AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #1 Skrevet 13. oktober 2012 Heisann. Jeg håper at noen kan hjelpe meg litt siden jeg er nybegynner når det kommer til trening. Jeg skal altså begynne å trene i all hovedsak kondisjonstrening til å begynne med. Jeg har hørt litt rykter om at man ikke bør kombinere styrketrening og for mye kondisjonstrening, så jeg tenkte at jeg kanskje skulle fokusere på kondisjonstreningen i første omgang for å bli kvitt noen kilo, for så å begynne litt mer med styrketrening. Hva tror dere? Det jeg har tilgjengelig av treningsutstyr er: Tredemølle Manualer Stang + vekter for eventuell knebøy eller benkpress. Det er altså litt magert, men det er dette jeg har å jobbe med. Hvordan bør jeg gjøre dette med kondisjonstreningen for å få maks resultat? Bør jeg trene med intervaller på tredemøllen, eller bør jeg prøve å trene i for eksempel 30 minutter på et visst tempo? Bør jeg bry meg med høyde / stigning? Jeg har altså mulighet til å trene kondisjon hver eneste dag, men hvor ofte bør jeg egentlig jogge for å få best resultat (miste noen få kilo så fort som mulig)? Jeg har en følelse av at når jeg først begynner å trene overkroppen, så kan jeg nesten ikke utelate leggene / lårene heller. Jeg tenker at knebøy fungerer ganske bra for lårene, men vet ikke helt hva (om noe) jeg skal gjøre for leggene? Og hvilke øvelser bør jeg bruke for å trene ryggen (med tanke på utstyret som jeg har tilgjengelig)? Jeg har foresten kreatin monohydrat, men jeg vet ikke om jeg bør bruke det eller ikke. Vil det være en fordel? Håper virkelig at noen kan "guide" meg litt her altså, for det er utrolig mye jeg ikke har peiling på her! Personlig data: 175cm høyde 71kg vekt Tusen takk!! Anonym poster: 820c6e5a49aa140d7f735cac0c40b567
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #2 Skrevet 14. oktober 2012 Du bør trene både styrke og kondisjon, men hvordan du vil fokusere kommer an på hva du vil bli best på. Vil du løpe maraton så løper du først og tar styrken etterpå. Vil du bli vektløfter... Ja, du skjønner poenget. Det er viktig med beinstyrke når du løper. Knebøy, tåhev osv. Ha hovedfokuset på den sporten du liker og les deg opp på det. Ikke start for hardt! Har du ikke løpt før, så kommer du ikke til å klare mer enn et minutt i begynnelsen, men ikke la det ta motet fra deg! For artikler og info om løping har www.dn.no/dnaktiv og aktivtrening.com mye bra. For styrke finner du mye bra info på fitnessbloggen.no Og igjen, start rolig og bygg opp hvis du ser du klarer mer! Anonym poster: c086285272fee64e3a845bc72007b44a
super-s Skrevet 14. oktober 2012 #3 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg har hørt at intervalltrening er det beste for å trene kondisjon, og da gjerne 4x4. Varm først opp i 5 min, høy intensitet i 4min, lav intensitet i 3 min, høy int. i 4 min, lav int. i 3 min, høy int. i 4 min, lav int. i 3 min, høy int. i 4 og så nedtrapping i 5 min. Det var det jeg gjorde for lenge siden da jeg trente intervaller. Resten av spørsmålene kan jeg ikke svare på!
Supraspinatus Skrevet 14. oktober 2012 #4 Skrevet 14. oktober 2012 Kombiner styrke og kondisjonstrening. Gjerne i samme økt og gjerne på samme måte. Jeg trener mye styrke og mye kondisjon med lettere vekter, men styrkerelaterte øvelser. Søk gjerne på crossfit på google. Eller besøk www.crossfit.com Gode øvelser som får opp pulsen: man makers, thrusters, push press, jumping pull ups, burpees, bear crawl, air squats, walking lunges, alternating jumping lunges.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå