AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #1 Skrevet 12. oktober 2012 Trenger hjelp med min chinchilla! Var å ga den mat å vann her igår å da var han helt vår nedover magen å rundt munn.. dette har skjedd før men ga seg fort, hva kan dette være? er litt bekymret. Han er bare 3-4 år gammel, har byttet mat og et er litt bedre nå.. men som jeg har fått med meg så spyr ikke chinchillaer.. Kan du hjelpe meg, hva kan jeg gjøre? Anonym poster: 2b83e75d12bc19c100286e248439a01d
Nebel86 Skrevet 12. oktober 2012 #2 Skrevet 12. oktober 2012 (endret) At han er våt nedover brystet kan tyde på en tannfeil som heter malocclusion/slobbers. En arvelig sykdom som fører til at jekselene vokser kontinuerlig og i raskt tempo og derfor fører til smerter i munn og derfor sikling. Går dette ubehandlet vil du se at den vil gå ned i vekt, vannflaska vil være fyllt med pels og blir det ikke gjort noe med så kan tennene vokse seg inn i tannkjøtt eller bak øyehulen. En chinchilla kan ikke kaste opp. Det du kan gjøre om det er malocclusion er å file ned tennene hos veterinær hver 7-8 uke, men da MÅ du finne en god veterinær, for de fleste jeg har erfaring med har ikke peiling på hvor lite en chinchilla trenger av narkose, eller tannsykdommen og tror da at tannfeilen er resultat av for lite høy/feil mat. Tennene kan også være veldig vanskelig å komme til. I enkelte tilfeller holder det med en omgang sliping. Sykdommen bruker å vise seg ved 3-5 års alder. Lukter det vondt fra munn? Før fingeren langs kjeven og kjenn om du kan finne en klump helt innerst. MEN, det kan også være så uskyldig at han leker med vannflaska/har kommet borti og derfor blitt våt. De jeg har erfart er om det er tannproblemer så forblir brystet vått uten å tørke. Hvor i landet bor du? Det er ei veldig dyktig dame som jeg tror holder til i Oslo område som heter Paula som er en av landets fremste veterinær på chinchilla. Lykke til, og håper det ikke er noe alvorlig. Endret 12. oktober 2012 av Nebel86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå