Gjest Hobbyfilosof Skrevet 12. oktober 2012 #1 Skrevet 12. oktober 2012 Et hypotetisk spørsmål inspirert av andre tråder: Du har en 4-5 åring og gjennom mange år er ukens absolutte høydepunkt for barnet den ukentlige "babysvømmingen", noe barnet gleder seg til resten av uken. Dere har blitt godt kjent med de andre barna og foreldrene men omgås ikke ellers. Bassengeieren krever av hygieniske årsaker at alle dusjer nakne (i separate dame og herredusjer) før de går i bassenget noen som har blitt respektert. Barnet har vært med både mor og far og er kjent med både dame og herredusjen. Så opplever du plutselig en gang at damedusjen er defekt. En frimodig sjel foreslår at alle bruker herredusjen. Du ser for deg at du har valget mellom å dra hjem med et gråtende barn som ikke får bade eller å bite i deg et brudd på noen kulturelle konvensjoner. Tilfelle 1: Du ser at både kvinner og menn dusjer nakne i samme dusjrom sammen med barna. Hva gjør du? Tilfelle 2: Omtrent halvparten av mødrene og halvparten av fedrene dusjer nakne mens resten bryter bassengeierregelen og dusjer i badedrakt. a) Hva gjør du selv? Vil du kunne dusje i badedrakt når det er nakne voksne av begge kjønn tilstede? b) Det blir et lite munnhuggeri mellom en naken og en påkledd mor. Den påkledde mener at dette er umoralsk og krever at de andre skal kle på seg badetøyet. Den nakne mener at det er mest hygenisk å dusje naken, at det bare er snakk om dusjing og mener at alle skal få gjøre hva de vil. Blander du deg inn i diskusjonen og hva sier du? Hva sier du til barnet? Har det noe å si om du regner med å treffe igjen disse foreldrene når barnet begynner på skolen eller om familien kommer til å flytte langt vekk om et halvt års tid?
Gjest loren Skrevet 12. oktober 2012 #2 Skrevet 12. oktober 2012 Hvorfor er ikke å dele opp gruppa slik at kvinner dusjer først og menn etterpå (eller omvendt) et alternativ? Om nå bare å dusje sammen hadde vært alternativ hadde jeg nok valgt å dusje i badetøy, jeg velger hvem som skal se meg naken. Diskusjonen kunne de få ha for seg selv. Dog hadde jeg nok også kunnet sagt til sønnen min at "vet du, i dag blir det ikke bading her, men vi kan reise i et annet basseng i morgen" det fordrer såklart at man har flere basseng i nærheten, og at man ikke er redd for en fireårings reaksjoner på noe i utgangspunktet så lite, noe man ikke burde være som foreldre 16
Gjest pellepirat Skrevet 12. oktober 2012 #3 Skrevet 12. oktober 2012 å dusje naken skulle bare mangle spør du meg, det er mest hygienisk. Som loren sier over her så måtte da det letteste være å dele opp, kvinner el. menn først og så bytte. Å påtvinge menn/damer til å dusje samtidig, naken, kan oppleves krenkende og er ikke noe som en "bassengsjef" kan bestemme. Hadde ikke giddet å gå inn i noe mer diskusjon enn å ytre akkurat den meningen..
Gjest Hobbyfilosof Skrevet 12. oktober 2012 #4 Skrevet 12. oktober 2012 Hvorfor er ikke å dele opp gruppa slik at kvinner dusjer først og menn etterpå (eller omvendt) et alternativ? Fordi da unngår du den hyptotetiske problemstillingen som har som formål å finne ut hvor sterkt konvensjonenene sitter i oss. Om nå bare å dusje sammen hadde vært alternativ hadde jeg nok valgt å dusje i badetøy, jeg velger hvem som skal se meg naken. Diskusjonen kunne de få ha for seg selv. Ok, så du kunne akseptere at det var nakne voksne av motsatt kjønn tilstede.
Gjest Hobbyfilosof Skrevet 12. oktober 2012 #5 Skrevet 12. oktober 2012 Å påtvinge menn/damer til å dusje samtidig, naken, kan oppleves krenkende og er ikke noe som en "bassengsjef" kan bestemme. Nei og i tilfellet over er det heller ingen som krever at de andre skal dusje nakne. (Bortsett fra bassengeieren som har krevd dette når kvinner og menn dusjer adskilt). Men det er en dame som krever at den halvparten som er nakne skal dusje i badedrakt. Kan hun kreve det?
Furstina Skrevet 12. oktober 2012 #6 Skrevet 12. oktober 2012 I simhallen nära mig hände ungefär samma sak: Det brann i bastun hos herrarna och hela avdelningen var rökskadad och måste renoveras. Det löstes så att simhallen satte upp temporära väggar i duschen så att herrar och damer kunde duscha avskilt. Samma sak gjordes vid skåpen/omklädningen. Dock gick man "tiillsammans" mellan omklädning och dusch men alla uppmanades starkt med skyltar/lappar att använda handduk runt sig och inte gå naken. Det fungerade fint. Jag hade inte accepterat att duscha naken både män och kvinnor - speciellt med okända. I en idrottsklubb eller förening. Kanske kanske... Jag hade dragit hem med barnet och sagt att badet var trasigt. Trist men konflikter och motgångar är också något att lära sig av för både föräldrar och barn. 1
Gjest loren Skrevet 12. oktober 2012 #7 Skrevet 12. oktober 2012 Nei og i tilfellet over er det heller ingen som krever at de andre skal dusje nakne. (Bortsett fra bassengeieren som har krevd dette når kvinner og menn dusjer adskilt). Men det er en dame som krever at den halvparten som er nakne skal dusje i badedrakt. Kan hun kreve det? Ingen andre kan kreve hvem jeg viser meg naken for. Om jeg velger det i en damegarderobe betyr det ikke at jeg er komfortabel med å gjøre det i en blandet garderobe, så i mine øyne har hun ikke rett til det. Nå svarte jeg i grunn omvendt i fht det du egentlig spurte om, men bottom line er fortsatt - jeg synes ikke noe om påtvungen nakenhet. Fordi da unngår du den hyptotetiske problemstillingen som har som formål å finne ut hvor sterkt konvensjonenene sitter i oss. Ok, så du kunne akseptere at det var nakne voksne av motsatt kjønn tilstede. Nei, selv i en hypotetisk situasjon kunne ingen krevd at jeg dusja akkurat samtidig som mennene, så etter å ha tenkt en gang til hadde jeg venta til de var ferdige uansett, og om det hadde betydd at barnet mitt ikke hadde fått bade hadde jeg tålt gråting (jeg er alene med en som fyller fem til uka, jeg er godt vant til å takle ungen min ;p) og funnet et annet bassseng. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #8 Skrevet 12. oktober 2012 Godt oppsummert av loren. Anonym poster: fe95f75927835aee759c5391b00d1004
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #9 Skrevet 12. oktober 2012 "Dusjen er ødelagt, så da kan vi ikke bade i dag, smulan. Skal vi se om vi finner Knerten-filmen du ønsket å se på videokiosken, og kanskje vi også skal kose oss med kakao? Så får vi bade igjen neste uke". Anonym poster: fe95f75927835aee759c5391b00d1004 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #10 Skrevet 12. oktober 2012 Unger bør lære seg at man ikke alltid får gjøre det man har lyst til, ting kan komme i veien, som en ødelagt dusj. Så jeg hadde droppet bassenget og heller funnet på noe annet. Jeg dusjer ikke naken sammen med nakne menn, det er kun min samboer og mannlige leger ol. som får se meg naken. Jeg dusjer heller ikke i badedrakt sammen med nakne menn, det blir bare helt feil det og. Anonym poster: f83a2d6161ca9821f5fe26b5a7f2ebd5 3
Gjest Hobbyfilosof Skrevet 12. oktober 2012 #11 Skrevet 12. oktober 2012 ... Takk for svar! Så å dusje i badedrakt med nakne av det motsatte kjønn til stede ville være uaktuelt for deg uansett. Nå er det selvfølgelig ingen i utgangspunktet som kan kreve at noen skal vise seg nakne for andre. Men hvis man tilbyr noen et gode så kan man sette krav for at andre skal kunne få tilgang til godet. En bassengeier kan f.eks. kreve at for at du skal kunne bruke bassenget så må du dusje naken med samme kjønn før du går i bassenget. Hvis du ikke aksepterer det så må du rett og slett gi avkall på godet. (Og en naturistforening kan selvfølgelig kreve at du aksepterer at begge kjønn kan være i dusjen - hvis ikke har du ikke adgang.)
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2012 #12 Skrevet 12. oktober 2012 Unger bør lære seg at man ikke alltid får gjøre det man har lyst til, ting kan komme i veien, som en ødelagt dusj. Anonym poster: f83a2d6161ca9821f5fe26b5a7f2ebd5 Nå er det vel ikke den ødelagte dusjen som egentlig er problemet men mors ulyst mot å trosse sine følelser? Ja for dette har vel egentlig kun med lyster og følelser å gjøre? Mor mener at hennes ulyst i dette tilfelle er viktigere enn barnets lyst. Jeg har aldri forstått hvorfor kvinner kan dusje med kvinner, menn med menn men ikke kvinner med menn. Jeg opplever denne oppdelingen som meningsløs, ineffektiv, usosial og kostbar. Jeg kan faktisk ikke se noen fornuftig fordel med denne oppdelingen. Jeg har aldri hørt noe komme med eller påstå at det er noen fornuftig grunn til dette heller. Så det er vel slik at folk er enige i at dette er (kun) en følses og tilvenningssak siden ingen kommer med noen fornuftsargumenter. En sjelden gang har noen antydet at dette har med moral å gjøre uten å forklare nærmere hva det betyr. Men selv moralargumentet trekkes frem av få. Hva sier dere når barna spør? Hvis dere sier at "slik er det bare" og barna spør hvorfor, hva sier dere da? "At noen regler må man ha selv om de ikke har noe med fornuft å gjøre"?
Gjest loren Skrevet 12. oktober 2012 #13 Skrevet 12. oktober 2012 Hva sier dere når barna spør? Hvis dere sier at "slik er det bare" og barna spør hvorfor, hva sier dere da? "At noen regler må man ha selv om de ikke har noe med fornuft å gjøre"? Min sønn får sjelden høre "sånn er der bare", fordi jeg tror på at ved å informere og forklare vil han få en større forståelse for at noen ting faktisk er styrt av følelser. For meg er det at jeg ikke føler meg komfortabel med det en god nok grunn å ikke dusje naken med folk jeg ikke vil dusje med, og jeg ønsker å lære barnet mitt at det faktisk i noen tilfeller er helt OK. (og nei, jeg lærer han ikke at han kan få slippe hvasomhelst på grunn av at det gjør han ukomfortabel, men grenser rundt egen kropp er jeg veldig bevisst på at han skal lære seg å sette) 1
Tøffeldyret Skrevet 12. oktober 2012 #14 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg hadde nok dusjet naken i den blandede garderoben. Jeg har forståelse og respekt for at mange synes det blir for privat og vanskelig. Men jeg har et veldig uanstrengt forhold til nakenhet, og hadde ikke brydd meg. Innerst inne hadde jeg nok synes synd på alle barna som hadde måttet dra hjem uten å bade, fordi foreldrene ikke turte å dusje sammen med andre voksne av motsatt kjønn.
Gjest loren Skrevet 12. oktober 2012 #15 Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Jeg hadde nok dusjet naken i den blandede garderoben. Jeg har forståelse og respekt for at mange synes det blir for privat og vanskelig. Men jeg har et veldig uanstrengt forhold til nakenhet, og hadde ikke brydd meg. Innerst inne hadde jeg nok synes synd på alle barna som hadde måttet dra hjem uten å bade, fordi foreldrene ikke turte å dusje sammen med andre voksne av motsatt kjønn. Jeg skal forsøke å ikke gjøre denne tråden til noe den ikke er, men vil bare si dette, faktum er at mange har vanskeligheter i forhold til egen og andres kropp pga misbruk, voldtekt og andre ting. Er det da viktigere at barnet får bade enn at mamma eller pappa røsket opp i vonde hendelser? Jeg har full forståelse for at noen synes det er helt greit å dusje sammen, men da forventer jeg faktisk forståelse for at jeg ikke synes det er greit også. Endret 12. oktober 2012 av loren
Tøffeldyret Skrevet 12. oktober 2012 #16 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg skal forsøke å ikke gjøre denne tråden til noe den ikke er, men vil bare si dette, faktum er at mange har vanskeligheter i forhold til egen og andres kropp pga misbruk, voldtekt og andre ting. Er det da viktigere at barnet får bade enn at mamma eller pappa røsket opp i vonde hendelser? Jeg har full forståelse for at noen synes det er helt greit å dusje sammen, men da forventer jeg faktisk forståelse for at jeg ikke synes det er greit også. Dette har jeg forståelse for. Men jeg tror disse (heldigvis) er i veldig fåtall. Jeg er ganske sikker på at 99% av foreldrene som dro hjem, hadde gjort det pga blyghet.
Rosalie Skrevet 12. oktober 2012 #17 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg hadde nok dusjet naken i den blandede garderoben. Jeg har forståelse og respekt for at mange synes det blir for privat og vanskelig. Men jeg har et veldig uanstrengt forhold til nakenhet, og hadde ikke brydd meg. Innerst inne hadde jeg nok synes synd på alle barna som hadde måttet dra hjem uten å bade, fordi foreldrene ikke turte å dusje sammen med andre voksne av motsatt kjønn. Barn har ikke noe vondt av å lære at også mammaer og pappaer har grenser for hva de ønsker å gjøre og utsette seg for. Og som sagt lenger opp i tråden, så kan man jo da finne på noe annet artig med barnet denne gangen, etter å ha gitt en forklaring om hvorfor det ikke ble bading denne uka. Jeg har selv sittet mye i fellesbadstue, men da med folk jeg kjenner godt. Jeg hadde allikevel ikke brukt fellesdusj naken med folk jeg bare er på hilsern på, eller folk jeg bare ser på som bekjente. Og akkurat som at jeg respekterer at enkelte er nudister både hjemme og på stranden, så forventer jeg respekt for at jeg ikke ønsker å dusje naken med hvem som helst fra det motsatte kjønn.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #18 Skrevet 12. oktober 2012 Hva legger TS i "konvensjonene"? Jeg dusjer ikke naken sammen med menn bare fordi andre mener at det må være sånn. Det er fordi jeg selv bestemmer over min egen kropp. Jeg dusjer i hvert fall ikke naken sammen med fremmede menn for å være politisk korrekt. Anonym poster: fc019889042da543c05b641d65ac4158 2
Gjest Hobbyfilosof Skrevet 12. oktober 2012 #19 Skrevet 12. oktober 2012 Hva legger TS i "konvensjonene"? Jeg dusjer ikke naken sammen med menn bare fordi andre mener at det må være sånn. Det er fordi jeg selv bestemmer over min egen kropp. Jeg dusjer i hvert fall ikke naken sammen med fremmede menn for å være politisk korrekt. Anonym poster: fc019889042da543c05b641d65ac4158 For det første: min tilnærming til dette er på det filosofiske plan. Jeg har ikke noe ønske om å misjonere for fellesdusing, naturisme eller annet. Jeg har noen sjeldene ganger prøvd fellesdusjing uten at det engasjerte meg på noen måte. Jeg har ingen behov for å unngå fellesdusjing samtidig som jeg ikke vil gå en meter ekstra for å oppsøke en fellesdusj fremfor en for mitt eget kjønn. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor dette vekker så sterke følelser hos mange at de f.eks. vil sette dette foran barnets glede over å få bade. Er det bare tilærte følelser, vaner og konvensjoner? Det er som skrevet over ingen som kommer med noen fornuftsbaserte argumenter. Noen få snakker om moral. Mange snakker om følelser. Er dette en rest etter et instinkt hvor kvinner skal beskytte seg mot å bli gravid med en mann som ikke kan/vil forsørge henne og hennes barn? Menneske er også instinktivt redd for høyder, mørke og slanger. Det har helt sikkert reddet menneske mange ganger. Men menneske lærer seg også å få kunnskap om situasjonen og å overstyre disse redslene. Menneske lærer seg å stole på at fly flyr og at klatreutstyr holder hvis det brukes riktig. Menneske lærer seg også hvilke slanger som er ufarlige og hvordan man eventuelt skal håndtere de farlige slangene. Ja en fremmed naken mann kan være farlig for en kvinne. Han kan gjøre henne gravid og stikke fra henne så hun er overlatt til seg selv og sitt barn. Med hvis vi kobler inn fornuften så vet vi at kvinner og menn ville kunne opptre nakne sammen uten at det utvikler seg noe seksuelt - f.eks. i en fellesdusj i forbindelse med babysvømming. Til sammenligning når kvinnen går alene hjem om kvelden så er vel faren vesentlig større da enn når hun er med en større gruppe i dusjen. Mange kvinner føler seg veldig mye tryggere i bikini enn nakne. Men i realiteten vil ikke en bikini sinke en voldteksmann i betydelig grad.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2012 #20 Skrevet 12. oktober 2012 På så mange områder har menneskene etterhvert stilt spørsmål om fornuften bak regler og konvensjoner. Religioner er svekket, seksualitet er mer fritt både for homoseksuelle og hetroer og man kan bo sammen uten å være gift. Men på akkurat dette området beveger man seg i konservativ retning uten at det er noen fornuftig grunn til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå