Gå til innhold

Periodisk faste - vil det hjelpe selv om man ikke følger hele opplegget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har nå lest om periodisk faste og en diett saom baserer seg på at man spiser i 8 timer og faster 16. Det prinsippet likte jeg godt, men for meg passer ikke resten av dietten.

Vil periodisk faste hjelpe og være et pluss selv om jeg spiser anderledes enn den dietten? Hvis jeg f.eks spiser vanlig mat (mye protein da) og går med underskudd hver dag i 6 dager og har en spisedag - men at det hver dag spises kun på 8 timer? Vil det da kunne hjelpe? Eller må man følge hele opplegget for at det skal ha en effekt?

Anonym poster: 1472885031ae3a24789f18f3d45c9e80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, det er ikke noe særlig magisk med periodisk faste. Det er bare en måte å organisere spisinga på, som skal gjøre det lettere å holde seg på et greit kaloriunderskudd. Kjørte en slomsete versjon av det selv en stund i fjor og det funket helt fint, gikk ned 7 kg i løpet av 4 måneder uten noe særlig tap av styrke.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg skjønar heller ikkje kva som er "resten av opplegget", heile poenget er jo berre at ein har et etevindu. Kva er resten, liksom? Det er jo dessutan ikkje ein diett, ein kan drive periodisk faste for å få opp i vekt også.

Skrevet

Eg skjønar heller ikkje kva som er "resten av opplegget", heile poenget er jo berre at ein har et etevindu. Kva er resten, liksom? Det er jo dessutan ikkje ein diett, ein kan drive periodisk faste for å få opp i vekt også.

Det jeg leste om var ihvertfall et opplegg hvor det var nøyaktig oppmålt hvor mange prosent protein, karbohydrater og grønnsaker, samt hva man skulle spise og hvor ofte. Jeg forsto det ikke som at det var "berre at ein har eit etevindu" men et opplegg for at kroppen skulle begynne å produsere et hormon som igjen ga mindre sultfølelse, annen insulinproduksjon etc. at det hadde biokjemiske fordeler (akkurat som når folk går ned 8 kilo på en uke på en spesialdiett - det er ikke kaloriunderskuddet, men påvirkningen av kjemien i kroppen) men det er kanskje mest fordi det begrenser kaloriintaket?

Anonym poster: 1472885031ae3a24789f18f3d45c9e80

Gjest Tigress
Skrevet

Eg vil nok tru at fordeling av næringsstoffar truleg er meir i retning av kva ein tilrår generelt, altså. Litt av poenget er jo at om ein treng å vere i underskot, så er det ein del som føredrar å ete alt på kvelden, for då får ein større måltid. Og så er ein ofte nøydd til å skrive ein del om at ein ikkje går i sveltemodus og slikt, for sørgjeleg mange menn i gata trur faktisk at kroppen går i sveltemodus om ein ikkje et kvar tredje time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...