Gå til innhold

Ansvarsfraskrivelse, vet ikke helt hva jeg skal si..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med splitter ny koffert,flyttet jeg til utlandet.

Jeg pakket ut på min nye boplass og stuet vekk kofferten.

Etter noen dager måtte jeg frem med kofferten fordi jeg lette etter noe. Da merket jeg at glidelåsen hadde løsnet slik at det var et stort hull.

Ringte butikken hvor jeg kjøpte kofferten men de mener dette er en typisk skade ved hard håndtering ved ombordlasting.

Var ikke noe vits i å ringe flyselskapet da klagefristen for skadet bagasje hadde gått ut.

Skal til norge neste uke og ringte butikken igjen og spurte om de ville ha bilder av skadene. Der ble jeg oppfordret til å reise, "oppdage" skaden når jeg lander for så å klage det inn under skadet bagasje da.

Jeg har sterke tvil om at dette har skjedd under frakt. Det er en ting. For det andre føles veldig ekkelt ut at de oppfordrer meg til å nærmest lyve bare for å selv slippe unna ansvaret.

Jeg hadde tenkt at jeg må tape kofferten når jeg skal hjem for å forhindre at hullet blir større og at bagasje faller ut. Dette kan jeg jo ikke gjøre om jeg skal late som om skaden skjedde på hjemturen. Ergo, jeg må risikere at ting faller ut av kofferten for at butikken kanskje skal slippe unna sitt ansvar.

Hva tenker dere om saken?

For meg ser det ut som om glidelåsen har løsnet pågrunn av dårlig søm. Sommen langs glidelåsen har løsnet rett og slett. Har prøvd å si dette til butikken flere ganger men de mener dette er en typisk skade ved reise. Bare så rart at jeg ikke merket det når jeg pakket ut..

Hva ville dere ha gjort?

Anonym poster: 32fb6f688b0a64652876083dec62cf2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ikek latt butikken slippe unna. Når man kjøper en koffert så er det ikke for at den skal stå og være til pynt, den skal brukes til reise. Om en koffert ikke tåler å brukes til det den skal brukes til så er jo det en helt klar mangel ved produktet.

Du skal IKKE lyve til flyselskap/forsikringsselskap fordi butikken ikke vil ta ansvaret.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok ikek latt butikken slippe unna. Når man kjøper en koffert så er det ikke for at den skal stå og være til pynt, den skal brukes til reise. Om en koffert ikke tåler å brukes til det den skal brukes til så er jo det en helt klar mangel ved produktet.

Du skal IKKE lyve til flyselskap/forsikringsselskap fordi butikken ikke vil ta ansvaret.

De mener kofferten må ha fått seg en kakk for at skaden skal ha skjedd men da er det jo merkelig at det er ingen andre spor av det eventuelle kakket enn at glidelåsen løsner. Hun jeg har snakket med et par ganger er veldig bastant på at denne skaden ser de ofte etter hard håndtering ved flyreiser. Kan så være mulig men jeg skjønner det ærlig talt ikke. Om kofferten er veldig tung og de løfter den kun ved å holde i "topplokket" slik at underdelen ikke blir løftet, så kan jeg kanskje forstå det. Men jeg regner med at de som laster bagasjen velger å ta tak i håndtakene.

Uansett, jeg har også mailet med lederen. Vurderer å sende en ny mail og fortelle om rådet jeg fikk av butikken for det synes jeg var på kanten og se hva hun mener om dette.

Føler jeg havner mellom to stoler.

En ting er sikkert; jeg skal begynne å undersøke kofferter NØYE etter reise. Og ved kjøp..

Skrevet

Er ikke oppfordning til svindel ulovlig? Kanskje du kan bruke det mot butikken.

Skrevet

Er ikke oppfordning til svindel ulovlig? Kanskje du kan bruke det mot butikken.

Hun sa riktignok at om ikke dette fungerte ( å melde skaden som nylig skjedd når jeg ankommer norge og at jeg ikke får noe igjen) så måtte jeg komme innom butikken så kunne de se på det.

Men bør jeg sende en mail til lederen?

Skrevet

Hvilket merke er kofferten? Ta direkte kontakt med de, forklar situasjonen og be om at de tar saken videre/løser den.

Skrevet

Uff, vi gjorde det samme en gang. Oppdaget en stund etter en reise at den ene kofferten var ødelagt (ikke slitasje) Det var for sent å klage, så vi tok den med på neste reise og "oppdaget" det ved ankomst. Fikk ny koffert på stedet.

Anonym poster: 776500fc04a63fff546c534efcde5e4c

Skrevet

Som forbruker har du i utgangspunktet ubetinget reklamasjonsrett på 6 mnd. Og selger har bevisbyrden for at dette ikke skal gjelde pga forhold på kjøpers side så dette skal du ikke gi deg på. Sjekk med Forbrukerrådet om nødvendig.

Anonym poster: 758c0e00596a71eff4d64dab34a7a702

Skrevet (endret)

Reklamasjonsretten er to år, den. Unntaket er for ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, da er den fem. Seks måneder er ikke riktig. Men det er helt riktig at selger har bevisbyrden. (Det er blant annet derfor det er fuktsensorer i mobiltelefoner.)

Endret av Zzyzx
  • 3 uker senere...
Skrevet

Man har en presumpsjon om at mangelen var der før risikoovergangen når en mangel viser seg innen seks måneder. Altså må butikken bevise at mangelen ikke var der fra før. Ellers stemmer det at du har to års reklamasjonsfrist.

Dette betyr at butikken i dette tilfellet må komme med et bedre svar enn "sånt skjer". Det hjelper alltid på å henvise til forbrukerkjøpsloven dersom butikker er litt vanskelige på sånt, da blir de litt "skremt" og gir seg fort. Hvis ikke kan du kontakte Forbrukerrådet som noen skrev over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...