AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #1 Skrevet 13. oktober 2012 Har meldt meg inn i et treningssenter for å få litt fart på denne skrotten her. Jeg er slank, men ikke trent. Stakk innom nå sent i kveld siden det ikke er noen andre der da. Å løpe på møllen klarer jeg, det er ikke det som er problemet for å si det slik. Har utrolig lyst til å lære meg knebøy, så jeg stakk over til det stativet for å prøve. Har selvsagt sett på en hau med videoer på YouTube og lest mye hvordan det skal gjøres, men det er ikke lett. Jeg tok av alle vektene som var på, og skulle prøve et par repetisjoner, men klarte ikke en gang en eneste en. Det var TUNGT, bare den tomme stangen! Hvordan skal jeg "trene meg opp" til å klare det? Trodde virkelig ikkje vektstangen var så tung. Anonym poster: 3df0a1523589f3d4eb849e1ba08c5889
Envy Skrevet 13. oktober 2012 #2 Skrevet 13. oktober 2012 Den stangen du bruker veier antakeligvis 20 kg. De fleste treningssenter har flere versjoner av tyngder på vektstenger. Prøv en på 10 kg neste gang, blir den for lett øker du til 12 eller 15 Du kan også øve på teknikken uten stang, og ta flere repetisjoner i stede. Du kommer fort opp slik at du kan bruke stangen. Evt kan du prøve å starte i smith maskinen. Der sitter stangene fast, så du får en jevnere bevegelse, og støttemuskulaturen trenger ikke å inkluderes. Da kan du løfte tyngre
Gud Skrevet 13. oktober 2012 #3 Skrevet 13. oktober 2012 Først vil jeg anbefale å få hjelp av personlig trener (eller en annen som har god greie på det) for å få riktig teknikk i knebøy. Når du etterhvert klarer å løfte en del kilo er det en fare for å ødelegge ryggen hvis du ikke gjør det riktig. Dernest: Som envy sier kan du ta knebøy uten vekter, eller du kan bruke mindre vekter. Et eksempel er å ta en manual i hver hånd eller lignende. Det finnes også mange maskiner du kan bruke i opptreniningen, benpress er vel mest relevant. Her kan du ha veldig liten belastning til å begynne med. Start med noe du klarer, tren hardt, spis riktig, så kommer det nok etterhvert.
Supraspinatus Skrevet 14. oktober 2012 #4 Skrevet 14. oktober 2012 HOLD DEG BORTE FRA SMITHMASKINEN!!! Det må ropes. I beste fall kan den brukes som noe å lene seg inntil når du drikker vann. Knebøy kan du gjøre uten vekter. Få inn god teknikk i knebøy uten vekt. Prøv det samme med et kosteskaft hjemme. Neste progresjon kan være å bruke manualer som du holder ved skuldrene eller lar henge lang siden. Før du vet ordet av det knebøyer du din egen kroppsvekt!
Envy Skrevet 14. oktober 2012 #5 Skrevet 14. oktober 2012 HOLD DEG BORTE FRA SMITHMASKINEN!!! Hva er argumentet mot smithmaskin? (jada, vet veldig godt at frivekter er bedre, men jeg bare spør siden du følte et behov for å rope)
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #6 Skrevet 14. oktober 2012 hehe jenter... Dere er nå søte da Anonym poster: 397985c02d73b38e5f2bbcb88debfd36 1
Supraspinatus Skrevet 14. oktober 2012 #7 Skrevet 14. oktober 2012 Hva er argumentet mot smithmaskin? (jada, vet veldig godt at frivekter er bedre, men jeg bare spør siden du følte et behov for å rope) Den låser bevegelsesbanen, men den tar ikke hensyn til din posisjon. Skadepotensialet stiger. Den hjelper deg ikke og den tar ikke bort momentet med å bruke støttemuskulatur. 2
Envy Skrevet 14. oktober 2012 #8 Skrevet 14. oktober 2012 Den låser bevegelsesbanen, men den tar ikke hensyn til din posisjon. Skadepotensialet stiger. Den hjelper deg ikke og den tar ikke bort momentet med å bruke støttemuskulatur. Hmm, det er noe annet enn hva jeg har hørt. Hører noe nytt hver dag, men ser poenget.
Leifr Skrevet 15. oktober 2012 #9 Skrevet 15. oktober 2012 HOLD DEG BORTE FRA SMITHMASKINEN!!! Det må ropes. I beste fall kan den brukes som noe å lene seg inntil når du drikker vann. Nåja, i rettferdighetens navn kan den faktisk være genuint nyttig til å trene progressiv kroppsroing (opp mot pullups) fra. Da er det kjekt å ha en stang med justerbar høyde. Ellers duger den også til å henge håndklær til tørk på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå