Gå til innhold

Hunde vs katteutstilling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har aldri vært på en katteutstilling, og har NULL peiling på det. Men sånn jeg har oppfattet det så dreier en katteustilling seg stortsett om at katten har riktige farger og tegninger? Og kattene holdes bare opp så dommeren kan studere den.

På en hundeutstilling må hundene bevege seg, og stilles opp så dommeren kan se at de er korrekt bygget ( korrekt vinklet, riktig plassering av skulder, bra bryst, rygglinje, at den beveger seg riktig osv)

Så hele pointet på en hundeutstilling er jo t hunden skal være sunn og bygget på en måte som er helsemessig riktig, i tillegg må jo hunden ha de karakteristiske tingene for sin rase.

Men på en katteutstilling så skal katten bare være pen å se på og ha riktige farger og størrelse ?

Endret av Miss Lucky
Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)
Så hele pointet på en hundeutstilling er jo t hunden skal være sunn og bygget på en måte som er helsemessig riktig, i tillegg må jo hunden ha de karakteristiske tingene for sin rase.

En sannhet med modifikasjoner. Helsemessig riktig er det ikke alltid blir bedømt, mer rasestandard riktig, noe som ikke nødvendigvis er samme ting!

Og på katteutstillinger jeg har vært på blir også eksteriør bedømt, såvidt jeg har fått med meg. Men jeg er ingen ekspert da, mener bare vagt å huske det :klo:

Endret av Wolfmoon
  • Liker 1
Skrevet

En sannhet med modifikasjoner. Helsemessig riktig er det ikke alltid blir bedømt, mer rasestandard riktig, noe som ikke nødvendigvis er samme ting!

Og på katteutstillinger jeg har vært på blir også eksteriør bedømt, såvidt jeg har fått med meg. Men jeg er ingen ekspert da, mener bare vagt å huske det :klo:

På "min" rase er det i alle fall slik.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Det er det nok, det er en god del raser der de to tingene samsvarer, også innenfor "min" rase. Men det finnes også en del raser der rasestandarden, hvis denne følges, kan gi helsemessige problemer for hundene.

Husker ikke hva dokumentaren heter akkurat nå, men den handler om den største utstillingen i England, og viste til forskjellene mellom det som er helsemessig forsvarlig og rasestandarden såvidt jeg husker.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Pedigree_Dogs_Exposed wiki side om dokumentaren.

Men nå skal jeg gi meg, for det handler jo egentlig ikke om det du spurte om som gjaldt katteutstillinger. Jeg ville bare bemerke det faktum at rasestandard og helsemessig ikke nødvendigvis samsvarer ;)

Endret av Wolfmoon
  • Liker 1
Skrevet

Det er det nok, det er en god del raser der de to tingene samsvarer, også innenfor "min" rase. Men det finnes også en del raser der rasestandarden, hvis denne følges, kan gi helsemessige problemer for hundene.

Husker ikke hva dokumentaren heter akkurat nå, men den handler om den største utstillingen i England, og viste til forskjellene mellom det som er helsemessig forsvarlig og rasestandarden såvidt jeg husker.

Edit: http://en.wikipedia....ee_Dogs_Exposed wiki side om dokumentaren.

Men nå skal jeg gi meg, for det handler jo egentlig ikke om det du spurte om som gjaldt katteutstillinger. Jeg ville bare bemerke det faktum at rasestandard og helsemessig ikke nødvendigvis samsvarer ;)

Er enig med deg. Er nok en del hunderaser som umulig kan være helt sunne, og tror jeg har sett den dokumentaren før.

Men ja.. tilbake til poenget - Er det kun farger, tegninger og størrelse som har noe å si i "katteverden" ?

Skrevet

De ser også på kroppsbygning, proporsjoner og "personlighet".

Skrevet

Er enig med deg. Er nok en del hunderaser som umulig kan være helt sunne, og tror jeg har sett den dokumentaren før.

Men ja.. tilbake til poenget - Er det kun farger, tegninger og størrelse som har noe å si i "katteverden" ?

Nei. Om du ser på rasestandarden til din egen rase, og andre raser som stilles på utstillinger i Norge så ser du akkurat hva kattene skal bedømmes etter med tanke på eksteriør. Alle som avler seriøst setter selvfølgelig helse og gemytt først, mens eksteriøret kommer etter hvert :)

Det finnes enkelte ekstreme raser, men disse er heldigvis ikke godkjent i Norges største forbund, (med unntak av et par stykker som ble godkjent før vi valgte å legge oss på en konservativ linje).

Anonym poster: d6cd6c0456f41b011ad81cd89242f0db

Skrevet

Nei. Om du ser på rasestandarden til din egen rase, og andre raser som stilles på utstillinger i Norge så ser du akkurat hva kattene skal bedømmes etter med tanke på eksteriør. Alle som avler seriøst setter selvfølgelig helse og gemytt først, mens eksteriøret kommer etter hvert :)

Det finnes enkelte ekstreme raser, men disse er heldigvis ikke godkjent i Norges største forbund, (med unntak av et par stykker som ble godkjent før vi valgte å legge oss på en konservativ linje).

Men hvordan kan en dommer se at kattene er riktig konstruert om de ikke stilles opp da? Eller stiller de kattene opp også ?

Skrevet

Er det ikke dyremishandling å ha dyrene på utstilling? Tenker på kattene. Trange bur, mye folk og lignende.

Anonym poster: e55ad3f6e53a85ecfd5ea0d21e99d5cd

Skrevet

kattene stilles opp,løftes på, kjennes på for å se om den har riktig kroppsbygning, hvilket gemytt katten har og selvfølgelig farge.

Skrevet

Er det ikke dyremishandling å ha dyrene på utstilling? Tenker på kattene. Trange bur, mye folk og lignende.

Anonym poster: e55ad3f6e53a85ecfd5ea0d21e99d5cd

Jeg tror de fleste kattene som er på utstilling opplever det som lite traumatisk.

Burene er ikke små, og de er som regel vant til det. Det er jo ikke utstilling hver dag, heller, så det er jo unntaket og ikke regelen, det som skjer der.

:heks:

Skrevet

kattene stilles opp,løftes på, kjennes på for å se om den har riktig kroppsbygning, hvilket gemytt katten har og selvfølgelig farge.

Okai :) da henger jeg med

Skrevet

Men hvordan kan en dommer se at kattene er riktig konstruert om de ikke stilles opp da? Eller stiller de kattene opp også ?

Forskjellige katter stilles på forskjellige måter alt etter hvilken fysikk og hvilket fokus det er på rasen. Maine coon og norsk skogkatt, for eksempel, strekkes ut som et trekkspill for best å se kvalitetene, mens andre raser "sitter" når de blir utstilt. I tillegg har dommerne gjerne kattene på dommerbordet, de har med leker for å se katten i ulike modus, studerer den fra alle kanter, holder og "drar" i den og i det hele tatt ser og kjenner på katten fra topp til tå :)

Det er selvfølgelig ikke alle katter som egner seg på utstilling, og dersom man drar med seg en katt på utstilling som åpenbart ikke bør være der så må man bryte og dra hjem. Katter som får totalt panikk blir også sendt hjem om ikke eier selv skulle ta hintet (det har jeg aldri opplevd). Men det er klart, det finnes sikkert noen brødhuer som prioriterer utstilling foran kattens beste. Akkurat som det finnes næper som bruker livredde hunder i utstilling, pisker engstelige hester gjennom konkurranser med store folkemengder og så videre. Men heldigvis har de fleste eiere hodet på kroppen og tenker på dyrets beste.

Skrevet

Katter som får totalt panikk blir også sendt hjem om ikke eier selv skulle ta hintet (det har jeg aldri opplevd).

Det har jeg opplevd. En mor og hennes sønn skulle stille ut sin huskatt. Stakkaren var sikkert en vanlig huspus som aldri hadde vært med på bur, oppstilling og masse folk før. Da han ble satt inn i "mellomburet" som står rett bak dommerne, så krøp han helt innerst og freste mot alle som forsøkte å ta ham ut. Til slutt måtte dommeren si til gutten at han bare måtte ta katten med seg hjem igjen, den hadde det ikke noe godt på utstillingen.

Skrevet

Eksempel på del av en bedømmelse av Raymond og en søt, rødhåret pus.

Her er det forutsatt at katten har blitt avlet fram fra foreldre med godkjente helseattester og negative tester for sykdommer i helseprogram for NFO. Den røde katten har også levert helseattest og har blitt sjekket av veterinær samme dag. Dersom dommeren skulle finne noen helsemessige problemer som har blitt oversett i tidligere ledd, kan katten bli diskvalifisert (og utestengt fra utstilling).

Siden det helsemessige aspektet er ok, og katten åpenbart har et flott gemytt der den stanger og koser på dommerbordet til tross for å bli "dratt" i, så er det da videre eksteriøret som vurderes :)

For norsk skogkatt kan du høre Raymond fortelle om eksteriørkvaliteter som ikke bare går ut på at det skal være en "søt katt", men også praktiske kvaliteter som den spesielle pelskvaliteten som er typisk for en naturrase.

Skrevet

Det har jeg opplevd. En mor og hennes sønn skulle stille ut sin huskatt. Stakkaren var sikkert en vanlig huspus som aldri hadde vært med på bur, oppstilling og masse folk før. Da han ble satt inn i "mellomburet" som står rett bak dommerne, så krøp han helt innerst og freste mot alle som forsøkte å ta ham ut. Til slutt måtte dommeren si til gutten at han bare måtte ta katten med seg hjem igjen, den hadde det ikke noe godt på utstillingen.

Uffda, det har jeg heldigvis ikke sett.

Men det er klart, katter som skal stilles ut må være fullstendig trygge og sosialiserte. De må ha blitt vant til fremmede mennesker og hender og reising og bur. Selv kunne jeg nok aldri hatt min omplasseringsfyr med på utstilling, selv om jeg gjerne skulle representert de flotte huskattene.

Så finnes det selvfølgelig katter som i utgangspunktet er trygge og sosialiserte, men så drar man på utstilling og finner ut at det ikke fungerer. Da må man bare dra hjem igjen. I historien du forteller om, skulle kanskje eierne tatt katten ut av utstillingen tidligere, men da var det bra at noen andre steppet inn og gav beskjed i alle fall. Så får vi håpe at pusen lever livets glade dagen borte fra utstillingens verden :rodmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...