Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Too Faced! Fantastisk sminke som ikke er testet på dyr. Du får kjøpt sminke fra dette merket på nelly.com eller nettsiden deres. :)

Tror ikke det er Too faced her i tromsø....

Anonym poster: 6cb6283b94d7b6a30a4b1ecffba63860

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Synes det er kjempeflott at folk engasjerer seg, og legger ut lister som den som er linket til, men informasjonen er dessverre ikke helt korrekt. Som nevnt tidligere i tråden er hovedproblematikken linket til det kinesiske markedet - kinesisk lov krever at all kosmetikk som selges i landet testes på dyr, uavhengig av produsentens policy ellers i verden.

Siden denne policyen er såpass ullen som den er blir ikke listene i linken riktige. Feks er det flere produsenter på den røde listen som ikke tester sine produkter eller ingredienser på dyr, men de selges i Kina, og produktene blir derfor ettertestet for å imøtekomme kinesisk lov. Interessant nok står produsenter med eksakt samme policy også på den grønne listen, eksempelvis Bobbi Brown.

Her er en uttalelse fra en representant hos Bobbi Brown på spørsmål om de tester sine produkter eller ingredienser på dyr:

Link

I klartekst betyr dette at Bobbi Brown-produkter kjøpt i Kina er testet på dyr, de samme produktene kjøpt i Europa er ikke det.

Eksakt samme policy som feks MAC, Palmolive (Colgate) og Estee Lauder, likevel havner disse tre på den røde listen.

Det er mange kampanjer for å få kosmetikkprodusenter til å trekke seg ut av det kinesiske markedet, og for noen har det faktisk fungert - Urban Decay er et godt eksempel, de har gitt etter for massiv kritikk og trukket seg ut av det kinesiske markedet :blomst: Håper flere følger på, kanskje kinesiske myndigheter til slutt blir tvunget til å endre de barbariske og totalt unødvendige lovene på dette området :)

Anonym poster: 1117502a398b5c345acc2fd82be95608

Da er merket et merke som tillater testing på dyr for å komme inn på det kinesiske markedet, og det er dermed ikke dyrevennlig selv om det som selges i europa er fritt for dyretesting.

Men er enig i at listene ikke alltid stemmer, man må dobbeltsjekke selv før man kjøper noe.

Skrevet

Da er merket et merke som tillater testing på dyr for å komme inn på det kinesiske markedet, og det er dermed ikke dyrevennlig selv om det som selges i europa er fritt for dyretesting.

Men er enig i at listene ikke alltid stemmer, man må dobbeltsjekke selv før man kjøper noe.

Ja, alltså jag ær enig i det men samtidigt så blir det ju lite orættvist mot de som faktiskt får lov att stå på den grøna listan.

Kanske det borde funnits en "organge lista" dær de mærkena som i grund inte tester på djur får vara så får vi som komsumenter plocka mærke før mærke før att genomføra en anti-djurtestnings-kampanje. Tror det hade ræckt att bojkotta et mærke i 6mnd føre de hade varit tvunga att se seg øvervunna.

Anledningen att jag ville ha en rød lista var før att då kunde jag ta med den till butiken och dubbel kolla att det mærket som jag skulle køpa inte stod med dær. Naturligt nok trodde jag att denna listan skulle vara lite kortare men ser ju att det inte ær så, tyværr.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Ja, alltså jag ær enig i det men samtidigt så blir det ju lite orættvist mot de som faktiskt får lov att stå på den grøna listan.

Kanske det borde funnits en "organge lista" dær de mærkena som i grund inte tester på djur får vara så får vi som komsumenter plocka mærke før mærke før att genomføra en anti-djurtestnings-kampanje. Tror det hade ræckt att bojkotta et mærke i 6mnd føre de hade varit tvunga att se seg øvervunna.

Anledningen att jag ville ha en rød lista var før att då kunde jag ta med den till butiken och dubbel kolla att det mærket som jag skulle køpa inte stod med dær. Naturligt nok trodde jag att denna listan skulle vara lite kortare men ser ju att det inte ær så, tyværr.

Da dobbelsjekker du bare de merkene du halvveis vet kommer til å finnes på butikkene dine og tar med den listen istedet.

Gjest Tigress
Skrevet (endret)

IsaDora og GOSH er merke som ikkje testar på dyr, og som ein finn til dømes på Vita, eller på HM, Lindex, Cubus, etc. Elles er faktisk elf og HM sin eigen sminke også dyrevenleg - i alle fall sist eg sjekka.

Det finnest ein app som heiter "Cruelty Free" i Android market, der kan du sjå dei viktigaste i alle fall.

Endret av Tigress
Skrevet

1. Jag tycker att det borde komma en djurrættslov som sier att affærerna/forsæljarna måste ha en sådan lista svært tilgjenglig før konsumenten. (Ex som på ciggaretter, så kan butikker/nettbutikker tvingas ha en lista på sina førstasidor).

2. Tycker ni att The Body Shop ær OK trots før att de ægs av Lorean (som testar på djur)?

Jag har alltid trott att The Body Shop var super bra? Kanske deras kakmpanjer mot mænnskligheten væger upp lite grann eller vad tycker?

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

1. Jag tycker att det borde komma en djurrættslov som sier att affærerna/forsæljarna måste ha en sådan lista svært tilgjenglig før konsumenten. (Ex som på ciggaretter, så kan butikker/nettbutikker tvingas ha en lista på sina førstasidor).

2. Tycker ni att The Body Shop ær OK trots før att de ægs av Lorean (som testar på djur)?

Jag har alltid trott att The Body Shop var super bra? Kanske deras kakmpanjer mot mænnskligheten væger upp lite grann eller vad tycker?

Kommer an på hvor etisk du selv synes det er og hvor langt du vil gå.

Jeg kjøper ikke fra TBS lenger.

Gjest Tigress
Skrevet

Ein kan sjå på The Body Shop på to vis. Anten kan ein boikotte TBS sidan L'Oreal testar på dyr, sjølv om TBS ikkje gjer det. Så kan ein også tenkje seg at dersom ein handlar frå TBS som er dyrevenleg, i staden for å handle L'Oreal direkte, OG ein opplyser om det når ein handlar, så kan det kan hende vere med å påvirke oppover i systemet. Eg anar ikkje kva som funkar best.

Skrevet

Jeg ble fortalt en gang (av en ansatt på Body Shop) at Body Shop ble solgt til Loreal med en klausul som innebærer at produktene deres ikke skal testes på dyr.

Men uten mer innsikt enn en vanlig forbruker, er det ikke godt å si hva som egentlig foregår.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg ble fortalt en gang (av en ansatt på Body Shop) at Body Shop ble solgt til Loreal med en klausul som innebærer at produktene deres ikke skal testes på dyr.

Men uten mer innsikt enn en vanlig forbruker, er det ikke godt å si hva som egentlig foregår.

Det stemmer, men L`oreal tjener fortsatt penger på salgene TBS gjør. Så selv om du handler fra TBS er du fortsatt med å støtte L`oreal slik jeg ser det.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Hvorfor skal Loreal teste produktene til the body shop på dyr? - De har jo allerede alle dataene tilgjengelig fra dyretesting av de samme virkestoffene som de har i sine produkter. Jeg syns ikke det gir the body shop sine produkter ren samvittighet, men personlig er jeg ikke så opptatt av det.

Skrevet

OMFG, kan du slutte å dytte inn æ-er overalt der du tror det passer inn? Norsk er ikke det samme som svensk bare med masse æ-er.

Anonym poster: e25077f7530dd6f8c0b68c4f36058ea1

• Liker 3
Skrevet (endret)

OMFG, kan du slutte å dytte inn æ-er overalt der du tror det passer inn? Norsk er ikke det samme som svensk bare med masse æ-er.

Jag har inte ett svenskt tangentbord så jag skriver på svenska men måste anvænda de norska æ,ø,å.

Så du tar fel, du borde kanske dricka lite morgon kaffe? Eller ta en svenska kurs så att du kan tillræckligt svenska før att kunna se skillnaden? Eller..? Eller

Red. Jag kan inte flytande norska men jag har lært mig så mycket att jag kan skriva hyfsat bra på norska, nær jag sjælv vill. Om du stør dig på hur jag skriver så kan du enkelt låta bli att læsa mina inlægg. Det ær inte svårare æn så. Nu størs sig folk oavsett om jag førsøker skriva på norska så gott det går eller om jag skriver på svenska? Jaja, det ær en person som ær till før allt och jag ær tydligen en person som ær lætt att støra sig på då. En viss slags nytta i alla fall :)

Endret av Nusseli
  • Liker 3
Skrevet

Jeg syns de som klarer å holde seg 100% unna alle produkter som tester på dyr er kjempeflinke. Jeg prøver å kun kjøpe dyrevennlige produkter når det kommer til hudpleie, sminke og annen kosmetikk, men pga at f.eks loreal eier selskaper som liksom skal være dyrevennlige så er det vanskelig å følge med på alt. Også har man jo alltid noen favoritter som desverre tester på dyr. I tillegg så tenker jeg at hvis jeg skal holde meg unna dyretesting må jeg følge opp når det gjelder vaskemidler og tamponger/bind, osv også.. Huff..Så utrolig synd at vi må utsette dyrene på denne måte.

Skrevet

Kanskje du kan slutte å være frekk da?

• Liker 2
Gjest Tidssone
Skrevet

Kjøper dere andre ting også som ikke er testet på dyr?

Barberhøvler, OB, bind og vaskemidler?

Skrevet

Det stemmer, TBS sine produkter er ikke, har aldri vært og kommer heller ikke til å bli testet på dyr, uansett hvem som eier dem. Samtidig er det faktisk en overordnet intensjon om å snu L'oreal ifht dyretesting, samt andre miljømessige og etiske spørsmål.

Leste i dag at det nå er planlagt en lovendring i 2013 som forbyr alle dyretestede produkter på det europeiske markedet, og ifølge Humane Society International kan Kina måtte revurdere sin lovgiving som følge av denne endringen.

Skrevet

Jag har inte ett svenskt tangentbord så jag skriver på svenska men måste anvænda de norska æ,ø,å.

Avsporing, men du kan enkelt endre tastaturoppsettet til svensk selv om du bruker et norsk tastatur. Det er mye lettere for nordmenn å lese svensk skrevet med riktig alfabet.

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Kjøper dere andre ting også som ikke er testet på dyr?

Barberhøvler, OB, bind og vaskemidler?

ja.

Skrevet

(...)

Leste i dag at det nå er planlagt en lovendring i 2013 som forbyr alle dyretestede produkter på det europeiske markedet, og ifølge Humane Society International kan Kina måtte revurdere sin lovgiving som følge av denne endringen.

Wow! Kjempe bra!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...