Gå til innhold

"Hva har du gjort idag da?"

Mina22

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha respons fra dere om en ting;

Når man er i et fast forhold, har man da "rett" til å vite hva partneren har gjort (i løpet av dagen) mens man er borte fra hverandre?

Og hvordan stiller folk seg til det samme spørsmålet om det gjelder et avstandsforhold?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, man har ikke RETT til å vite noen ting i det hele tatt!!!

Noe annet er at det er like høflig og vanlig og spørre kjæresten/samboer/ektefelle om dette, som du gjerne spør en venn/ familiemedlem om det samme. En normal måte å kommunisere på.

Altså, har du hatt en fin dag? Hva har DU gjort i dag da? Så får det bli opp til vedkommende hvor mye han/hun vil utbrodere dagen.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmmm.... skal man gå rundt med en masse hemmeligheter for hverandre?

En dame som aldri ville fortelle meg hva hun hadde gjort i løpet av dagen, ville jeg ikke bygget fremtiden min med.

Hilsen en Mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det en del av parforholdet Mann, at man forteller hverandre om det som skjer i livet. Små og store opplevelser. Noe annet hadde vært meningsløst.

Noe annet er det at man skal vite at man ikke har noe KRAV eller RETTIGHETER på en annens opplevelser. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Mina22:

Jeg har vel det man kaller avstandsforhold; bor selv utenlands og han sitter hjemme.

Hvor mye jeg selv forteller fra min dag varierer. Han forventer ikke at jeg skal gi en grundig innføring heller. "Hva har du gjort i dag" blir mer en frase; selv om vi selvsagt bryr oss om hva den andre har gjort i løpet av dagen.

Om jeg har gjort noe en dag som er min helt private sak, unnlater jeg å fortelle dette. Fikk han da for eksempel ikke tak i meg på telefon, kan jeg si at jeg har f.eks. handlet istedet for det jeg egentlig har gjort.

Det betyr ikke umiddelbart at jeg har noe å skjule, som Leia nevner.

For meg handler det om understreking av min frihet for meg selv, samt at jeg ivaretar min egen helt private sfære selv i et parforhold. Dette har vi pratet mye om, vi forstår hverandre og er helt enige på det punktet; dermed blir slike hvite løgner ufarliggjort.

Så nei, han har ikke "rett" til å vite hva jeg har gjort i løpet av dagen, jeg har ikke "rett" til å vite hva han har gjort. Han har valgt å stole på det jeg forteller han, jeg velger å stole på han.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2002-05-30 21:41, Rita wrote:

Selvfølgelig er det en del av parforholdet Mann, at man forteller hverandre om det som skjer i livet. Små og store opplevelser. Noe annet hadde vært meningsløst.

Noe annet er det at man skal vite at man ikke har noe KRAV eller RETTIGHETER på en annens opplevelser.  

enig med Rita!

Et parforhold burde etter min mening innebære LYSt til å dele. Ikke ALT med lyst til å dele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel noe sånt jeg tenker. Jeg for min del ønsker gjerne å dele dagens opplevelser med kjæresten.

Jeg ble litt nyskjerrig på hva slags ting man gjerne holder for seg selv i et parforhold. Hva hadde du for eksempel egentlig gjort da du sa at du hadde vært på butikken? Og hva var det ved dette som gjorde at du ikke ønsket å fortelle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg synes det er fint og fortelle om dagen min til min forlovede men det er ikke snakk om grilling og masse detaljer.

Enkelte ting holder jeg for meg selv, på samme måte som han gjøre.

Ett forhold er da ikke en kontrollkomite.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom et menneske i et forhold sier til partneren at h*n har vært i butikken når h*n ikke har vært det har h*n

1. gjort noe som h*n ikke burde, og

2. blitt presset av partner til å redegjøre for hver sekund på dagen.

3. kjøpt bursdagspresang eller annen presang til partneren

Det er ALDRI negativt å bli spurt hva man har gjort i løpet av dagen med mindre man må redegjøre for hvert minutt, eller har gjort noe man absolutt ikke burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

icon_biggrin.gif Sissan og Leia: Nysgjerrigfrøkner.

..og nei, han maser overhode ikke, jeg har ikke gjort noe jeg ikke burde og jeg løper heller ikke rundt for å kjøpe presanger til han hver gang slike ting blir sagt.

Det er snakk om vern av eget privatliv. Det har jeg selv i et forhold; det er vi begge inneforstått med.

Når det er sagt, så har jeg i tidligere forhold vært utsatt for "masekopper", ja. Kanskje det er det som gjør slike ting så viktig, samt at jeg er oppmerksom på det.

Aldri selv tatt liknende forklaringer overfor deres respektive menn i noe tilfelle?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For lenge siden, i tiden før jeg gjorde det slutt med min ex, hadde jeg noen "hvite" løgner, som dreide seg om andre gutter. I et godt forhold har jeg ikke opplevd noe ønske om "privatlivets fred" fra kjæresten. For meg blir det liksom et tegn på at noe er galt og må ordnes opp i, dersom jeg skulle kjenne det slik. Men jeg forstår jo at det ikke må være sånn for alle.

Så at jeg er nyskjerrig, ja... icon_smile.gif

Det butikkeksempelet, var det bare tatt ut av luften, eller? Lurer fortsatt på hva slags type ting man gerne dekker over/ holder for seg selv. icon_wink.gif (bortsett fra samtaler/ møter med andre menn som kjæresten ville ha grunn til å bli sjalu overfor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Er også veldig nysgjerrig på hva man holder for seg selv. Har full forståelse for at man må kunne ha sin private sfære, mistenker dere heller ikke for å drive med upassende saker, men kunne ikke i farten komme på noe som mannen min ikke vet om meg eller om hva jeg gjør. Lurer derfor på hva det kunne ha vært, lurer alltid på det når jeg leser slikt.

Hilsen Nysgjerrigperrig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvesentligheter holder man for seg selv. Av respekt både for seg selv og den man er sammen med.

Jeg er for at man i et forhold alltid skal tillate seg å ha sitt eget indre rom. Sin egen private sfære. Det skal man selvsagt også tillate den andre. Det handler ikke om fortielse eller ønske om å unngå sannheter. Det handler heller ikke om et ønske om å eksludere partneren fra livet sitt.

Kanskje handler det rett og slett om retten til integritet.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kinga

Jeg kommer aldri til å dele hele meg og alt mitt fullstendig med noe annet menneske. Komplett umulig, spør du meg, og ikke noe mål i seg selv.

Ja, Leia, butikk-eksempelet var tatt ut av det blå. Og det dekker alle de gjøremål og tanker jeg har i løpet av en dag som bare er mine.

Det er kanskje vesentlig at jeg bor utenlands og han i Norge, at vi har et avstandsforhold. Hvordan det kommer til å gå til høsten, når han har planer om å flytte hit, gjenstår å se.

Jeg, med min "frihetstrang", fikser helt fint et forhold på avstand, selv om det ikke er kult. Hvordan det skal gå med et menneske tett innpå meg, tror jeg faktisk blir en større "test" for oss to.

Ikke det at jeg er noen særing, jeg har bodd i årevis sammen med gode venninner; de er fremdeles noen av mine beste venner den dag i dag. Avtjent et års militærtjeneste har jeg også, og bodd sammen med all slags folk, både noen veldig ålreite og andre mindre greie, det gikk helt fint. Likevel, privatsfære er alfa og omega for meg, overfor kjæreste, samboere, venner - anyone. Jeg tror jeg har lært meg å sette veldig pris på det, rett og slett.

Ai, ai. "Hva har du gjort i dag, da" ble plutselig en setning som rommet mye av svar her. Beklager om jeg drar diskusjonen din ut på viddene, Mina22.

Ha en fin søndag!

Vibeke icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Vibeke den 2002-06-02 12:58 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmmm, jeg skjønner fremdeles ikke helt. Det er jo de færreste som forventer et detaljert referat når de spør hva man har gjort. Man lurer på om den andre har hatt en slitsom dag, om noe spennende har skjedd o.l. De færreste svarer vel på et slikt spørsmål med: jo, først hentet jeg kaffe, så fikk jeg en mail fra it avdelingen, tenkte på om eksen min har fått seg dame mens jeg spisset blyanter...

Det er vel ikke noe man en gang tenker på å fortelle. Men dette er jo noe som faller seg naturlig, noen av dere virker som om dere har et så veldig bevisst forhold til dette, og har fremdeles ikke gitt noe svar på hva dere ønsker å holde for dere selv. Vi ønsker ikke å kjefte på dere for at dere har hemmeligheter, vi bare er så uhyre nysgjerrige på hva de er. begynner å føle meg så kjedelig.

pleasepleaseplease

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

... og jeg eeeelsker å gjøre meg interessant icon_razz.gif

Han: "Hva har du gjort i dag, da?"

Hun: "I dag har jeg vært på biblioteket og lest"

Mens det hun egentlig har gjort, er å ha sittet på biblioteket og lest, grublet på hvordan det blir til høsten, kikket på folk - det er så masse pent å se, snakket masse med en klassekamerat som var dødelig forelsket i henne i fjor - men ikke hun i ham; men han er jo litt søt da, lengtet desperat hjem til Norge og forbannet at hun har falt for en kis i Bergen når hun selv sitter så langt vekke...

For eksempel.

Sorry, jenter. For mange som kjenner til nick'et mitt IRL til at jeg "kommer på" bedre eksempler sånn i farten icon_wink.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...