Gå til innhold

Vaksine en gang i året?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi har fulgt dyrlegens råd og vaksinert hunden vår hvert år (kennelhoste m.m.), sammen med en kort standarsjekk (tenner, øyne, ører osv).

Nå er det snart tid for denne årlige visitten igjen.

Vurderer å utdette det noen måneder pga tid og penger. Vi bruker en privat dyreklinikk pga åpningstider og god service, men det er dyrt der. Har lyst til å vente til sommeren før vi tar vaksinen denne gangen.

Noen som vet om dette er veldig lite fornuftig?

Hunden er frisk og rask og er sjelden utsatt for noen fare. Nå når det er mørkt og kaldt er hun sjelden sammen med andre hunder enn de vi kjenner og vi møter sjelden på andre hunder når vi går tur.

Kan det være noen fare om vi venter til f.eks juni med dette besøket hos dyrlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært så utrolig nøye med å følge vaksineringsdatoene til punkt og prikke. (Bortsett fra da han var valp.) Jeg føler på meg at det ikke er farlig med de årlige vaksinene, bare de blir tatt. Dyrlegen min (eller hundens selvsagt...) har heller aldri gitt uttrykk for at det er veldig viktig at de blir tatt nøyaktig ett år siden den siste. Han sier bare at han skal sende meg et brev neste gang det er tid for vaksine.

Har du hunden din ofte på kennel og utstillinger ville jeg nok passet på at han fikk vaksinen innenfor rimelighetens grenser.

Hva betaler dere for hundevaksine. Skjønner at det varierer endel ja...????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å betale mellom 500 og 1000 kroner når vi er hos dyrlegen.

Som regel tar vi andre ting i samme slengen som vaksine... husker ikke helt hva det koster for BARE vaksine.

Vi får innkalling en gang i året. Har fått en nå, men vurderer altså å avlyse timen og utsette til sommeren.

Hun er ikke med på utstillinger eller står på kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å virke for skråsikker så kan ikke jeg tro annet enn at den vaksinen kan vente litt jeg da...

Hva slags hund har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lar det gå mer enn et år mellom vaksinene er ikke hunden like beskyttet lenger og du må ta grunnvaksinen på nytt (jeg kan ikke skjønne at det finnes dyrleger som tar lett på dette), som da er dobbelt så dyrt. Mange dyrepensjonater o.l. vil heller ikke ta i mot hunden om det har gått mer enn et år mellom noen av vaksinene. Jeg vet ikke hva det koster for hund, men vi betaler 375 for vaksine av katt. Det er vel ikke så fryktelig nødvendig å gå til denne dyre klinikken bare for en vaksine, gå heller til en billigere dyrlege denne ene gangen, hvis alternativet er at hunden blir ubeskyttet mot livstruende sykdommer.

http://www.vetsenter.no/tv/vakshund.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyrlegen vår vaksinerer dyret vårt hvert 2 år. Det er det som kreves når man stiller hund på utstilling. Om du utsetter vaksinen noen mnd er det neppe noen som dør av det. Kennelsen vår sier også hvert andre år i tråd med retningslinger fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke tro at det er noen krise.

Er ikke helt 100% sikker her, da jeg dessverre er litt glemsk noen ganger, men da jeg fikk hund nr 2 så mener jeg 99,9% sikkert at gamlefar ventet noen mnd ekstra slik at begge hundene får vaksinen sammen. Ingen fare det.

Men går det mye lengre, som flere år så har nok vasksinen "ramlet" ut.

Jeg betaler ca 200-300kr pr. hund for den årlige kontrollen hvert år. Dette er en rask sjekk og vaksine.

Tar deres dyrlegen blodprøver og tester ? Min sjekker bare hunden, øyner, øre og kjenner over hunden. Fort gjort i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar deres dyrlegen blodprøver og tester ? Min sjekker bare hunden, øyner, øre og kjenner over hunden. Fort gjort i grunn.

Vi har katt da, men vår dyrlege gjør som din. Sjekker ører, øyne, munn, kjenner på kroppen og lytter til hjertet i tillegg til vaksinen da. Antar at tester og slikt ville koste mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen vår setter bare sprøyte, og sjekker ingenting annet. Vi ber ikke om noe grundigere sjekk heller. Ja, så sant han virker frisk og rask. Han er ikke overbegeistra for dyrlegen heller, så det er greit å komme seg fort hjem synes han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utsetter aldri vaksinene til min hund, får innkalling via kort i posten. Synes det er trist å lese at så mange nedprioriterer sine dyrs helse når disse vaksinene er meget meget viktige. Utsetter man vaksinene i flere mnd. er ikke dyrene like godt beskyttet.

"Det kan da ikke være så farlig" er ikke ett argument.

Jeg betaler ca. 375 kroner for vaksine og en sjekk av hundens allmenntilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nedprioriterer dyrs helse?? Herregud, det er ikke det det var snakk om. Her er det en som bekymret spør om det kanskje lar seg gjøre å utsette vaksinasjonen noe. Synes du virkelig at det er å nedprioritere???Hun sier jo ikke at hun SKLA vente.

Løper du til legen med engang du har en busemann i nesa? Dyr tåler litt da. Denne hunden det tydeligvis var snakk om var jo ikke på kennel eller utstillinger. Går ann å være litt mindre hysterisk da kanskje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaksiner er viktig. Spesielt den for valpesyke. Smitte kan man dra med seg på klær og sko.. Så man trenger ikke å la hunde være i nærkontakt med andre dyr, for at de skal få det.

Hvis dere har dårlig råd, anbefaler jeg dere å sette av et lite beløp hver mnd, slik at dere kan dra i god tid.

Går det for lang tid mellom hver vaksine, må dere gi hunden/dyret en vaksine, med en mnds mellomrom - to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare med at hunden er nedprioritert her i huset :ler: .

Vi har bestemt oss for å ta timen likevel, men jeg tror da ikke at det kan være så ille å utsette i 2-3 mnd om det skulle være nødvendig. Snakket med vår faste "hundeekspert" på fredag og han sa at det var helt greit å vente litt med vaksinen. Hovedsaken var at den ble tatt.

Dyrlegen vår tar en rask sjekk på tenner, ører, klær og lytter på hjertet. Fort gjort og ganske greit. Det er jo ikke alt vi ser selv. Dessuten benytter vi sjansen til å spørre om ting og tang mens vi er der. Hunden blir veid og de sjekker om microchip-en er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg var nettopp og vaksinerte bikkja. Betalte 410,- men det var kveldstid. Det hadde gått 3 mnd over tida og på den tid fikk hun dessverre kennelhoste. Kjipt!

Dyrlegen trodde kanskje kennelhosten kom fordi det hadde gått litt over tiden.

Neste år blir det nok bare 12 mnd mellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var nettopp og vaksinerte bikkja. Betalte 410,- men det var kveldstid. Det hadde gått 3 mnd over tida og på den tid fikk hun dessverre kennelhoste. Kjipt!

Dyrlegen trodde kanskje kennelhosten kom fordi det hadde gått litt over tiden.

Neste år blir det nok bare 12 mnd mellom!

På samme måte som med infulensavaksine på mennesker virker ikke kennelhoste vaksinen for hund på alle typer kennelhoste. Så det behøver ikke å ha hatt noe å si.

Jeg har hørt fra flere nå at man har gått over til å anbefale vaksinering bare annen hvert år. Det fikk jeg også beskjed om fra vår veterinær når jeg vaksinerte bikkja mi i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...