Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har fått tilbud om ny, fast jobb som jeg i utgangspunktet er veldig interessert i. For det første er arbeidsoppgavene veldig relevante (og interessante) og for det andre får jeg brukt min spisskompetanse.

Jeg har til nå vært på to intervjuer i bedriften. Det første var et vanlig intervju, deretter ble jeg innkalt til annen gangs intervju med øverste leder. Vedkommende var helt ærlig om at de anså min kompetanse som god, at jeg var den eneste som var innkalt til denne runden, og at jeg kom "som bestilt" for dem.

Nå har det seg sånn at arbeidet er tariffregulert, og tariffene er ganske lave (eller dvs - minstelønnssatsene i tariffen.) Jeg har vesentlig lenger utdanning, og selv om jeg i hovedsak har drevet for meg selv vil jeg si at jeg har 4-5 års arbeidsansiennitet, samt 3-4 års utdanning (da har jeg tatt av litt.)

Jeg vet ikke om de er enige i mine beregninger, siden jeg tross alt har jobbet for meg selv, og det er vanskelig å si hva som er en 100% stilling. Det virker som hyggelige ledere og jeg har tro på at vi kommer til enighet som er til det beste for begge - men hva bør jeg gjøre hvis jeg ser at utgangspunktet er for lavt? Jeg mener at en grunnlønn på litt over 300.000 er svært lite for en person med 7 års høyere utdanning, erfaring med lederansvar m.mer. Nå vet jeg jo ikke om det er det jeg blir tilbudt, jeg skal også ha et personlig tillegg, men har brukt dagen på å sette meg inn i diverse tariffer.

Et annet godt argument for at jeg må ha en grei lønn er at jeg i dag driver for meg selv, og jeg er en av de fremste innen mitt fagfelt. Jeg omsetter for mellom 70-80.000 i måneden, kun basert på egen arbeidskraft. Det er ganske bra i denne bransjen. Jeg er i utgangspunktet villig til å gå ned litt i lønn, men det er vel ingen som er villig til å halvere lønna de har... Spesielt aktuelt siden jeg nylig kommer fra en ledende stilling med 600.000 i året før jeg startet for meg selv.

Hvis noen har spørsmål/innspill til hvordan jeg kan ta opp dette med lønn uten å virke for arrogant/storforlangende, blir jeg glad. Jeg er godt under 30 - så det er litt rart å skulle spørre om mer lønn enn journalister med 10+ år erfaring. Samtidig vet jeg jo at jeg har studert mye lenger, og jobbet hardt de siste 5 årene (nesten non-stopp) for å ha den kompetansen jeg har i dag.

Anonym poster: 8d6bafdba04369762f32d22080ecd9f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...