Gå til innhold

Tv bør forbys for barn under tre år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var overskriften på en artikkel i VG i går. En amerikansk forsker mener at barn under tre år ikke bør se på TV og frem til barn er 16 år bør de ikke se TV eller bruke pc mer enn to timer pr dag. Argumentet for å forby TV for treåringer er at de får konsentrasjonsvansker og at samspillet mellom foreldrene og barnet blir dårligere samt at de ikke lærer å leke slik de bør. Argumentet for de eldre barna er at stillesitting fører til dårlig helse.

I artikkelen står det også at dette gjelder hvis tven står på i bakgrunnen uten at barnet sitter rolig å se på, men bare leke med TV på i bakgrunnen. Vårt barn er ett år og jeg skal ærlig innrømme at vi har TV på i bakgrunnen ofte. Barnet sitter ikke å ser på TV, men leker og titter noen sekunder og leker videre. Vi har ikke tenkt at dette tar noen skade, vi er selv vandt til dette. Men ble usikre når vi leste artikkelen. På den andre siden så bruker ikke barnet verken pc eller smarttelefon som mange andre gjør. Vi leker jo også med barnet selv om tven står på.

Er det andre som har lest artikkelen? Den er ikke på nett, bare papiravisen i går. Har dere på TV når dere er hjemme? Og har dere merket noe på barnet. Og bare til opplysning så er vi så klart ute med barnet i løpet av dagen også.

Anonym poster: 711a670542f09f663e25f13f0cc29b33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så overskriften. Det samme står på P4 og på Aftenposten på nett. Mini er straks ett år og får ikke se på tv. Vi har ikke tven på. Han leker enten med lekene sine, hjelper meg å "vaske" eller så er vi ute. Vi er ute minst 2 ganger om dagen uansett.

• Liker 1
Skrevet

Jag har läst (för länge sedan) att pga av synapserne sammankoppling i hjärnan så ska inte ett barn under två år se på tv. Att se på tv är att få in intryck på ett helt annat sätt än om man är i "verkligheten" och kan välja vilka intryck man vill få in. (Jag har ingenting som kan stötta detta och jag kommer heller inte ihåg exakt vad som stod och den är gammal så det kan hända att den är utdaterad).

Dessutom så blir de ju helt inne i tvn och enligt mig; slösar massa tid till ingenting istället för att faktiskt få gjort riktiga ting.

När jag var Au-pair så slutade mina fyra tv-beroende barn att titta på tv. Från att ha sett på tv i minst 3timmar om dagen klarade det inte av att se klart på en hel film utan att bli uttråkade. De ville hellre leka med varann och sig själva än att sitta helt stilla och göra ingenting :)

Tyvärr, på gott och ont så är det inte bara jag här hemma som har föräldra ansvar. Hans far sätter honom framför barntv på kvällen (det är helt ok för mig) och ibland sätter han på NRK super på pc.. Tv får stå på i bakgrunden och det tror jag inte har något att säga, i alla fall inte när de blivit så gamle att de kryper/går runt för då kan de välja mer om de vill se eller inte.

Tycker man ska vara uppmärksam på hur mycket man faktiskt låter barn se på tv men jag tror det räcker med att vara det. Man behöver inte få dåligt samvete och så stor skillnad gör nog inte bakgrunds tvn ändå.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg synes det høres veldig fornuftig ut at små barn ikke skal se tv, og at man bør begrense det for større barn.

Om man bare har tv på som bakgrunnsstøy hele tiden når barna er våkne, er man lite bevisst på hvordan man bruker tid sammen med ungene sine. Tv er jo noe vi venner barna til å se på, ikke noe de selv har noe forhold til før de blir eksponert for det.

Skrevet

Har ett barn på 2,5 år, og vi har hatt på tv "døgnet rundt" hele livet hennes....

Jeg er avhengi av tv, blir rastløs og småredd hvis den ikke står på!

Hun ser ikke så mye på den, men av og til, også leker hun på gulvet forann tvn.

Det er sikkert ikke bra, men det er det eneste som fungerer her. Og hun virker ikke å tatt noen skade av det! Tvert i mot, hun snakker faktisk bedre enn de fleste 3 åringene i bhg og kan telle til 20. Det har hun nok lært gjennom barnetv...

Anonym poster: 8d404c5103a133f43ad9c1137ff3dee6

Skrevet

Problemet, etter hva jeg har lest, er at tv (samt tv-spill) ofte dreier seg om raskt skiftende bilder. Det er visuell stimuli som endrer seg fort, og hjernen blir vant til dette tempoet og denne måten å bli underholdt på. Hvis man da i tillegg har foreldre som ikke er særlig glade i å lese selv, og dermed ikke venner barna til å sitte stille og lese bøker uten tv på, så får man et stort problem når barna begynner på skolen.

Plutselig er det forventet at barna skal sitte stille på stolen og klare å fokusere på en lærer og en bok i flere timer i løpet av dagen totalt sett. Men for barn som har vokst opp med tv og spill, så er ikke hjernen stilt inn på, eller vant med, dette. Og man ender opp med konsenstrasjonsvansker og barn som kjeder seg og ikke klarer å følge med.

• Liker 11
Skrevet

Har et barn på 17mnd. De fleste dager står tven på i bakgrunnen, fordi jeg trives med lyden. Vi veksler mellom barnetv og andre kanaler, setter bevisst på barnetv til frokost og kvelds. Barnet ser likevel ikke mye på tv, det foretrekker å leke og være i bevegelse. Eneste er musikk, da stopper det opp, lytter og danser. Vi har fast kosestund på fanget etter kveldsmat og også sporadisk gjennom dagen, da snakker vi om det vi ser på tv. Dette fungerer fint for oss, den dagen det ikke fungerer, tar vi tak i det.

Skrevet

Et spørsmål til dere som har tven på i bakgrunnen hele dagen: Ønsker dere ikke å lære barna deres evnen til å sette pris på ro? Evnen til å nyte stillhet, og virkelig kunne slappe av i eget selskap? Jeg forstår at enkelte som er vant med det føler det ubehagelig med stillhet, men ønsker dere å overføre dette til deres barn også?

• Liker 11
Skrevet

Ingen av oss føler det ubehagelig med stillhet, av og til er det ren nytelse. Men tro meg, så lenge VÅRT barn er våken er det overhodet ikke verken ro eller stillhet i huset, tv eller ikke tv :)

• Liker 1
Skrevet

Utfra svaret, så vet jeg ikke om du helt forsto spørsmålet mitt. :)

Skrevet

Radio fungerer vel like godt som bakgrunnsstøy som en tv. Og da slipper man disse raskt skiftende visuelle synsinntrykkene man får fra tv.

• Liker 2
Gjest Darthoven
Skrevet

Et spørsmål til dere som har tven på i bakgrunnen hele dagen: Ønsker dere ikke å lære barna deres evnen til å sette pris på ro? Evnen til å nyte stillhet, og virkelig kunne slappe av i eget selskap? Jeg forstår at enkelte som er vant med det føler det ubehagelig med stillhet, men ønsker dere å overføre dette til deres barn også?

Noen folk tenker bare ikke. Trist men sant. Stakkars barn.

• Liker 1
Skrevet

Utfra svaret, så vet jeg ikke om du helt forsto spørsmålet mitt. :)

Eller kanskje du ikke forsto svaret? Det er umulig å lære et barn på 17 mnd å sette pris på ro og stillhet i et miljø som ikke er stille og rolig - i alle fall ikke når kilden til uroen er barnet.

• Liker 1
Skrevet

Eller kanskje du ikke forsto svaret? Det er umulig å lære et barn på 17 mnd å sette pris på ro og stillhet i et miljø som ikke er stille og rolig - i alle fall ikke når kilden til uroen er barnet.

Jeg tenkte nå litt mer langsiktig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenkte nå litt mer langsiktig.

Som du kanskje ser over, så er vi forberedt på at vi må gjøre endringer den dagen status quo ikke fungerer,

Skrevet

Alltså jag vet om många föräldrar som använder sin tv som barnvakt. Till och med föräldrar som säger att de aldrig låter sina barn se på tv, varje gång vi kommer hem till dem så vart sitter barnen? Jo framför tvn!

Mitt barn hade inte gjort det om det hade varit upp till mig men vi är två hemma som bestämmer och om faren är så sjukt envis på det så får han vinna. Vad kan jag säga till honom liksom? Hela världen låter ju deras barn se på mer tv än vad han låter vårt barn göra i alla fall. Dessutom så hoppas jag att jag regulerar det lite eftersom vi inte ser på barn när vårt barn bare är med mig.

Jag kände en ung vuxen en gång som inte kunde sova utan tv på väldigt hög nivå. Varför? Jo för hennes mamma hade altid satt på tv på barnas rum och haft på den hela natten så de kunde sova. Idiotiskt om du frågar mig.

Jag är väldigt enig med att det är viktigt att barnen lär sig att "hitta sin inre ro" men för mig så är det inte lätt att få till ett helt tv-fritt liv.

Ett föräldrapar vi känner sätter deras tvåring ensam framför tv när de ska äta medan de sitter i rummet brevid (utan vägg emellan) och äter själva. Det är också idioti. Det är sådana saker som gör att jag hoppas att vi ända håller oss till långt under genomsnittet, för jag slutar aldrig att bli förvånad över vad andra föräldrar gör...

Skrevet

Om det är någon som vill hjälpa mig att vinna detta "tv-kriget" hemma och kan bidra med linker som stötter våra påstående så blir jag glad :D ;):)

Skrevet

Jeg prøver å kjøre en halvtime tv pr dag for vår tre-åring, men lykkes ikke alltid. Men synes det er viktig å ha tanker og mål om mengde. Pappaen lot ham se for mye tv etter min mening, så da måtte vi bli enige om mengde. Når vi ser tv, så er det for å se på et spesielt program. Jeg er motstander av å bare sitte å glane på hvasomhelstsomsendes, og å la tv surre i bakgrunnen. Da hsetter vi heller på musikk. Og jeg er spesielt motstander av måltider foran tv. Det gjør vi kanskje lørdag kveld, ikke ellers. Vi skal ha matro og prat og fellesskap under måltider. Tv er passiviserende, jeg synes ikke barn skal bare sitte der og bli bombardert med inntrykk hele dagen. De har så mye å gjøre og lære og prøve ut, er ikke tid til tv hele tiden.

• Liker 3
Gjest Purple Haze
Skrevet

Dere som argumenterer for å ha på tv i bakgrunnen hele tiden, tror dere virkelig ikke at det påvirker barnet deres negativt? Å si at det ikke er ro uansett blir jo bare for dumt. Tv bidrar til at barna blir mer stresset, urolige og overstimulerte.

• Liker 3
Skrevet

Det er en uting å ha tv'n på som konstant bakgrunnsstøy uansett, spør du meg...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...