Gjest HollyDolly Skrevet 13. oktober 2012 #1 Skrevet 13. oktober 2012 En fem åring her som ser på gamle bilder. Så en gammel bilde når jeg gikk gravid med han og han lurte på hvordan babyen kjem seg in i magen. humm.. sa at jeg skulle forklare han det etterpå men har ikkje peiling hvordan man forklarer det. Hvordan dokke forklarte det til dokkes barn når de spørrte?`
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #2 Skrevet 13. oktober 2012 Heldigvis har aldri min manns barn spurt om noe sånt så den har jeg sluppet unna. Leste litt i en bok om hvordan man forklarer det og den var altfor detaljert til at jeg ville begitt meg ut på det. Alt fra at man stikker tissen inn til babyen er ute. Så lykke til! Anonym poster: cc8b0d5b172c85f9d5a5d35482227ce3 1
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2012 #3 Skrevet 13. oktober 2012 Er det så vanskelig? Grunnen til at jenter og gutter har forskjellig tiss er at de skal kunne lage barn sammen når de er voksne. Når voksne er kjærester så vil de gjerne ha voksenkos som betyr at mennene putter sin tiss inn i tissen til damene. Det er noe som er veldig deilig for begge to når man er voksen og som ikke barn skal gjøre. Når tissen til mannen er inni tissen til damen så spruter han etter en stund ut mange millioner babyfrø. Som oftest blir ikke dette til et barn man av og til blir det det. Ta det med en gang. Jo lenger du venter jo flauere og mer sjokkerende blir det. Alternativt kan du fortelle om storken eller blomsten og bien.
Gjest HollyDolly Skrevet 13. oktober 2012 #4 Skrevet 13. oktober 2012 Er det så vanskelig? Grunnen til at jenter og gutter har forskjellig tiss er at de skal kunne lage barn sammen når de er voksne. Når voksne er kjærester så vil de gjerne ha voksenkos som betyr at mennene putter sin tiss inn i tissen til damene. Det er noe som er veldig deilig for begge to når man er voksen og som ikke barn skal gjøre. Når tissen til mannen er inni tissen til damen så spruter han etter en stund ut mange millioner babyfrø. Som oftest blir ikke dette til et barn man av og til blir det det. Ta det med en gang. Jo lenger du venter jo flauere og mer sjokkerende blir det. Alternativt kan du fortelle om storken eller blomsten og bien. Kanski burde det være en mellomting mellom storken og putte tissen in i tissen 5
Gjest Yellow Taxi Skrevet 13. oktober 2012 #5 Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Sett deg på pappas fang nå så skal jeg forklare. Du skjønner det at når cellene kopierer arvemateriale, så hender det at de kopierer feil. Akkurat som når du skal tegne av en tegning, det blir jo ikke helt likt alt sammen ikke sant? Feil kopi av arvemateriale kalles mutasjoner og selv om x-men er ganske tøffe så er det som regel ikke hensiktsmessige mutasjoner som forekommer. Det kan tvert i mot gjøre at organismen ikke er levedyktig eller gjøre den utsatt for farlige sykdommer. For å unngå dette har vi og en lang rekke andre skapninger utviklet det som kalles "kjønnet formering". Det betyr at isteden for å satse alt på en kopi av en celle, så dannes det gjennom meiose haploide celler. Haploide celler er celler som bare har halvparten av arvematerialet til en celle. De har bare halvparten fordi de er konstruert til å slå seg sammen med en annen celle, på den måten minsker risikoen for feilkopier fordi produktetet (som kalles en Zygote), har forskjellig arvematerialet og velge fra. Så jeg og mamma sendte ut hver vår haploide celle inn i magen også ble det en bitteliten zygote der. Deretter tilførte vi flotte vitaminer, energi, vann og ventet på kontinuerlig celledeling i ca 9 måneder! Skjønte du det lille skatten min? Endret 13. oktober 2012 av Yellow Taxi 33
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2012 #6 Skrevet 13. oktober 2012 Kanski burde det være en mellomting mellom storken og putte tissen in i tissen Hvorfor skal de ikke få høre "putte tissen inn i tissen" når det faktisk er det som skjer? Er det bedre at de får høre det som et sjokk/overraskelse på skolen eller av kamerater når de er 10år? Snakker man selv med barnet har man ihvertfall mye større mulighet til å fange opp feiloppfatninger og snakke om det enn i en skolesituasjon eller med kameratgjengen. Et barn som er 10år og aldri har hørt om sex vil bli langt mer sjokkert og skremt enn et barn som hører det når det er 5år.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2012 #7 Skrevet 13. oktober 2012 Det som anbefales av pedagoger er å være så konkret som mulig. Vi skal ikke lyve til barna, da kan de bli veldig forvirra senere når de oppdager hva som faktisk er sant. Si det rett ut, som gjest over her også skriver; når en mann og en dame er veldig glad i hverandre kan mannen putte sin tiss inn i tissen til dama, og spruter frø inn. Noen ganger blir det en baby av det. Reaksjonen til barna pleier som oftest å være "ok", og så tenker de ikke mer på det.
frøkna Skrevet 13. oktober 2012 #8 Skrevet 13. oktober 2012 Foreldre legger for mye i dette. Barn forstår ting ut i fra sitt eget verdensperspektiv som ikke er ferdig utviklet enda, så når du forklarer hvordan barn blir til vil barnet forstå det ut i fra sitt eget syn på verden uten å legge for mye i detaljer på hva du sier. Det er viktig å ikke skjule slike ting, det er en del av livet og jeg syns ikke det er for tidlig å begynne å snakke med barn om forplantningslære når de er fem 8
skruf Skrevet 13. oktober 2012 #9 Skrevet 13. oktober 2012 Da jeg gikk med minstejenta så lånte vi ei bok på biblioteket til storesøster (hun var ca 6 år da), tror den het "Det bor en baby i mammas mage". Veldig fin bok, med klaffer, som forklarer alt veldig greit. 2
BunnyBlue Skrevet 13. oktober 2012 #10 Skrevet 13. oktober 2012 "Når mammaer og pappaer er veldig glade i hverandre, hender det at pappaen putter tissen inn i tissen til mamma. Av og til kommer det frø fra pappa inn i mamma, og blir til en baby" eller noe? Selv fikk jeg servert versjonen "når mamma og pappa koser seg, kommer det et frø fra pappa og blander seg med frøet til mamma" Siden jeg definerte "å kose seg" med å dra på resturant, la jeg selv til den detaljen i historien. Nå skjønner jeg hvorfor venner av storesøsken aldri husket hvordan babyer blir til, og spurte meg så ofte.. 6
Gjest Iah Skrevet 13. oktober 2012 #11 Skrevet 13. oktober 2012 Hvorfor ikke bare si det som det er? 2
charactouy Skrevet 13. oktober 2012 #12 Skrevet 13. oktober 2012 Pappa planter et frø i mammas mage, og så vokser det og blir en baby. Om da guttungen lurer på hvordan pappa planter frøet, kan du forklare det. Barn trenger ikke å få vite alt på én gang, men må få enkle og korrekte svar på spørsmål. 3
Silfen Skrevet 13. oktober 2012 #13 Skrevet 13. oktober 2012 Hvorfor skal de ikke få høre "putte tissen inn i tissen" når det faktisk er det som skjer? Er det bedre at de får høre det som et sjokk/overraskelse på skolen eller av kamerater når de er 10år? Snakker man selv med barnet har man ihvertfall mye større mulighet til å fange opp feiloppfatninger og snakke om det enn i en skolesituasjon eller med kameratgjengen. Et barn som er 10år og aldri har hørt om sex vil bli langt mer sjokkert og skremt enn et barn som hører det når det er 5år. Det er ingen tiss som puttes inn i en tiss. En penis føres inn i skjeden. Tenke seg til at ungene skal gå rundt og tro at en penis føres inn i kvinnens tiss! 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #14 Skrevet 13. oktober 2012 En fem åring her som ser på gamle bilder. Så en gammel bilde når jeg gikk gravid med han og han lurte på hvordan babyen kjem seg in i magen. humm.. sa at jeg skulle forklare han det etterpå men har ikkje peiling hvordan man forklarer det. Hvordan dokke forklarte det til dokkes barn når de spørrte?` Hvorfor iallverden sender man ikke slike serier lengre: Anonym poster: 0e68422ec3adf18999daf2b9194a6879 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #15 Skrevet 13. oktober 2012 Eventuelt kan man ta en Märtha Louise og si at det kom en engel om natten og puttet barnet i mammas mage. Anonym poster: 4be4730ae60e77c0c06dd0e59a3f73d4 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #16 Skrevet 13. oktober 2012 Hvorfor skal de ikke få høre "putte tissen inn i tissen" når det faktisk er det som skjer? Er det bedre at de får høre det som et sjokk/overraskelse på skolen eller av kamerater når de er 10år? Snakker man selv med barnet har man ihvertfall mye større mulighet til å fange opp feiloppfatninger og snakke om det enn i en skolesituasjon eller med kameratgjengen. Et barn som er 10år og aldri har hørt om sex vil bli langt mer sjokkert og skremt enn et barn som hører det når det er 5år. Det som anbefales av pedagoger er å være så konkret som mulig. Vi skal ikke lyve til barna, da kan de bli veldig forvirra senere når de oppdager hva som faktisk er sant. Si det rett ut, som gjest over her også skriver; når en mann og en dame er veldig glad i hverandre kan mannen putte sin tiss inn i tissen til dama, og spruter frø inn. Noen ganger blir det en baby av det. Reaksjonen til barna pleier som oftest å være "ok", og så tenker de ikke mer på det. Det er ingen tiss som puttes inn i en tiss. En penis føres inn i skjeden. Tenke seg til at ungene skal gå rundt og tro at en penis føres inn i kvinnens tiss! Silfen tar det på kornet her. Det er ikke to like kjønnsorganer som puttes inn i hverandre. Jeg er mann, og når jeg var 5-6år gammel, trodde jeg det var en penis som skulle puttes inn i en annen penis, om det skulle bli barn. Det var sånn jeg hadde fått det forklart (tiss inni tiss), og jeg tolket det utfra mitt lille verdensbilde, der jeg omtrent bare visste hvordan min egen tiss så ut. Anonym poster: 0e68422ec3adf18999daf2b9194a6879 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #17 Skrevet 13. oktober 2012 Fortell det så konkret, men enkelt som mulig tenker jeg. En 5-åring krever ikke ofte (og trenger ikke heller) at man er veldig detaljert. Mannetiss inni dametiss (og ikke glem kjærlighetsaspektet:P) og frø som blir plantet kan ofte være mer enn nok svar for en 5-åring. Spør de mer så svar mer utfyllende om at dama har et hull rett ved siden av tissen osv.. Ikke mange 5åringer som spør om det heller! En slik samtale kan også være en fin innfallsvinkel til å snakke om hva som er greit å gjøre med hverandre og ikke. Få fram at begge har lyst og at det bare er voksne som gjør slik og at det aldri er greit at voksne gjør slikt med barn feks! Skap en åpen dialog der barnet føler seg trygg på å komme å fortelle dersom noe skjer! (tenker på overgrep osv) Sist, men ikke minst. Ikke skap en skam rundt det å snakke om sex og kropp! Anonym poster: 20701da705b1eed7492939cf082be830 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #18 Skrevet 13. oktober 2012 Når jeg var liten og spurte om det så sa pappa at "pappa putter tissen sin inni tissen til mamma". Jeg reagerte bare med "æsj" den gangen Syns vel det er bedre å si det som det er, framfor å lyve for barna om hva som skjer. Anonym poster: 8cfc5e9631a1f6d6ff4ec9affc0c3b94
Sunshower Skrevet 13. oktober 2012 #19 Skrevet 13. oktober 2012 Da jeg gikk med minstejenta så lånte vi ei bok på biblioteket til storesøster (hun var ca 6 år da), tror den het "Det bor en baby i mammas mage". Veldig fin bok, med klaffer, som forklarer alt veldig greit. Den boka fikk jeg da jeg ble storesøster. Men jeg visste allerede hvordan babyer ble til Husker den var morsom 1
skruf Skrevet 13. oktober 2012 #20 Skrevet 13. oktober 2012 Den boka fikk jeg da jeg ble storesøster. Men jeg visste allerede hvordan babyer ble til Husker den var morsom Den var det ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå