Gjest Linni Skrevet 13. oktober 2012 #1 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg har anstrengelsesinkontinens etter to fødsler. Tisser litt på meg når jeg løper, er forkjølet og hoster/nyser mye og ved brå bevegelser f.eks. hvis jeg sklir og holder på å falle. Nå lurer jeg på å opereres for dette og lurer på følgende: 1. Hjelper operasjonen? 2. Smerter i forbindelse og etter operasjonen? 3. Hvor lang til til du var i normal form igjen etter operasjonen? 4. Hvordan gikk du fram? Er det fastlegen som henviset deg?
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Ingen som har gjort en slik operasjon? Og som kan dele sine erfaringer?
Gjest gjest_gjest Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 1) operasjonen hjelper. Den hjalp i hvertfall meg! Jeg kan løfte tungt uten å være redd for lekkasje, jeg kan løpe etter ungene, jeg kan hive meg på sykkelen, og selv om jeg fortsatt samler bena når jeg må nyse, så er det ikke tvingende nødvendig lenger. 2) Ingen smerter under operasjon, du får lokalbedøvelse (dvs ved en TVT operasjon, som vel er den vanligste). Etter operasjon hadde jeg ganske vondt et par døgn vel, men smertestillende tar i hvertfall noe av smerten. 3) jeg ble sykemeldt i 2 uker etter operasjonen, synes kanskje det hadde holdt med 1 uke, men det hadde en sammenheng med at man ikke skal anstrenge seg, ting skal få gro. Ingen trening på 6 uker var gynekologens anbefaling - dvs ingen løping, og ingen trening på senter osv før etter 6 uker. 4) Fastlegen henviste meg til spesialist, som undersøkte meg, anbefalte fysioterapi med opptrening av muskulaturen osv, og da det ikke hjalp, fikk jeg innvilget operasjon. Vær forberedt på at prosessen tar tid! Det er sikkert mer du lurer på.. søk litt på TVT operasjon og inkontinens, så får du mer info om selve inngrepet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå