Gå til innhold

Ex.Phil


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Student

Hei!

Jeg er ei jente, som for tiden er student ved Almenn, VK1- og har i det siste tenkt en del på hva jeg vil gjøre etter VGS. Har tenkt litt på Ex.Phil, men har i grunnen litt for lite greie på hva studiet innebærer. Hadde satt pris på om noen (gjerne tidligere) Ex.Phil studenter delte sine erfaring med meg... hvor de studerte, hvordan studiet var osv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ex. phil er/var forstudium til Universitetsstudier (innføring i filosofi og vitenskapsteori). I forbindelse med "kvalitetsreformen" inkorporeres ex. phil + ex. fac i første semesteret fagstudiene. Du kan jo ta en liten titt på hjemmesiden til Universitetet i Oslo , her står det mer om Universitetsstudiene i Oslo.

Siden du går VK1 har du fortsatt muligheten til å dra på Utdanningsmessen som holdes i begynnelsen av året hvert år (forutsatt at du bor på Østlandet - messen er i Lillestrøm).

Lykke til med studievalget - og husk velger du "feil" første året er det ikke for sent å snu :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Nå er det jo slik, så vidt jeg vet, at ex.phil er "innbakt" i studieprogrammene. Dersom det er riktig, er det jo ingen grunn til å ta ex.phil separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex.Phil er en "forberedelse" til videre studier på universitetet. Du blir kjent med hvordan man jobber på universitetet og hva som forventes av deg der. Så om du vet at du vil studere et fag på universitetet, så er Ex.Phil et naturlig sted å begynne.

Jeg tok ex.phil for ørten år siden, og da var det litt anderledes. Men jeg kan jo si at jeg syns det var et flott halvår. Jeg ble kjent med nye folk, og etterhvert også kjent med hvordan "systemet" på universitetet fungerer.

Om du ikke er hundre prosent sikker på hva du vil så får du jo gjennom ex.phil en sjanse til å se om dette er noe for deg.

Lykke til med valget!

Presentasjon av faget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Det er da bedre med mange svar enn med ingen svar :wink: Bluebird: Tror du viser til den "gamle" versjonen som jeg også har tatt - eneste grunnen til at jeg kjenner til den nye ordningen er at jeg har en lillebror som for n'te gang er reformbarn :roll:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. kanskje lillebroren din burde svare her da. :-)

Jeg kunne godt tenkt meg å bli litt mer oppdatert på den nye versjonen. Bra det er noen som følger med på utviklingen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ex.phil. i fjor høst ved Historisk- Filosofisk fakultet ved UiB. Dette faget var for vår del delt inn i to deler: Alfa og Beta. Alfa delen tok for seg Det sanne, det gode og det skjønne. (Det som tidligere var filosofihistorie, som nå ikke er en kronologisk men tematisk fag)og beta som for vår del bestod av kommunikasjonslogikk. Analyser av argumentasjon m.m. Nå er det slik at det er forskjellige varianter ute og går, alt etter hvilket fakultet en skal studere ved så jeg kan bare snakke for meg selv og HF varianten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...