest og som brud :)

har stor sans for det formelle ved en treretters, men liker helt klart å kunne røre på meg, og særlig dersom det er mye folk. Dersom det er sånn sitte stille og spise i fire timer- seanse vil du uansett ha folk som smyger seg ut for å røyke, og folk som tar lange skravlepauser på toalettet :)

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke noe negativt om noen av delene sånn rent matmessig. Det viktigste er jo at maten er god - så heller en god treretters enn kjipe tapas og omvendt. Hvis man vet at man har endel allergikere/kresne/gjester med spesielle ønsker i matveien, så kan tapas eller koldtbord fort være det enkleste alternativet.

Når det gjelder andre aspekter så tenker jeg litt som Yvonne at det er mer høytidelig med treretters og bordservering. Men om resten av brylluper et sånn passelig uformelt og enkelt så er det ikke noe problem. Og selv om folk tar mat selv er det ikke noe problem å få et tapasbord til å se både elegant og delikat ut.

Og jeg tenker litt som Petalouda at det er hyggelig å kunne se "andre fjes" i matkøen enn dem man sitter ved f.eks. - særlig om man er lenge til bords. Samtidig så blir jeg fort stressa av at det stadig er folk som skal reise seg, gå rundt og kanskje skubbe borti stolen min, bli stående bak meg og sånt. Nå er nok jeg mye mer følsom for sånt enn gjennomsnittet, men det er klart at om dere må vurdere lokalstørrelsen og gjesteantallet her også. Man bør helst ha en annen bordorganisering (enkeltstående bord fremfor langbord) eller i det minste mye mer plass rundt seg enn man har ved vanlig bordsetting. Er det et lite lokale hvor all plass er brukt til spisebord og buffet, så tror jeg nok mange ikke vil nyte maten til det fulle.

Og ja, det er fint å kunne røre på seg. Det synes jeg gjelder uansett serveringstype - har man en laaang treretters med mange taler så bør det legges inn en pause!

• Liker 3
Skrevet

Vi skal ha tapas.

Skrevet

Jeg synes tapas er supert! Alle får noe de liker og stemningen blir automatisk litt mer løs :)

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

vi tenkte på tapas/buffe selv for da slipper man leie inn like mange servitører noe som blir en dyr utgift samt da kan de fleste som er kresene eller har allergi finne noe dem liker og spise.

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Vi skal ha en skikkelig grillmat-buffet med innleid kokk og det hele.

Til nattmat serverer vi en diger seranoskinke på stativ med tilbehør. Nam, nam.

Ja, til mat som metter og smaker godt sier nå jeg uansett hva valget faller for! :)

• Liker 1
Skrevet

Syns det hørest topp ut, siden du nevner div. matallergi og at bryllupet ikke skal vere altfor stort og ha en uformell stemning :)

tapas er kjempegodt!

AnonymBruker
Skrevet

Tapas eller koldtbord over vanlig tallerkenmiddag any day!

Anonym poster: e43ae63665c9c30ee346299274280982

Skrevet

At maten er skikkelig god er det viktigste! Virkelig god tapas, f.eks fra delicatessen slår 3/4-retters for meg, men jeg har også fått kjip tapas flere steder, hvor alt smaker lite eller alt smaker det samme. Jeg synes buffet funker kjempebra hvis det er god organisering.

Selv skal vi ha 3- eller 4-retters da vi synes det passer best i vår setting.

Skrevet

Vi skal ha en skikkelig grillmat-buffet med innleid kokk og det hele.

Til nattmat serverer vi en diger seranoskinke på stativ med tilbehør. Nam, nam.

Ja, til mat som metter og smaker godt sier nå jeg uansett hva valget faller for! :)

Det hørtes nydelig ut! SLikt bryllup har jeg lyst å bli invitert i en gang

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i bryllup med tapas på bordene. Det ble ikke urolig, det var noe for enhver smak og allergi og politisk overbevisning, og det ble nok prat ut av å sende skåler og fat rundt.

Det viktigste er uansett at maten smaker godt!

Anonym poster: 76ca8d880132c6e024c021b55d740676

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...