AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #1 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg har en miniatyr på 5 kg. Hun er verdens beste jente når hun er seg selv. Men når hun møter fremmede er hun dessverre ikke seg selv. Hun er livredd fremmede mennesker! Venner hun seg til dem over 1-2 dager, er hun den livlige, kjærlige, lojale seg selv. Men... nå er det straks på tide med ny vaksine. Forrige gang hos veterinær var et helvete. Hun beit vet i fingeren fordi hun var så redd! Men vi hadde jo ikke noe valg, hun måtte ha vaksine! Samme skjer nå straks... Hvordan i all verden skal vi gjøre dette? Vurderer nesten å sette munnkurv på ho.. Høres helt forjævlig ut når jeg tenker på det, men det er jo snakk om max 10 minutter så vet får satt den sprøyta uten å bli bitt. Tips, og råd? Det verste er at turen til vet kanskje vil forverre det vi har trent på så lenge, at hun skal bli komfortabel med fremmede igjen... Anonym poster: e7e6182f1ff44a9ac25d1bceb9dcc6c5
Gjest Doh Skrevet 13. oktober 2012 #2 Skrevet 13. oktober 2012 Har du vurdert å ta kontakt med en hundetrener (regner med at det er hund du skriver om)? Kan du eventuelt ringe til veterinæren og høre om det er greit at du kommer innom noen dager slik at dere kan trene på at det er helt greit å være hos veterinæren (gi godbiter, øv på at det er greit å slappe av, få veterinærene til å komme bort for å hilse på)? Du må bare øve og øve på at det er greit at fremmede nærmer seg og at de til og med er hyggelige. Ta henne med i situasjoner der dere møter fremmede, øv på triks ol slik at hun har noe å konsentrere seg om. Husk at det tar tid og at du ikke må presse henne for mye. Hun skal alltid være trygg på at du passer på henne og er i nærheten, så mulig du ikke kommer så altfor langt før neste veterinærbesøk men du må tenke langsiktig. Jeg har selv fått en veldig veldig sky katt til å bli ganske trygg på mennesker (han er alltid i nærheten når vi har besøk, før dette var det flere i familien som aldri hadde sett han før. Veterinæren er han ikke trygg på da, men bare krøker seg sammen)
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #3 Skrevet 13. oktober 2012 Takk for svar. Men jeg trenger ikke tips om hva jeg skal gjøre for å venne henne av denne redselen - det er vi i full gang med nå, og har gjort fremskritt allerede. Men hun er ikke enda så trygg at veterinæren kan sette en sprøyte på henne uten problemer. Hadde jeg hatt 2-3 måneder til, men det har jeg ikke... er på tide med kontroll nå Ellers, takk for hjelpen. Jeg lurer bare mer og mer på om munnkurv er tingen. Det er jo tross alt snakk om 10 minutter, og jeg skal gjøre alt jeg kan for å gjøre henne trygg først... jeg eier ikke munnkurv en gang, aner ikke hvor man får tak i det heller??? Anonym poster: e7e6182f1ff44a9ac25d1bceb9dcc6c5
Gjest Doh Skrevet 13. oktober 2012 #4 Skrevet 13. oktober 2012 Hehe, leste litt fort så leste ikke det du hadde skrevet om at dere hadde trent lenge Kjempebra at du har tatt tak i det da. Jeg ville ringt til veterinæren, kanskje de har munnkurv liggende slik at dere kan bruke det om det blir aktuelt?
Gjest Bobler Skrevet 13. oktober 2012 #5 Skrevet 13. oktober 2012 Veterinærene har munnkurv liggende. Jeg må bruke det på min innimellom, han er livredd og selv om jeg ikke tror han biter, så kan jeg aldri være sikker. Ville brukt munnkurv, bikkja lider ikke av å ha den på. Men du vet du risikerer å ødelegge hele treningen? Og må starte helt på nytt igjen? Er hun bedre hvis dere f.eks er i bilen, eller på venterommet ville jeg heller tatt sprøyten der.
Renapur Skrevet 13. oktober 2012 #6 Skrevet 13. oktober 2012 Du trenger ikke kjøpe munnkurv kun for en tur til veterinæren. Bare lag en løkke med båndet og legg denne over snuten på hunden, Effektivt for å hindre panikk biting og du har kontroll. Ps vær raus med godbiter under veis, og skryte masse
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #7 Skrevet 13. oktober 2012 Hehe, leste litt fort så leste ikke det du hadde skrevet om at dere hadde trent lenge Kjempebra at du har tatt tak i det da. Jeg ville ringt til veterinæren, kanskje de har munnkurv liggende slik at dere kan bruke det om det blir aktuelt? Ja, tror nesten jeg må gjøre det. Veterinærene har munnkurv liggende. Jeg må bruke det på min innimellom, han er livredd og selv om jeg ikke tror han biter, så kan jeg aldri være sikker. Ville brukt munnkurv, bikkja lider ikke av å ha den på. Men du vet du risikerer å ødelegge hele treningen? Og må starte helt på nytt igjen? Er hun bedre hvis dere f.eks er i bilen, eller på venterommet ville jeg heller tatt sprøyten der. Ja, jeg vet at jeg risikerer det. Men noe må jeg jo gjøre... Hun skal ha sin første sjekk som "voksen" hund, og det er viktig at hun får den vaksinen. Alt annet kan jeg gjøre selv - veie henne osv, men det er den sprøyta... =/ Tror ikke det er noe forskjell om hvor hun tar den. Det er det å at fremmede mennesker skal ta på henne som er problemet liksom... Anonym poster: e7e6182f1ff44a9ac25d1bceb9dcc6c5
Gjest Uanonymbruker Skrevet 13. oktober 2012 #8 Skrevet 13. oktober 2012 jeg pleier bare å enten be vetten komme hit eller stå med henne i armene når sprøyta settes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå