Gå til innhold

Lance ut, Wiggins inn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i en god stund skrevet egne innlegg på KG, hovedsakelig på Kosthold og trening, og besvart andres innlegg. Da jeg begynte valgte jeg nicket Lance, fordi hans navn i større grad enn noe annet personifiserte sykling. I tillegg var det selvsagt krefthistorien.

Det har vært dopinganklager mot Lance i mange år, men det har alltid vært mye røyk og ingen ild, inntil USADA nå har publisert sin rapport. Det fins ingen positive dopingprøver, men det fins så mange vitneutsagn og så mye økonomisk bevis at ingen med en IQ på over 80 kan tvile på at han dopa seg.

Alle som har fulgt med på sykling en stund vet at 90-årene var fulle av EPO. Det er mange indisier på at dette også gjelder flere andre utholdenhetsidretter, uten at det har fått tilsvarende publisitet.

I 1998 ble Festina-lagets buss raidet i Tour de France, man fant bøttevis med EPO og andre midler, og laget ble kasta ut av touren. Mange trodde at dette innebar et veiskille, og at det meste var reint etterpå. Nå har det vist seg at ikke bare brukte Lance et stort spekter av dopingmidler, sammen med sportsdirektør Johan Bruyneel var han selve edderkoppen som trakk i trådene. Han krevde at flere andre på laget måtte dope seg, han ville ikke ha dårlige hjelperyttere.

Hadde han vært blant dem som motvillig begynte med doping for å kunne henge med i toppen kunne jeg forstått det, uten at det betyr at jeg aksepterer det. Når han var selve drivkraften og bidro til at sykkelsporten var skitten mye lengre enn den ellers ville vært, kan jeg ikke bruke hans navn her på KG.

Jeg har vunnet noen ritt, men det er bare små amatørritt. Det ga meg allikevel stor glede å vinne dem der og da, men hvis jeg hadde brukt noen ulovlige preparater ville jeg følt null glede over seirene.

Bradley Wiggins har alltid vært en uttalt motstander av doping. Hans vei mot toppen har vært lang og gradvis, og hans seier i TdF i år var troverdig og en stor prestasjon, men ikke på langt nær så spektakulær som doping-drevne vinnere tidligere.

Wiggins har ikke den samme karismaen som Armstrong, og vil aldri i samme grad personifisere sykling, men han er en ren og rettssakffen sykkelrytter.

Jeg vet at dette i større grad hører hjemme på Sport og treningsforumet, men siden jeg har skrevet de fleste av mine innlegg her, ber jeg moderator om at dette blir stående her.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er superkjapt innom for å si kudos, Wiggins :)

Håper du fortsetter å delta med mer elokvent prat, spesielt nå som du i tillegg er nærmere moderlandet også (USA vs UK, klar vinner!).

Skrevet

Jeg synes det er flott du tar slik avstand til doping! Det er ingen tvil om at det ødelegger idretten, ikke minst sjansene man har for å hevde seg ren.

Måtte diskusjonene fortsette! Vi hadde aldri kommet frem over dersom vi alltid var enige.

Gjest Tigress
Skrevet (endret)

Eg kjenner slik ein mykje større velvilje overfor deg no enn då du heitte Lance, eg har vore skeptisk til Lance i alle år, og er ikkje overraska i det heile over at han no er frådømt titlane sine.

Det einaste triste er jo at dei som no får titlane stort sett er ein gjeng dophovuder dei også...

(Men ærleg tala, Wiggins, du har då vel verkeleg ikkje TRUDD at Lance var rein???)

Endret av Tigress

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...