Gå til innhold

Leie ut leilighet pga jobbskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått ny jobb og ønsker å leie ut leiligheten jeg selv bruker som bolig. Jeg vet ikke hvor lang leieperioden blir (vikariat med mulighet for forlengelse), og har blitt rådet til å inngå en tidsubestemt avtale.

Såvidt jeg kan skjønne kan ikke leietaker protestere på at jeg flytter hjem og ønsker å benytte boligen selv. Er det noen som kjenner til regelverket rundt dette?

Og dersom leietaker skulle nekte å flytte (skjer vel i praksis sjeldent), kan vel ikke retten mene at leietaker har større rett til å bo der enn meg, som eier boligen?

Jeg vil i utgangspunktet ikke ekskludere syke/trygdede, men har hørt at det kan være vanskelig å få slike leietakere ut. Er dette en generalisering, eller stemmer det? Takknemlig for alle råd.

Anonym poster: ab334da8ba8a797718a7af748520e854

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg skjønne ikkje noko.

Du eig eit hus som du skal flytte tilbake til?

Og du ynskjer å leige ut pendlarleilighet, som du også eig?

Anonym poster: 91d9dafd1d8c054decd90735cae8d279

Skrevet

Eg skjønne ikkje noko.

Du eig eit hus som du skal flytte tilbake til?

Og du ynskjer å leige ut pendlarleilighet, som du også eig?

Nei, TS eier en bolig h*n vil leie ut pga flytting.

Anonym poster: 592e8994369bb2c35c847e005386001a

Skrevet

Om du opplyser dette til leietaker og gjerne noterer det i en husleie kontrakten så ar du nok ditt på det tørre. Mener nå jeg.

Skrevet

Om du opplyser dette til leietaker og gjerne noterer det i en husleie kontrakten så ar du nok ditt på det tørre. Mener nå jeg.

Det har ingen betydning, for regler om dette finner man i husleieloven.

TS:

Husleieloven finner du her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19990326-017.html&emne=husleie*&

I ditt tilfelle må du gå for en tidsubestemt kontrakt, men mindre du vil ha korttidsleie, men det blir fort mer styr.

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Ta leietager nekter å flytte, skjer oftere enn du tror, så det er viktig at du har en kontrakt med utkastelsesklausul, dvs. at dette kan gjøres uten søksmål.

Frykten for å leie ut til trygdede el.l, er vel mest begrunnet i at mange av disse ikke kan stille depositum, men har bare garanti fra NAV. En slik garanti dekker kun misligholdt husleie og ikke andre krav man kan få på leier, f.eks. etter skader på boligen.

Anonym poster: d7ac9f6705ad68165ccfeafd50b3cfce

Skrevet

Nei, TS eier en bolig h*n vil leie ut pga flytting.

Men er ikke spørsmålet her om han kan få flytte "hjem" til bolig som han eier, og leier ut til noen andre???

Skrevet

Men er ikke spørsmålet her om han kan få flytte "hjem" til bolig som han eier, og leier ut til noen andre???

Kan du ikke lese?

Jeg har fått ny jobb og ønsker å leie ut leiligheten jeg selv bruker som bolig.

Anonym poster: ab334da8ba8a797718a7af748520e854

Anonym poster: d7ac9f6705ad68165ccfeafd50b3cfce

Skrevet

Nei. Hun lurer på hvordan det blir når hun er ferdig med jobben og skal flytte hjem igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...