Gå til innhold

Erfaringer med luftrenser?

Antlers

Anbefalte innlegg

Jeg gir opp kampen mot støvet, og har bestemt meg for å kjøpe en luftrenser til soverommet. Lurer derfor på om noen kan anbefale (evt. fraråde) en. Heller nok mot å kjøpe en med hepa-filter, da det høres mest hensiktsmessig ut i forhold til støv/pollen.

Andre forslag mottas med takk, men jeg har virkelig prøvd det meste for å minimere støvet; inkludert daglig sjokklufting, som bare førte til forkjølelse og bihulebetennelse. Har til og med forsøkt å støvsuge luften med min støvsuger med hepa-filter, men det så like ille ut igjen et kvarter senere. :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ikke luftfilter, vet ikke hvor vanlig det er. På soverommet sørger jeg for å ha så lite som mulig som samler støv. Bruker ikke persienner, har bøker eller nips fremme. Bare seng, sengetøy, kommode, og gardiner. Ingen tepper. Har vinduet åpent døgnet rundt året rundt, merker stor forskjell på støvmengden avhengig av bosted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg merker stor forskjell selv. Har aldri hatt problemer med støv i tidligere leiligheter - der har det holdt med støvtørking en gang i uken - men her er luften tett av støv. Tror det har blitt ytterlige forverret pga. noen trær rett utenfor soverom/stue som har vokst seg høye nok til at pollen blåser rett inn, men det er jo selvsagt ikke et problem nå om høsten, da.

Har bare en enkel liftgardin på soverommet, og den må nesten være der så jeg slipper innsyn, men jeg passer på å riste den godt utendørs et par ganger i uken. Minimalt av ting stående fremme. Ingen tepper. I det siste har jeg ristet sengetøyet, gått over alle flater med en fuktig microfiberklut, og gått over gulvene med tørrmopp - alt daglig (gir støvsugeren en pause, da jeg har hørt at den kan blåse ut mye støv selv om den har hepa-filter). Sånn ellers så vasker jeg fra tak til gulv (og absolutt alt imellom) hver vår, og omtrent alt unntatt tak til Jul.

Blir jo kvitt en del på den måten, men det er liksom ikke slik at det ligger tykke støvlag på flater og gulv - problemet er alt som bare flyter rundt i luften, og som jeg puster inn nå jeg skal sove. Lufting ser ikke ut til å hjelpe. Pga. plassering av vinduer blir det egentlig ikke skikkelig gjennomtrekk heller, men jeg lufter daglig, og da står alt på vidt gap. Kan dessverre ikke sove med vinduet åpent på denne årstiden, for da ender det bare med at jeg blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støvsuger stort sett aldri pga det du sier om at støvsuger blåser ut mye støv til tross for filter. Hvis du bor i et veldig forurenset område og plages med helsen, så burde du kanskje vurdere å flytte hvor luften er bedre. Husker jeg vasket hos ei tante som bodde på Storo, forferdelig mye støv som la seg pga forurensing. Ei annen tante på Røa hadde lang mindre støv. Lufting gjør ikke at man blir kvitt støv, bor man i byen kan det gjøre vondt verre.

Beste for luftveiene er å bo på landet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...