Gå til innhold

Stølhet etter vekttrening? Hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har forstått det slik at smerter i musklene er bra fordi da har de blitt revet og bygger seg opp igjen. Jeg har begynt å trene litt styrke og jeg får ganske så vondt i armene spesiellt. Skikkelig støl. Klarer nesten ikke løfte armene etterpå hehe. Dette kan vare i 3 dager etterpå før det går over. Så er det ny treningsrunde og jeg blir like støl igjen. Jeg føler at jeg går rundt og er konstant støl i kroppen.:P

Da kom jeg til å tenke på de som er bodybuildere/fitness utdøvere. De må vel gå rundt å ha konstant vondt i kroppen? Jeg har hørt at hvis man ikke blir støl eller føler vondter når man holder på med vekter så må man øke vekten. Ergo man må få vondt for å få fremgang. Stemmer dette?

Kanskje jeg har misforstått hele poenget? Vil jeg blir mindre støl etterhvert som jeg blir mer trent? Kan jeg da fortsette samme programmet selv om jeg ikke blir støl, eller bør jeg øke vekt? Mitt mål er ikke å få masse muskler, men blir fast og litt tonet.

Endret av Myrsnipa
Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet (endret)

Jeg merket selv at jeg ble mindre støl ettersom jeg ble bedre trent. Og hvis jeg har hatt en pause på et par uker og starter igjen, blir jeg sinnsykt støl (som du nevner 2-3 dager). Når jeg er i en god periode kjenner jeg det dagen etter, men det gjør ikke vondt på samme måte.

Endret av Daenerys
Skrevet

Du er bare utrent :)

Anonym poster: 282923f39ef637bc56f1838e35304124

• Liker 1
Gjest barista
Skrevet

Jeg kjenner også at jeg er støl 2-3 dager etter treningsøkter med PT (som pushet meg sykt!). Iflg. henne er bare ikke kroppen min vandt med aktivitet, og bruk av disse muskelgruppene, og derfor opplever jeg å bli støl. Jeg vekker musklene opp til livet igjen etter lang tid i dvale. Derfor skriker de litt nå i starten, men etterhvert vil det roe seg. Såvidt jeg forstår vil en alltid kjenne det litt dagen etterpå, hvis en har hatt en real treningsøkt, men lengde og nivå av stølhet vil dempes etterhvert hvor jeg blir bedre og mer trent.

Skrevet

Alle blir veldig støle de første ukene/månedene. Og joda, man blir støl når man er bedre trent også, om man har hatt en særdeles tung økt, men det er sjeldent, og blir man først støl varer det sjeldent lenge. :)

Skrevet

Takk for svar :) Da skjønner jeg mer :) Greit at dette vil gi seg med tiden. Litt slitsomt å gå rundt å være støl over mange dager :P

Skrevet

Takk for svar :) Da skjønner jeg mer :) Greit at dette vil gi seg med tiden. Litt slitsomt å gå rundt å være støl over mange dager :P

Ikkenoe å bekymre seg for det :)

Skrevet

Blir mindre etterhvert, men det går aldri helt bort.

Det er også veldig avhengig av hva du gjør. Stølhet oppstår ved statisk og eksentrisk muskelarbeid.

Hvis du gjør ting der du "bremser" vekten så blir du støl. F.eks negative repetisjoner eller hold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...