AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #1 Skrevet 11. oktober 2012 Er det flere her som ser han litt gamle rumeneren ved Blindern t-bane, som tigger? Jeg får helt vondt inni meg. Synes så synd på han, og føler meg så ille når jeg hører han pipe lyst mens jeg bare går forbi, men har ikke penger å gi bort nå... Anonym poster: 1d4c72d98b735895c9ef8dd2e3eb46bd
antibac Skrevet 11. oktober 2012 #2 Skrevet 11. oktober 2012 Har ikke sett den tiggeren du snakker om (bor ikke i Oslo), men jeg synes synd på de som sitter og ser triste ut med en kopp i hånda. Det må jo være et skikkelig grusomt liv. De som går rundt og maser er derimot utrolig irriterende.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #3 Skrevet 12. oktober 2012 Så du kunne tenkt deg en karriere som tigger og lurer på utdannelsen? Personlig klarer jeg ikke å synes synd på de lenger, da jeg har sett hvordan de organiserer tiggingen sin. Synd for de som jeg faktisk kunne ha gitt en 10er. Anonym poster: a79441beaf0bfdfc862ec2a1f3eb7524 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #4 Skrevet 12. oktober 2012 Du kan gi ham litt mat? Anonym poster: a24bb1c803ba934b8869adc3fa9761e0
Strixvaria Skrevet 12. oktober 2012 #5 Skrevet 12. oktober 2012 Du gjør deg selv en bjørnetjeneste dersom du gir dem penger. Så lenge det er penger å hente vil de busses hit for å tigge hvert eneste år - mange av de som kommer gjør det ikke fordi de har lyst. Både jeg og andre jeg kjenner har sett flere rumenere som går inn i store, dyre BMWer etter endt "skift", så det er åpenbart at det i enkelte kretser sitter noen bakmenn og trekker i trådene, selv om du har "rumenere i kassebiler" også. Jeg har også sett flere av "morgenmøtene" i bl.a. Sofienbergparken, og jeg blir stadig sjokkert over at folk faktisk tror denne tiggingen forekommer pga. nød. Han på Blindern har jeg også sett, og kona hans også, og nei, jeg synes overhodet ikke synd på dem. Når de ikke sitter der og ser stakkarslige ut (som jo er en måte å vinne sympati på fra naïve nordmenn) går de rundt og kikker inn i de parkerte bilene nede ved banen og etter folk som går forbi, som for å se om de har noe verdifullt på seg. Men dere lar dere lure.. Det morsomte er de som har skilt hvor det står "jeg er sulten" eller lignende - prøv å gi dem fysisk mat, typ en bolle eller noe, og se hvor "glade" de blir. "No food, need money!!" 11
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #6 Skrevet 12. oktober 2012 Organisert eller ei, jeg nekter å tro at tigging/stjeling er førstevalget for en som har spesielt mange muligheter i livet sitt. Hvis vedkommende kunne hatt en bra tilværelse i hjemlandet og forsørget sin familie, hadde han da hatt lyst til å sitte med en kopp på Blindern i fire plussgrader?? Tror likevel ikke vi løser stort ved å gi penger til enkelt-tiggere, tvert imot. Det er et altfor komplekst problem, og det ER helt klart ispedd både kriminalitet og organiserte bakmenn. Men jeg tror likevel at du skal være ganske desperat før du drar fra barna dine, loffer rundt i Oslo og driter bak busker, mens du betaler halve hundrelappen du tjener om dagen til en mann som kaller seg "Boris". Det gjør du ikke fordi det er moro! Anonym poster: b60bd845a0efd3f1ed9b43dbafb6da93 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #7 Skrevet 12. oktober 2012 Bor i Finnmark, og nå har rumenerne ankommet her også. Men her har de faktisk vært så frekke å gå rundt på dørene å tigge etter penger, ikke selge noe, men tigge. Da synes jeg det begynner å bli ganske ille. Spesielt når enkelte har vært nødt å jage dem til slutt ettersom de ikke tar et nei for et nei. Helt klart, det kan godt hende det er kjempe synd på dem, med tanke på bakmennene. Men jeg kjenner jeg synes tanken på at de skal komme hjem på døra mi er kjempe ubehagelig. En av de som tigger her jeg bor, ikke så stor plass, og det er ikke så mange av dem - enda, satt å telte pengene sine en dag. En venninne jobber slik at hun så han veldig godt fra arbeidsplassen sin, og hun hadde registrert at det i pengboka hans (han satt rett utenfor arb.plassen hennes) var det mer penger enn hun kunne drømme om å klare på en mnd med 100 % arbeid. Anonym poster: a67ee5ec05afde4808112b40dad3bf3f 1
Gjest blah blah Skrevet 12. oktober 2012 #8 Skrevet 12. oktober 2012 Mange har faktisk et godt liv i hjemlandet fordi de tigger i Norge. Har du sett bilder og videoer av hvordan mange av dem har det der? De bor jo i mer luksus enn hva jeg kan drømme om. Uansett, det finnes de som ikke har det godt også, men man kan hjelpe de på andre måter enn å gi penger. Mest fordi det ofte er vanskelig å skille mellom de som har det som en jobb og de som tigger av reelle årsaker. Jeg pleier å tilby mat, en varm kaffe, ullsokker, en sovepose jeg ikke lengre trenger osv Da får man gjerne se med en gang om de tigger fordi de er fattige eller om de gjør det for å tjene penger. Ble nærmest drapstruet av en mann fordi jeg ikke ville gi ham penger, men tilbød ham et måltid. Ergo - en mann som tigger fordi han skal ha penger. De som tigger fordi de virkelig er fattige har blitt så glad at de nesten begynner å gråte når jeg har gitt dem nødvendige ting de trenger, spesielt før en kald vinter. 4
MilleLille Skrevet 12. oktober 2012 #9 Skrevet 12. oktober 2012 De har mer enn nok penger til mat, hvert fall. Synes alle sigøynerene jeg ser er overvektige. 3
Tropic Skrevet 12. oktober 2012 #10 Skrevet 12. oktober 2012 Etter jeg så de sitte på en dyr cafe her og spise frokost synes jeg ikke synd på de. Om de har så dårlig råd, hvorfor i alle dager spiser de frokost på en dyr cafe hver dag? Og ja, etter dette har jeg lagt merke til at de bruker kopper fra dette stedet hele tiden, og flere jeg kjenner har sett de spise på denne cafe'en ofte.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #11 Skrevet 12. oktober 2012 Ja har sett han og han bare sitter der.. Alle burde jobbe for å få penger, på en eller annen måte.. Det hørtes sikkert kaldt ut, men det hadde vært bedre hvis han spilte musikk eller gjorde noe annet for pengene. Anonym poster: 367470f89a9868e648cabc1e2234606e
Strixvaria Skrevet 12. oktober 2012 #12 Skrevet 12. oktober 2012 Organisert eller ei, jeg nekter å tro at tigging/stjeling er førstevalget for en som har spesielt mange muligheter i livet sitt. Hvis vedkommende kunne hatt en bra tilværelse i hjemlandet og forsørget sin familie, hadde han da hatt lyst til å sitte med en kopp på Blindern i fire plussgrader?? Tror likevel ikke vi løser stort ved å gi penger til enkelt-tiggere, tvert imot. Det er et altfor komplekst problem, og det ER helt klart ispedd både kriminalitet og organiserte bakmenn. Men jeg tror likevel at du skal være ganske desperat før du drar fra barna dine, loffer rundt i Oslo og driter bak busker, mens du betaler halve hundrelappen du tjener om dagen til en mann som kaller seg "Boris". Det gjør du ikke fordi det er moro! Anonym poster: b60bd845a0efd3f1ed9b43dbafb6da93 Dersom det ikke kom tydelig frem, var altså et av poengene mine at fordi vi lar tiggingen foregå i dette landet, blant annet som følge av at Stoltenberg &co opphevet Løsgjengerpragrafen for noen år siden, vil det alltid finnes bakmenn og andre skjulte incentiver for å sende folk hit. De færreste gjør dette fordi de har lyst. De blir tvunget fordi de har gjeld i hjemlandet, bakmenn truer med å drepe familiene deres osv. Listen er lang. Så lenge vi tillater tiggingen, bidrar vi til at problemet opprettholdes. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #13 Skrevet 13. oktober 2012 Hvor skal de dra, da? Ingen vil ansette dem, alle vil jage dem bort. De er uønsket i Romania også. Anonym poster: 5540ffd8c1710965288612e5fc31e661
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #14 Skrevet 13. oktober 2012 De har mer enn nok penger til mat, hvert fall. Synes alle sigøynerene jeg ser er overvektige. Hadde sommerjobb i en matbutikk hvor mange av sigøyneren som befinner seg i Oslo-sentrum handlet. Noen av de er nok litt overvektige, men nå har de ikke akkurat penger til å kjøpe mat som gir et balansert kosthold. De fleste av handlet stort sett de billigste nudlene til rundt 3 kroner eller andre billig produkter som kjeks, billigste brødet og av og til en grillet kylling. Anonym poster: c20f45ded1b00e9d8956d4820eb4203c 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #15 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg tror og mener om dem. Så en dokumentar på TV for litt siden, da var det en mann (sønn til en rom-mann) som skulle prøve å komm inn på rom-folket for å finne ut hvorfor de ikke var ønsket noe sted. Det kom frem til at de ikke får barnetrygd eller annen støtte fra samfunnet fordi de ikke er registrert. Og grunnen til at de ikke er registrert har ofte med at de er kriminelle. De får ikke barnetrygd eller annen støtte fordi de ikke er registrert, ikke jobb heller. De vil være med på å motta godene fra samfunnet, men de vil ikke gi tilbake. Var et annet program med intervju av en mor. Skal si med en gang at jeg vet ikke hvordan forholdene i Romania er! Dattern hennes på 12 var veldig begavet, men hun turde ikke la datteren gå 2 km til skole. Dattern er også veldig syk, så hun er i Norge for å tigge penger til medisiner... Det er tryggere å sende et barn alene til Norge enn å gå 2 km til skole? Hva vet de om hva som skjer i Norge? Anonym poster: b0be9317ebd45893cae896ac1fb968ba 2
Gjest gjest17 Skrevet 13. oktober 2012 #16 Skrevet 13. oktober 2012 De har mer enn nok penger til mat, hvert fall. Synes alle sigøynerene jeg ser er overvektige. Nå er det vel ofte slik at den billigste maten ikke er den beste...? Men tror ikke de går rundt sultne.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #17 Skrevet 13. oktober 2012 Gir ikke penger til tiggere, vil de ha penger får de jobbe for dem. Anonym poster: 4263d485c2e7f79f4f6438acf9ee9619
Rosalie Skrevet 14. oktober 2012 #18 Skrevet 14. oktober 2012 De har mer enn nok penger til mat, hvert fall. Synes alle sigøynerene jeg ser er overvektige. Og kjederøyker ferdigsigg, 2
Strixvaria Skrevet 14. oktober 2012 #19 Skrevet 14. oktober 2012 Hvor skal de dra, da? Ingen vil ansette dem, alle vil jage dem bort. De er uønsket i Romania også. Anonym poster: 5540ffd8c1710965288612e5fc31e661 Dersom man ikke innehar kompetansen som kvalifiserer til å få jobb i en bedrift, eller i et land for den saks skyld, må man enten skaffe seg denne kompetansen eller justere på kravene sine. Blant hovedproblemene til sigøynerbefolkningen er kulturen og herunder levesettet. De ønsker ikke å forandre på sine vaner (bare se hvordan det gikk da enkelte kommuner forsøkte å la dem bo i kommunale boliger for noen år siden, eller dette med å ta ut ungene store deler av året for å reise rundt i Europa), og majoriteten er rett og slett ikke interesserte i å forandre seg for å forsøke å passe inn i det øvrige samfunnet. Dette valget har de fått - og får strengt tatt fortsatt dersom de ønsker det - men når de da takker nei, slutter også "vertskapssamfunnets" ansvar ovenfor dem. De kommer hit vel vitende om at vårt levesett, våre lover og regler og vår kultur er substansielt annerledes enn deres, og kan således ikke forvente at vi - majoritetsbefolkningen hvis land de tross alt befinner seg i - er de som skal rette oss etter deres ønsker og gi dem unntaksregler og lignende. Det går ikke an. Det er ikke det at de er direkte uønsket, det handler om at de ikke er interessert i å integreres i samfunnet, og således skaper de mer problemer enn de bidrar til løsninger. De har alle muligheter når de kommer hit, men de er ikke interesserte i å sende barna sine på skole, de vil ikke arbeide, de vil ikke lære seg språket, og de er generelt ikke interessert i å akseptere det moderne samfunns levesett. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #20 Skrevet 14. oktober 2012 http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8356521 520.000,- som de prøvde å skjule. Penger får de tak i.. Anonym poster: 8119efb9fa66ed87b6542a5eeeaa841c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå