Gå til innhold

Nybegynner vil strikke babystrømper!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har kjøpt meg pinner strl 3.5

Føler virkelig at dette kan jeg klare, men det er så maaange oppskrifter, og jeg trenger noe enkelt å bryne meg på..

Linker?

Endret av Luremegpå
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at jeg har vanlige pinner, 5stk :)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå til en garnbutikk for å få hjelp til å finne et mønster du tror du vil klare, sammen med garn som passer til oppskriften.

Å vite hvilke pinner du har er forresten helt irrelevant, det er strikkefastheten som har noe å si for hva slags mønster du bør velge. Spesielt på ting til baby er det viktig å ha riktig strikkefasthet, da det ellers kan bli mye kluss med størrelsene på plaggene.

Anonym poster: 1a32ac125f0cf532e7113cdafa3c1a38

Skrevet

Det ligger masse gratisoppskrifter på garnstudio.no, se der om det er noe som ligner på det du har tenkt deg, og der du forstår oppskriften. Jeg syns disse er veldig greie begynnerstrikkesokker http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b21&d_id=5&lang=no . Jeg syns du har litt store pinner til å babysokker, det brukes vanligvis str 2,5 både til barn og vokse, evt kan du strikke en mindre størrelse for å moderere ihht alder, men da er du fort over på det mange mener er for avansert. Det kommer også an på hvilket garn du har, garn og pinner må stemme overens, og så bør du strikke en prøvelapp for å teste strikkefastheten din dersom du er nybegynner. Blir dette litt mye anbefaler jeg som over at du går innom en garnbutikk og får hjelp der.

Skrevet

Spiralsokker til baby er veldig lett å strikke. Dette er sokker som vrir seg som en spiral, og sitter svært godt på en babyfot. De sitter mye bedre enn de søte sokkene en ser i oppskriftsblader De har ikke hæl, ergo er de veldig lette å strikke.

Bruk drops alpaca. Pinner 2.5.

Legg opp 48 masker fordelt på 4 pinner (12 på hver). Bråt: strikk 2 rette og 2 vrange til det måler 6 cm. Når dette er gjort, på pinnen du startet med, strikk 1 rett, 2 vrange, 2 rette etc ut pinnen. Det vil si at hver pinne begynner med en rett og slutter med en rett. Strikk dette i 4 omganger. Strikk så 2 vrange, 2 rette i 4 omganger. Strikk så 1 vrang, 2 rette, 1 vrang i 4 omganger. Det vil si at hver pinne begynner med en vrang og slutter med en vrang. Strikk så 2 rette og to vrange i 4 omganger. Fortsett med å skifte etter hver 4 omgang.

Når det måler ca 16 cm skal det felles av. Avfelling: strikk 4 masker rett, 2 masker rett sammen ut alle 3 pinnene. Nå er det 10 masker på hver pinne. Strikk så 2 omganger rett. Strikk så 3 masker rett, 2 masker rett sammen. Nå er det 8 masker på hver pinne. Strikk så 2 omganger rett. Strikk så 2 masker rett, 2 masker rett sammen. Strikk så 1 omgang rett. Strikk 2 og 2 masker sammen rett. Klipp av tråden så du har ca 10 cm, samle resten av maskene sammen på tråden, og feste denne.

Jeg syntes selv det hørtes veldig langt ut med 16 cm, men tenk at disse fordeler seg også under foten. Dessuten er modellen ment for at en bretter sokkene litt ned øverst. Evt kan en ha de som knesokker.

Anonym poster: d79eab9ee60de48963b3aed1697b1129

• Liker 1
Gjest Olseen91
Skrevet

De første sokkene jeg strikket var til baby. Strikket uten oppskrift. Strikket bare det stripemønsteret på fanamønsteret. Veldig enkelt : -) Bare se på en hvilken som helst oppskrift hvor mange masker du skal legge opp ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...