Gå til innhold

Forelska i sjefen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er forelska i sjefen! Og vi skal på date neste uke. Han er 35, fem år eldre enn meg, har vært singel i to år. Selv har jeg vært singel det siste året.

Arbeidsplassen er i salg- og servicebransjen, med forholdsvis unge medarbeidere. Vi jobber ikke direkte sammen, han sitter på kontoret i et annet bygg mens jeg som er underordna jobber ”på gulvet”, og vi treffes kanskje kort etpar ganger i uka i tillegg til lønningspils og firmafester. Dette er egentlig bare en midlertidig jobb for meg, selv om jeg trives veldig godt. Men jeg trives kanskje mest på grunn av ham…?

Jeg har vært forelska i nesten et halvt år nå, men ikke før de siste ukene har jeg begynt å skjønne at han kanskje også faktisk var interessert. Møtene ble lengre, mer øyekontakt, mer flørting…og nå skal vi altså på date.

Er dette en forferdelig idé? De fleste jeg jobber sammen med er klar over at jeg har vært forelska i ham lenge, og de synes bare det er morsomt. Jeg har ingen ambisjoner om å stige i gradene i fimaet, og nå når jeg skal på date med ham er det naturligvis utelukket. Skulle det ikke funke er det fremdeles ingen krise, fordi jeg ikke nødvendigvis er nødt til å forholde meg til ham ansikt-til-ansikt. Vi jobber stort sett ikke samtidig. Jeg har nærmere overordna (skiftledere etc) som jeg fint kan ta opp saker med om det skulle bli nødvendig.

Anonym poster: 1af859b39ff7f71ccf7d3ed9b34f073f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for kynisk til å tro dette er en god idé.

• Liker 2
Skrevet

En eller annen undersøkelse ifra Storbritannia viste visstnok at 30% treffer hverandre på jobben.

Skrevet

Hvis han er ikke er en stor drittsekk, som ville gjort det jævlig for deg om det ikke funker, så ser jeg ikke at dette skulle være noe problem.

Skrevet

Ikke god idé. Det hjelper selvsagt at dere ser hverandre såpass sjelden i jobbsammenheng, og at det er mellomledere som danner buffer mellom dere, men sjef/underordnet forhold er sjelden smart. Det blir for intens miks av jobb og privatliv, og jeg tror man skal være veldig bevisst på hvilken rolle man er i til enhver tid. ("Er jeg sjef nå, eller er jeg kjæreste?") Ikke alle klarer å skille roller og settinger like godt.

Skrevet

Ikke god idé. Det hjelper selvsagt at dere ser hverandre såpass sjelden i jobbsammenheng, og at det er mellomledere som danner buffer mellom dere, men sjef/underordnet forhold er sjelden smart. Det blir for intens miks av jobb og privatliv, og jeg tror man skal være veldig bevisst på hvilken rolle man er i til enhver tid. ("Er jeg sjef nå, eller er jeg kjæreste?") Ikke alle klarer å skille roller og settinger like godt.

Jeg vil tro at du har et godt poeng her.

Det hadde nok vært betydelig bedre om begge var på samme nivå i organisasjonen.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Du sier dette egentlig bare er en midlertidig jobb for deg, det vil nok være et gode her nå :)

Et par utfordringer ligger i landskapet. Jeg kan prøve å fortelle deg hvilke av disse utfordringene jeg ser, og så kan du tenke litt på disse og kanskje diskuterer dem med ham underveis.

Kollegene dine synes dette er gøy, det er veldig hyggelig :)

Husk at så fort dere to blir et par, eller tar forholdet ett skritt videre, så kan du ikke gå tilbake.

Det vil være situasjoner hvor hans avgjørelser ikke vil falle i like god jord blant dine kolleger. Du vil falle utenfor disse diskusjonene og frustrasjonene. I en innskrenkingsprosess (nedbemanning, omorganisering) vil du kunne bli oppfattet som 'fiendenes ører'/en 'spion'.

Når dere er et par vil det bli en og annen foretningsmiddag. Samtaleemnene under slike middager vil som regel være en herlig blanding av sosiale samtaler, bygging av forbindelser, og foretningsdiskusjoner.

Som ansatt vil du også i disse sammenhengene kunne bli betraktet som 'fiendenes ører'/en 'spion'.

Han vil kunne få noen utfordringer relatert til sine beslutninger og avgjørelser. Han kan bli ansett å være i en "conflict of interrest" situasjon oftere enn ellers. Dette er ugunstig for hans posisjon i ledelsen.

Jeg ville (og dette er ingen fasit, bare noe å ta med i tankeprosessen) sagt 'ja' til daten :)

- og dersom forholdet utvikler seg til å bli mer seriøst så ville jeg diskutert å bytte jobb til et ikke-konkurrerende selskap .

Det vil da være svært viktig at en ny arbeidsgiver ikke er en konkurrerende virksomhet.

Jeg relaterer et jobb-bytte til deg og din situasjon fordi jeg tror det vil være mindre sannsynlig at han bytter jobb siden han sitter i en lederfunksjon høyt oppe i organisasjonen.

Lykke til med daten, TS :)

Skrevet

Kollegene dine synes dette er gøy, det er veldig hyggelig :)

Husk at så fort dere to blir et par, eller tar forholdet ett skritt videre, så kan du ikke gå tilbake.

Det vil være situasjoner hvor hans avgjørelser ikke vil falle i like god jord blant dine kolleger.

Signerer dette. For noen år siden var jeg en periode sammen med en mann som jobber på samme sted som jeg (samme nivå, begge single, ingen forbud mot forhold på arbeidsplassen og jobber som gjør at vi maks møtes et par ganger i måneden). Det burde vært rimelig safe, men var det ikke. Mannen jobbet nemlig tettere opp mot en del andre mennesker i min gruppe og jeg ble skyteskive for frustrasjoner dersom han var oppe i situasjoner der det var uenighet om enkelte ting. På sett og vis følte jeg at jeg ble gjort ansvarlig for mine kollegers meninger.

Jeg ser for meg at et forhold med en sjef vil kunne gi opphav til samme type problemstilling - multiplisert med 10.

Klarer du holde munn hvis han over middagsbordet snakker om noen som du skjønner er en av dine nære kolleger, og du skjønner at vedkommende står i fare for å bli sagt opp eller få en advarsel?

Eller motsatt, hvis en av dine kolleger sukker over "de idiotiske beslutningene i ledelsen", klarer du da la være å si fra til din bedre halvdel om dette?

Hvordan vil det føles for ham å måtte legge bånd på seg i det han diskuterer med deg hjemme fordi han vet du kjenner en del av de samme menneskene? Selvsagt bør han ikke diskutere det uansett, men jeg tror nok en del ledere kan diskutere aspekter ved jobben og personale hjemme uten å nevne navn. Vanligvis går det bra for ektefellen (gjen)kjenner ikke dem det er snakk om, i deres tilfelle tipper jeg det blir mer bruk for selvpålagt munnkurv.

• Liker 1
Gjest spavalica
Skrevet

Gud for noen overanalyserende og negative folk...Gå på date,nyt forelskelsen og ha det gøy!Håper det ordner for dere og at dette er ditt siste innleg på singelforumet ;)Lykke til :)

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! Jeg er jo altså klar over at dette kan være litt risky business, men etter å ha tenkt grundig gjennom alt nå i helga har jeg kommet fram til at det kan være verdt det. Skal i hvert fall på første date, og se hva som skjer. Er jo så forelska at sommerfuglene flakser om kapp i magen.. :)

For min del er altså denne jobben kun midlertidig, så dersom ting kommer skjevt ut og det oppstår problemer kan jeg faktisk slutte i jobben. Ingen drømmescenario i det hele tatt, siden jeg liker jobben godt, men tror altså at han kan være verdt å satse litt på! :rodmer:

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...