Gå til innhold

Trenger hjelp! Klarer ikke å kutte ut søtsaker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå prøvd uttallige ganger å kutte ut søtsaker i hverdagen, og kun tillate meg selv litt på lørdager. Men jeg sprekker gang på gang! Tror jeg er avhengig av sukker som andre er av røyk og alkohol. Hva skal jeg gjøre? Trenger virkelig hjelp!

Anonym poster: 8fcf3aa19f9e0c4a4666819a524eeba8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter på denne, jeg. Sliter med det samme! Trodde hvis jeg kuttet ut sukker helt en stund, så ville suget etterhvert forsvinne, men sprakk etter bare 1 lusen uke....

Gjest Daenerys
Skrevet

Hva med å trappe ned først i stedet for å kutte ut? Vet ikke hvor mye dere spiser til å begynne med, men om det er noe hver dag, kutt til annenhver dag i et par uker, og deretter hver tredje dag, og så to dager i helga f.eks :)

Skrevet

om du/dere bor alene eller uten foreldre som kjøper inn søtsaker så prøv å la vær å kjøpe når du går i butikken. og gå i butikken etter at du har spist og er mett (på vanlig mat)

Anonym poster: cbc796767550e579266a0210527554eb

Gjest Tigress
Skrevet

Kan du ikkje berre halde fram med å ete søtsaker, då?

Skrevet

Jeg skjønner fremdeles ikke at dette kan være et problem. Har virkelig ikke forståelse for det. Det er snakk om viljestyrke og kun det. Vil du kutte ut snopet, så kutter du ut snopet. Ikke verre enn det. Blir blodsukkeret lavt tar du deg en frukt, en shake, spiser nøtter, eller for den saks skyld mat. Du trenger ikke på noen måte usunt kliss.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikkje berre halde fram med å ete søtsaker, då?

Flaut å si det, men jeg skjønner ikke helt dialekten din, hva er det du mener?

Eller så var jo tipset om å kutte ned ganske greit.

Bor alene, men klarer ikke helt å la være å handle søtsaker på butikken heller. Får jo super dårlig samvittighet etter jeg har spist da, men klarer likso ikke å huske det til neste gang.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er/var også sukkeravhengig, men for min del fikk jeg en "reality-check" da jeg begynte på min første slankekur. Jeg teller kalorier og fikk sjokk da jeg innså hvor mange kalorier en sjokolade inneholder, sånn ca. like mye som en middag (liten middag, men dog). Min plan er å holde meg til et visst antall kalorier pr. dag, og da fyller jeg den kvoten med mat. Vips så sluttet jeg å småspise søtt til hverdags, enkelt og greit.

Anonym poster: 0fc452d8d47cdb36ff643c474db98bc7

Skrevet

Jeg sliter også med dette. Snakket med helsesøster om det, og hun sa at det er lurest å kutte ut sukker og søtsaker, uten å trappe ned. Hun sa at hvis man trapper ned, så er det utrolig vanskelig å ikke sprekke.

Skrevet

Eller så var jo tipset om å kutte ned ganske greit.

Bor alene, men klarer ikke helt å la være å handle søtsaker på butikken heller. Får jo super dårlig samvittighet etter jeg har spist da, men klarer likso ikke å huske det til neste gang.

Det er ikke dialekt, det er nynorsk. "Halde fram" betyr fortsette.

Anonym poster: 0a1ad20206572a7023c3ecc4ee601026

• Liker 6
Skrevet

Når folk ikke engang forstår såpass grunnleggende nynorsk, og i tillegg tror det er en dialekt... da blir jeg både irritert og flau på en gang.

MEN.... angående søtsaker. Jeg er nå inne i en periode hvor jeg forsøker å kutte ut sukker så mye som mulig. Så langt er det ikke vanskelig, du må bare finne erstatninger. Istedenfor sjokolade med sukker spiser jeg sukkerfri sjokolade (finnes en del forskjellige versjoner), og har byttet ut saft med funlight. På havregrøten min har jeg litt sukrin, eller blander inn en banan, istedenfor vanlig raffinert sukker. Frukt er utrolig godt, nå er det mange søte, herlige plommer ute i butikkene.

På lørdager spiser jeg selvsagt digg! Men istedenfor sukker blir det litt chips, en smoothie, sukkerfri sjokolade. Spiser du skikkelig middag? Om jeg får i meg en herlig middag, så får jeg mindre lyst på noe søtt.

Etter en stund kommer det som tidligere smakte "vanlig søtt" til å smake utrolig søtt. Da kommer du til å "trenge" mindre.

Skrevet

Jeg har slitt med det samme, bare at jeg i over et halvt år har så og si levd på godteri, og nesten ikke spist vanlig mat. Har slitt veldig med overspising lenge. Men jeg la om kostholdet for noen uker siden, og da jeg begynte å spise sunnt og jevnt igjennom dagen, har jeg fint klart å holde meg unna godteri. Dette fordi jeg spiser såppas ofte at jeg ikke rekker å bli veldig sulten (spiser hver 3-4. time), og blodsukkeret holder seg jevnt. Jeg skriver handleliste når jeg skal til butikken og kjøper kun det jeg har skrevet at jeg skal ha, og unngår å gå til butikken når jeg er sulten og har lavt blodsukker.

Jeg skriver også ned kaloriene jeg har i meg, og det er en motivasjonsfaktor for å ikke spise noe som inneholder masse kalorier. Har jeg lyst på noe godt, kjøper jeg meg pastiller. Dent har kommet med noen nye pastiller som smaker akkurat som tyrkisk pepper, og de er jeg hekta på (svart og rød pakke)!

Ønsker deg lykke til! Ikke klandre deg selv hver gang du sprekker. Tenk heller framover og tenk at neste gang skal du klare det!

Skrevet

Jeg skjønner fremdeles ikke at dette kan være et problem. Har virkelig ikke forståelse for det. Det er snakk om viljestyrke og kun det. Vil du kutte ut snopet, så kutter du ut snopet. Ikke verre enn det. Blir blodsukkeret lavt tar du deg en frukt, en shake, spiser nøtter, eller for den saks skyld mat. Du trenger ikke på noen måte usunt kliss.

Hva om sukkeravhengighet er en avhengighet på lik linje med f.eks narkotika, gambling eller dataspill?

Bare viljestyrke?

• Liker 2
Gjest tarandus
Skrevet

Jeg tror ikke alltid at viljestyrke er nok, men at man faktisk kan bli -så- avhengig at man ikke kan slutte uten videre...

Skrevet

det sies at gravide får dilla på ting som inneholder stoffer kroppen trenger, og det er jo litt sånn med søthungeren også -du klarer ikke la være

men jeg oppdaget at om jeg spiste mye løk, så spiste jeg ikke sjokolade

spiser jeg lite løk en periode så er det alltid med et lite lass med sjokolade hjem fra butikken, uten at jeg har vært bevisst på å kjøpe det (plukket til meg automatisk)

løk surret på svak varme er jo søtt og godt til både kjøtt (kylling, kjøttkaker, biff, osv) og fisk , og blandet med purreløk så får det litt annen farge men forstatt søtt og godt, bare pass på at det ikke blir brunt, bare blank og myk

Skrevet

Hva om sukkeravhengighet er en avhengighet på lik linje med f.eks narkotika, gambling eller dataspill?

Bare viljestyrke?

Nei vettu hva :ler:

Jeg har aldri lest en eneste dokumentasjon på at sukkeravhengighet er noe reelt. Har du hørt om sukkeravvendingsklinikker?

Nå er ikke jeg noen målestokk, men jeg er så godt som oppforstret på sjokolade, spiste vel omtrent ikke annet enn nugatti og stratos fra 1-10 klasse. Jeg har klart helt fint å slutte helt å eta sånt kliss. Det er snakk om en periode på rundt en uke så og si blottet for raske karber, så er man ute av "avhengigheten". Etter dette får man ikke behov for det. Lar man det går lengre perioder uten søtkliss vil man også med stor sannsynlighet synes at vanlig sjokolade/iskrem/snop generelt blir for søtt og ikke godt.

Skrevet

Sukkeravhengighet er ganske reellt ja. Jeg har opplevd det selv. Jeg har ikke sjans å kutte ut alt søtt i kosten, så jeg har gjort det på et annet vis: Jeg spiser vanlig godis og søtsaker ytterst sjeldent, men legger til andre søte ting i kosten i stedet. Lager litt sunnere bakverk med sukrin (syns sukrin smaker drit uten noe, men når man blander det inn i ting, smaker det bare søtt). Spiser også en del frukt, som gir meg sukker, men sunnere sukker jeg vet kroppen min nyttgjør seg av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...