Gå til innhold

Hvordan hindre katt å klore på møbler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt nye,herlige (og alt for dyre) spisestuestoler. Det er sånne med kappe av lin. Etter to dager er det små hull og løse tråder i den ene og jeg ser ikke bort fra at det samme kommer til å skje med de andre. Angrer på kjøpet nå ettersom jeg ikke tenkte på at disse selvfølgelig er ypperlige for katten å sette klørne i! Vi har klorebrett og katten er flink til å bruke det, bortsett fra at vi har tatt den i å bruke sofaen noen ganger.

Er det noen her som har noen gode tips til hvordan vi kan hindre katten i å klore i solene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpe et flott klorestativ :)

Lykke til!

Skrevet

Det er både kjøpt og fjernet for lenge siden, da støvet sleit mer på det enn katten gjorde... Men takk for forslaget ;)

Skrevet

Følg med på katten, ser du at den klorer tar du tak i nakkeskinnet og løfter den bort mens du sier bestemt "nei". Gjenta til katten skjønner opplegget.

Skrevet

Vel, spisestuestolene våre tapte tiltross for fantastiske klatrestativ. For noen funker det med sånn hold deg unna spray, for andre med å dekke til med aluminiumsfolie. For oss funket ikke noe, så spistestuestolene er byttet ut med i tre og skinn, og sårbare delere av sofaen(enden)er dekket av pledd eller saueskinn.

Skrevet

Følg med på katten, ser du at den klorer tar du tak i nakkeskinnet og løfter den bort mens du sier bestemt "nei". Gjenta til katten skjønner opplegget.

Det skal man IKKE gjøre.

Anonym poster: 4b04292907f8d258dac32772ea97bce0

• Liker 3
Gjest Yellow Taxi
Skrevet (endret)

Dette slet jeg med i et par måneder før jeg endelig fant løsningen. Nå har jeg verdens snilleste katt. Hun sitter kun i et hjørne for seg selv og lusker forsiktig rundt nå og da, kun for å hente seg litt mat og vann.

Det jeg gjorde var at jeg kjøpte et slikt billig web-kamera fra clas ohlson og satt på benkeplaten på kjøkkenet (katten min var fæl til å klore her). Det var koblet via wifi til pcen så når jeg gikk ut av rommet og katten trodde den var fri til å bedrive all slags ulumskheter, satt jeg egentlig å følgte med! Så snart katten gikk bort og satte klørene i skuffen begynte jeg å skrike alt jeg klarte med kjempe lys stemme, mens jeg løp febrilsk ut av kontoret, mot katten mens jeg veiver med armene i alle retninger også sparker den skikkelig avgårde (Jeg brukte tøfler og siktet på teppet så den landet mykt). Etter å ha praktisert dette i bare 2 dager så klorte den aldri på noe igjen! Så da tjente jeg litt penger på å selge klorestativet brukt på finn også :danse:

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 1
Skrevet

Vel, spisestuestolene våre tapte tiltross for fantastiske klatrestativ. For noen funker det med sånn hold deg unna spray, for andre med å dekke til med aluminiumsfolie. For oss funket ikke noe, så spistestuestolene er byttet ut med i tre og skinn, og sårbare delere av sofaen(enden)er dekket av pledd eller saueskinn.

Jeg er redd det går samme vei med våre stoler, tre og skinn...

Hva er hold-deg-unna-spray?

Skrevet

Jeg er redd det går samme vei med våre stoler, tre og skinn...

Hva er hold-deg-unna-spray?

Tror det heter cat away eller noe slikt, sitrusluktende spray du får kjøpt i dyrebutikk o.l.

Skrevet

Så på Animal Planet at man kunne bruke dobbeltsidig teip på møblene i en periode for å gi katten en ekkel opplevelse ved å klore på møblene. Festes på strategiske steder ;)

Skrevet

Du kan også teipe opp et stykke aluminiumsfolie på sidene og ryggen av sofaen en stund, det er som regel guffent nok for dem til at de skyr stedet selv etter at du tar ned folien.

Skrevet

Vi har alltid en fylt sprayflaske med vann liggende på kjøkkenet, så hver gang katten river seg løs på møblene sprayer vi bare forsiktig litt vann i luften så det "regner" over henne. Hun skjønner tegninga nå så hun klorer ikke mer. (Grunnen til at dette fungerer er at katten vår HATER regn og vann over alt på jord, selvom hun elsker å drikke vann fra bideen da) :laugh: Lykke til!

Skrevet

Takk for tipsene om cat away, aluminiumsfolie, dobbeltsidig tape og sprayflaske! Tenker jeg starter med tapen og ser om det funker før jeg prøver med folie og vannsprut. Sitrusspray er kanskje ikke helt heldig for lyse linstoler, men genialt for andre steder jeg ikke ønsker at katten skal oppholde seg.

Skrevet

Flytt stativet. Det står på et sted ikke katten liker.

Skrevet

Vår katt gjorde også dette og etter utallige forsøk med alt som er nevnt over var løsningen en sprayflakse med vann. Etter et par spray holdt det å bare løfte flasken så pilte hun avgårde. :) Lykke til!

Anonym poster: 4e8ddd1bc5a8f1c4b7ccbd4d8f60ab11

Skrevet

Flytt stativet. Det står på et sted ikke katten liker.

Har flyttet det rundt i ett år nå. Dessuten har hun et klorebrett som hun bruker ofte, så det handler nok ikke om det stativet.

Vår katt gjorde også dette og etter utallige forsøk med alt som er nevnt over var løsningen en sprayflakse med vann. Etter et par spray holdt det å bare løfte flasken så pilte hun avgårde. :) Lykke til!

Anonym poster: 4e8ddd1bc5a8f1c4b7ccbd4d8f60ab11

Har prøvd litt med spray nå, ser ut til å funke bra her også! Det er håp for et lengre liv for stolene mine :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...