AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #1 Del Skrevet 11. oktober 2012 Hvorfor avbildes mennesker som får elektrisk støt ofte med utstående hår? Jeg nysgjerrig på dette og har lest litt rundt og funnet ut at statisk elektrisitet gir utstående hår fordi håret har blitt gnidd mot en flate og mistet sine elektroder eller mottatt flere(dvs at håret blir enten positivt elektrisk ladet eller negativt. Når det blir for mye av noe søker de etter et sted å gå for å kunne utjevnes, altså håret blir stående rett ut) Men når det går strøm igjennom et menneske så vil det være en høy spenning i kroppen, altså en strøm av elektroder som farter igjennom kroppen. Er det da slik at for mange av disse i kroppen på en gang vil ha samme effekt på håret? Og hvorfor blir det evt brent ol? Er det fordi motstanden i håret er for lav til at det kan føre strømmen, altså det brenner opp? Noen som har peil på dette sånn tilfeldigvis? Anonym poster: cda9c30543c220e1a5c1790d8e952b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. oktober 2012 #2 Del Skrevet 11. oktober 2012 Det er bare en tegnekonvensjon, som antakelig har utspring i barns lek med Van de Graaf-generatorer som samler store statiske ladninger i en hul metallkule. Når man står på et isolert underlag og tar på en slik kule, så vil håret stå til alle kanter pga den statiske elektrisiteten. Sånt kan man more seg med på mange vitenskapsmesser og utstillinger, og det blir aldri gammalt. Og så er det jo en grei synliggjøring av at noen befinner seg i en elektrisk betinget og veldig uvanlig situasjon. En konvensjon på linje med at man tegner stjerner eller småfugler rundt hodet på en som har fått en smell, eller hieroglyfer og spesialtegn for å illustrere bannskap. Hvis det går strøm gjennom kroppen, som har ganske HØY motstand mot den, så vil det samme skje som skjer i alle ledere med høy motstand: Det genereres varme. Får man et tilstrekkelig kraftig støt, så kan man få alvorlige indre brannsår. Dette med at hår blir svidd, skjer først og fremst der strømmen går inn i eller forlater kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #3 Del Skrevet 12. oktober 2012 Hvis det går strøm gjennom kroppen, som har ganske HØY motstand mot den, så vil det samme skje som skjer i alle ledere med høy motstand: Det genereres varme. Får man et tilstrekkelig kraftig støt, så kan man få alvorlige indre brannsår. Dette med at hår blir svidd, skjer først og fremst der strømmen går inn i eller forlater kroppen. Ok, så dette med motstand: jeg trodde at kroppen generelt har lav motstand, da den fører strøm lett pga av at kroppen inneholder mye vann? Har en strømledning lav motstand? Kan du eksempler på evt ledere med høy motstand? Så konklusjonen er da at brent hår faktisk kan oppstå da, men bare man får kraftig nok støt (altså høy volt/spenning). (?) Takker for svaret over Anonym poster: cda9c30543c220e1a5c1790d8e952b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #4 Del Skrevet 12. oktober 2012 Dette med at hår blir svidd, skjer først og fremst der strømmen går inn i eller forlater kroppen. Og...det oppstår bare der hvor strømmer går inn eller ut av kroppen. Altså blir man truffet av et lyn i hodet (vet ikke om det er et godt nok eksempel, da jeg ikke vet om det er høy nok spenning i et lyn), så kunne man teoretisk sett få brent hår på hodet. Uten nødvendigvis at det står rett opp, slik som i tegneseriene (?) Anonym poster: cda9c30543c220e1a5c1790d8e952b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 13. oktober 2012 #5 Del Skrevet 13. oktober 2012 Ok, så dette med motstand: jeg trodde at kroppen generelt har lav motstand, da den fører strøm lett pga av at kroppen inneholder mye vann? Har en strømledning lav motstand? Kan du eksempler på evt ledere med høy motstand? Så konklusjonen er da at brent hår faktisk kan oppstå da, men bare man får kraftig nok støt (altså høy volt/spenning). (?) Takker for svaret over Anonym poster: cda9c30543c220e1a5c1790d8e952b03 Kroppen har HØY motstand mot elektrisk strøm. Det er forsåvidt sant nok at kroppen for en stor del består av vann og salt, og at det er et medium som kan lede strøm. Men motstanden er ganske stor, likevel. En ledning har selvsagt lav motstand, ettersom motstand fører til energitap, og det vil man ikke ha for mye av. Og svidd hår blir det nok helst hvis spenningen er så høy at det oppstår en lysbue som kan hoppe fra hudoverflaten til neste leder. Tror ikke jeg skal gi meg ut på å diskutere egenskapene til forskjellige ledere. Det finnes det flere andre her på forumet som antakelig har god peiling på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 13. oktober 2012 #6 Del Skrevet 13. oktober 2012 Og...det oppstår bare der hvor strømmer går inn eller ut av kroppen. Altså blir man truffet av et lyn i hodet (vet ikke om det er et godt nok eksempel, da jeg ikke vet om det er høy nok spenning i et lyn), så kunne man teoretisk sett få brent hår på hodet. Uten nødvendigvis at det står rett opp, slik som i tegneseriene (?) Anonym poster: cda9c30543c220e1a5c1790d8e952b03 Tror nok at det vil stå opp, også. En million tegnere kan umulig ta feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 14. oktober 2012 #7 Del Skrevet 14. oktober 2012 Håret står faktisk opp, når noen får støt, så det tydelig selv på min da 2 og et halvt år gamle pode som hadde funnet to metallkroker innerst i en puff i mormors soveroms bod ( var på overnattingsbesøk og lånte soverommet) som han stakk i begge kontakthullene samtidig. Klokka halv 12 på natta, hørte jeg plutselig et vræl og ungen som krampegråt, da jeg løp inn på rommet sto barnet der med det lyse håret til alle kanter. ...og krokene sto sammensmeltet i ikontakten. Han jobber forunderlig nok i dag med elektronikk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå