Gå til innhold

Viktig å spise etter trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig er det å spise etter trening?

Jeg jogget ca 30 min nå i kveld. Rolig tempo.

Da jeg kom hjem hoppet jeg i dusjen, og deretter satte på en film.

Nå har jeg lagt meg, og kom på at jeg ikke spiste etter trening. Hadde spist middag et par timer før joggeturen.

Anonym poster: f3ae23cb02ff1271f861d8bef5a8220c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig med tanke på restitusjon. Du bør spise innen en time etter trening for å få gode resultater av treningen. Jeg rekker ikke alltid det, så da tar jeg en proteinshake.

Anonym poster: ebe3bdb09311c54f2bf72a0e6b9a9a61

Skrevet

Det kommer veldig an på hva og hvordan du trener, og hvilke forutsetninger du har.

30 min rolig jogging er ikke noe glykogenslukende arbeid og jeg regner med du ikke er toppidrettsutøver som har 2-3 økter i morgen. Du kan derfor ta det med ro og ikke tenke på maten.

Proteinshake er unødvendig. Personlig opplever jeg større ubehag ved å spise rett før sengeting enn ved å la være. Mange opplever at de våkner skrubbsultne dersom de har mye mat i magen når de legger seg.

Dersom du derimot trener styrke, sprinter, langintervaller, langdistanse løping eller annen tung trening bør du spise etterpå. Er du på toppnivå og må restituere fort til neste økt er inntak av flytende karbohydrater og proteiner greit. Det krever heller ikke stor apetitt.

For vanlige mosjonister holder det å spise et måltid når man kommer hjem. Gjerne middag. Spiser du f.eks lavkarbo kan du fortsette med det også etter trening.

Veldig mange toppidrettsutøvere spiser etter prinsippet "train low, race high". Dvs at de spiser lavkarbo med lite karbohydrater i treningsperioder. Rett før konkurranse øker de mengden karbohydrater. På den måten er de gode fettforbrennere, men de får også fordelen av store glykogenlagre - uten ulempene glykogenlagringskost over tid skaper.

Skrevet

Takk for svar :) Da trenger jeg ikke stresse med det.

Jeg er veldig dårlig trent, så holder på å trene meg opp. Jeg er, slank, men kan gå gå litt ned i fettprosent.

I går spiste jeg altså middag kl 17. Jogget 30 min kl 19, og spiste så ikke noe før i dag tidlig.

Anonym poster: f3ae23cb02ff1271f861d8bef5a8220c

Skrevet

Går fint an å trene i faste også. Mennesket er jo opprinnelig en jeger. Og det er jo ikke alltid jegere får fangst på første forsøk!

Det er nok, i det lange løp, alltid bedre å spise etter trening enn lenge før. Men rett før (om du klarer det) er i jo i praksis det samme som rett etter. Maten forsvinner jo ikke magisk fra magen. Det kan dog være litt ekkelt dersom man skal drive med noe som gjør at maten hopper i magen.

Gjest barista
Skrevet

Jeg har hørt både fra PT, men også fra ei dame som holder kostholds og livsendringskurs ved ett treningssenter at det er veldig viktig å innta noe rett etter trening. Her har jeg forstått det slik at det er veeeldig viktig å innta noe 5-10 min. etter endt økt, (banan, liten shake, liten bar ++). Uansett økt, dette gjaldt til og med gåturer på 40 min. Og at det er i tillegg viktig å innta ett måltid 1 time etter økt.

Dette er fordi kroppen "spiser" eller brenner av muskelmasse i stedet for fett.

Som sagt, jeg er ikke helt inni gamet selv, men det er hva jeg har fått streng beskjed om. Jeg ville i det minste ha hatt en shake, banan eller en yoghurt etterpå, som ett minimum.

Skrevet

Jeg har hørt både fra PT, men også fra ei dame som holder kostholds og livsendringskurs ved ett treningssenter at det er veldig viktig å innta noe rett etter trening. Her har jeg forstått det slik at det er veeeldig viktig å innta noe 5-10 min. etter endt økt, (banan, liten shake, liten bar ++). Uansett økt, dette gjaldt til og med gåturer på 40 min. Og at det er i tillegg viktig å innta ett måltid 1 time etter økt.

Som sagt, jeg er ikke helt inni gamet selv, men det er hva jeg har fått streng beskjed om. Jeg ville i det minste ha hatt en shake, banan eller en yoghurt etterpå, som ett minimum.

Ved moderat trening og vektreduksjon så trenger en ikke øyeblikkelig næring, da vil kroppen tære på fettreservene og ikke musklene.

De som derimot er slanke og i god form som har en steinhard økt trenger påfyll med en gang da de ikke har store fettreserver å ta av.

Skrevet

Jeg synes dette er vranglære. Kroppen er ikke en enkel forbrenningsmotor. Fett brenner du HELE tiden, mens musklene individuelt kan benytte andre energibaner etter som de trenger.

Årsaken til at man skal spise rett etter trening er fordi da er musklene ekstra insulinsensitive. Musklene lagrer da fort inn tapt glykogen og ofte litt mer enn før. Tiden det tar før man kan trene igjen blir kortere.

Vanlige mosjonister som ikke trener to ganger om dagen får ingen nytte av denne effekten. Det holder mer enn nok med å spise et vanlig måltid etter trening. Det er kosttilskuddsprodusentene som pusher disse rutinene på deg slik at du skal bruke penger.

Dersom du prøver å gå ned i vekt er dette også en måte å få i seg mye energi på som man kanskje ikke hadde trengt. Da er det bedre å prioritere et skikkelig måltid etter treningen og ikke shaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...