ninuska_ Skrevet 12. oktober 2012 #1 Skrevet 12. oktober 2012 Hva er forskjellen på disse to hos katter? Ble veldig nysgjerrig siden pus har brukt begge for første gang på "uvanlige måter". Og han gjør verken det ene eller andre ofte! Han har aldri knurret på ting før, kun hvis han har stjålet noe veldig godt iblant, og jeg kommer for nær. Hvis jeg gir han noe, da er det aldri noen lyd fra han. Tidligere på dagen knurret han ut i lufta, bak meg, fordi han tydeligvis så noe, løp avgårde i leiligheten på jakt etter noe og knurret igjen, ut mot veggen. Litt senere på dagen støvsugde jeg. Han hater lyden, men dette var håndstøvsugeren, og den er ikke like stor og skummel. Når den vanlige støvsugeren brukes, da er det rett under senga. Vel, han hveste på håndstøvsugeren når jeg la den ned ved siden av han, uten å rygge bakover eller noe annen "atferd". Venter spent på svar!
Gjest Lille-pus Skrevet 12. oktober 2012 #2 Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Å liv i leiren ! Begge lydene er advarsler til andre, i det ene tilfellet til håndstøvsugeren, den frekke fyren som springer rundt og lager sånn småskummel lyd som en tøff gutt blir skikkelig irritert over altså ! Hvesingen synes jeg er den svakeste av de to advarslene. Oftest hørt mens katten ennå føler den har kontroll over situasjonen og har muligheter til å unngå situasjonen om han vil. Knurringen derimot er en advarsel av kraftigere type. Ofte har katten ikke noe sted å stikke av når han/hun knurrer. To likeverdige fertile hankatter som møtes i konkurranse om et område vil når de kommer nær nok hverandre knurre som 'last resort' før de sannsynligvis barker ihop. Andre steder kan være på undersøkelsesbenken hos vetrinæren, med vetrinærens hender rundt seg og så tar hun etter føttene og har med seg klosaks ! Det er et aldeles uuutmerket tidspunkt å knurre kraftig, - før man prøver å 'ta en jafs' av vetrinærens hånd. Vetrinæren vet at han gjør det fordi han er redd, ikke slem. Basert på erfaringer forsøkerhan å forsvare seg som best han kan. (ja, har man vært med på mye vondt så er det bare 'mor' som får herje slik med en svaksynt gutt, og ikke engang hun får holde føtter fast). Edit: TyrkLeif Endret 12. oktober 2012 av Lille-pus 2
ninuska_ Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2012 Takk for svar, Lille-pus! Det var oppklarende. Men jeg forstår ikke hva den knurringa bak ryggen min var. For han tittet på meg, så gikk øynene over skuldrene mine og da kom knurringen. Jeg trodde et øyeblikk at det stod noen bak meg og at nå var det over. Man må jo være tøffing og si ifra hos dyrlegen, vettu! Søte pusen din
Gjest Doh Skrevet 12. oktober 2012 #4 Skrevet 12. oktober 2012 Eller så har katten min en egen versjon; klabbe til noen og knurre etterpå. Takk for advarselen liksom 2
ninuska_ Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 12. oktober 2012 Eller så har katten min en egen versjon; klabbe til noen og knurre etterpå. Takk for advarselen liksom Da lærer den han klabber til neste gang - bedre å ikke prøve seg!
Gjest Lille-pus Skrevet 12. oktober 2012 #6 Skrevet 12. oktober 2012 Takk for svar, Lille-pus! Det var oppklarende. Men jeg forstår ikke hva den knurringa bak ryggen min var. For han tittet på meg, så gikk øynene over skuldrene mine og da kom knurringen. Jeg trodde et øyeblikk at det stod noen bak meg og at nå var det over. Jeg vedder en 10'er på at han hørte en lyd som ikke du hørte. En lyd som betød at det var på høy tid å si ifra at her bor en skikkelig tøffing ! Råtips: Knurring da lyden kom fra noe(n) som var altfor nært hans hjem og hans 'mor', selve kjernen av hans territorium. Eller så har katten min en egen versjon; klabbe til noen og knurre etterpå. Takk for advarselen liksom Angrep er det beste forsvar er det noe som heter, så hvorfor i all verden skal man si fra først, og ødelegge hele overraskelsesmomentet ? Klabb te'n og si fra etterpå ! I like it
ninuska_ Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg tror du kan ha rett, Lille-pus! De har veldig god hørsel i forhold til oss. Det har vært mye ukjente lyder fra loftet for naboen rydder og pusser opp. Han syns vel det var på tide å si ifra
Brunhilde Skrevet 13. oktober 2012 #8 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg syns at LillePus, som vanlig, forklarer veldig bra. Ellers har jeg lært at hvesing (fresing) er et tegn på redsel mer enn aggresjon, noe som jo kan stemme når den hveste på støvsugeren. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå