AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #1 Skrevet 11. oktober 2012 I går lagde min sønn på 5 år og vennen hans oversvømmelse på badet vårt. Og mye av det har komt ut i gangen, så nå må gulvet skiftes Jeg har snakket med min sønn, og han har fått 2 konsekvenser. Den ene er at denne førstkommende helgen blir det ikke noe godteri eller brus ( det foreslo han selv som konsekvens) og at de to som var med på det ikke får være med hverandre før på søndag ( det var jeg og mor til vennen hans som bestemte sammen) Frustert som jeg var ringte jeg mamma for å klage litt. Hun mener jeg er altfor streng med han. At det hadde holdt lenge med en dag uten barnetv. Er jeg for streng med han? hva syntes dere. Anonym poster: 214a12ae5106f7d512f9b93f31f66263
MiniMusa Skrevet 11. oktober 2012 #2 Skrevet 11. oktober 2012 Det kommer an på om det var et uhell, eller om det ble gjort med overlegg synes jeg.. 5åringer kan gjøre mye rart uten å tenke på konsekvensene av det. Hva var de gjorde som forårsaket oversvømmelsen? 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #3 Skrevet 11. oktober 2012 Det kommer an på om det var et uhell, eller om det ble gjort med overlegg synes jeg.. 5åringer kan gjøre mye rart uten å tenke på konsekvensene av det. Hva var de gjorde som forårsaket oversvømmelsen? TS her. De tettet vasken med dopapir. og da vi oppdaget det så hadde de vannkrig. Anonym poster: 214a12ae5106f7d512f9b93f31f66263 2
Gjest Erm Skrevet 11. oktober 2012 #4 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg synes ikke det var strengt i det hele tatt. Er det virkelig så viktig med det godteriet at det blir sett på som en streng straff å ikke få det en helg? Og at de to ikke får være sammen før på søndag, jaja, i dag er det torsdag, så det blir to dager, det. Synes ikke det var noe særlig til straff, jeg. 29
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #5 Skrevet 11. oktober 2012 Synes straffen er helt grei. Den er langt fra streng, men ikke supermild heller da dette er sikkert noe han husker. Synes det er en bra straff. Anonym poster: f7540608e14a61a5da11d90ade800571
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #6 Skrevet 11. oktober 2012 Streng nei? Den straffen der vil han knapt merke og fort glemme. Anonym poster: cfb44fef52562430de93cc736f5172a5 11
MiniMusa Skrevet 11. oktober 2012 #7 Skrevet 11. oktober 2012 Da syns jeg ikke det var strengt, vår 6åring tettet toalettet med papir etter dobesøk og dro ned mange ganger, ble veldig ekkelt for å si det sånn.. Men det var liksom ikke noe som ble gjort med vilje, skulle jo bare ordne opp etter seg,.... 1
Anglofil Skrevet 11. oktober 2012 #8 Skrevet 11. oktober 2012 Helt grei straff. Synes ikke det var strengt i det hele tatt. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #9 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg synes ikke det var strengt i det hele tatt. Er det virkelig så viktig med det godteriet at det blir sett på som en streng straff å ikke få det en helg? Og at de to ikke får være sammen før på søndag, jaja, i dag er det torsdag, så det blir to dager, det. Synes ikke det var noe særlig til straff, jeg. TS igjen. Jeg tenkte ikke at jeg var for streng. Men begynte å lure når min mor reagerte så kraftig som det hun gjorde. Hadde ikke gutten min sagt unskyld og tilbudt seg å hjelpe å tørke det opp så hadde jeg nok vært mye strengere. Men siden jeg syntes at ærlighet og det at han ønsket å ordne oppi det skal være med å redusere konsikvensene han får. Anonym poster: 214a12ae5106f7d512f9b93f31f66263 7
Gjest Ms.Mary Skrevet 11. oktober 2012 #10 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg synes ikke du er for steng, såpass med straff/konsekvenser må det være. Det ble tross alt ganske store og kostbare skader. Jeg synes det er greit at ungene får lære at visse handlinger har konsekvenser.
Furstina Skrevet 12. oktober 2012 #11 Skrevet 12. oktober 2012 Det var ju knappt en konsekvens. EN helg utan gotteri og Brus? Inte leka med de kompisarna på två dagar? Rimligt och absulut inte starkt 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #12 Skrevet 12. oktober 2012 Min sønn stappet toalettet full av doruller. Altså flere ruller var trykt godt ned i do. Straffen var at han selv måtte grave dette opp og husarrest. Min sønn var litt eldre enn din da dette skjedde. Syns ikke du var for streng nei. Anonym poster: ddd3345335750df70396ccd18e28ec45 8
QueenOfTheSidewalk Skrevet 12. oktober 2012 #13 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg synes ikke det var strengt i det hele tatt. Er det virkelig så viktig med det godteriet at det blir sett på som en streng straff å ikke få det en helg? Og at de to ikke får være sammen før på søndag, jaja, i dag er det torsdag, så det blir to dager, det. Synes ikke det var noe særlig til straff, jeg. For barn er godteri - stopp veldig strengt. Synes det var ok straff jeg.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #14 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg vet ikke helt, jeg. Klarer en 5-åring å se at det å lage oversvømmelse på badet kan ødelegge gulvet utenfor badet, og at dette er dyrt å skifte? Jeg tror ikke jeg ville straffet min 5-åring for dette, faktisk. Ville selvsagt forklart hvorfor man ikke må gjøre sånt. Men dette er jo individuelt, og jeg synes ikke straffen dere har kommet frem til er for streng. Anonym poster: e66b19ce362053a726b8351d77b96255
pingeline Skrevet 12. oktober 2012 #15 Skrevet 12. oktober 2012 En veldig bra straff, synes jeg. Jeg likte også at gutten fikk med på å "bestemme" straffen selv, for da må han på en måte prøve å se det fra mamma sitt perspektiv, og det tror jeg er bra for barn å lære. 4
kaprifolen Skrevet 12. oktober 2012 #16 Skrevet 12. oktober 2012 Synes dette knapt nok kan kalles straff, jeg....
Gjest Marmot Skrevet 12. oktober 2012 #17 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg skjønner ikke hvordan de har fått til dette, var de alene hjemme? Hvis ikke, hvorfor lar dere to femåringer leke på badet alene? Det tar ganske lang tid å få så mye vann fra vasken og ned på badet at det til og med ødelegger gulvet utenfor. 1
Anglofil Skrevet 12. oktober 2012 #19 Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Straffes når det skjer et uhell??? Det kan da ikke kalles et uhell? De tettet vasken med dopapir og hadde vannkrig. Og uansett: det er viktig at barn får kjenne på kroppen hva som skjer hvis det er uhell eller ikke. F.eks: da jeg var liten knuste jeg min farmors lampe ved et uhell. Straffen var at jeg måtte kjøpe ny med egne lommepenger. Jeg synes det var en helt fair straff. For jeg lekte med ball inne, og selv om jeg selvsagt aldri mente å knuse den lampe så skjedde det som konsekvens av hva jeg gjorde. Og da gjorde jeg ikke det mer. Akkurat som disse gutta kanskje ikke leker vannkrig på badet mer. Og man kan kanskje si at det å ta vekk godteri osv i helgen ikke er den strengeste straff, men jeg vet ikke med dere, men da jeg var liten var lørdagsgodtet "hellig", jeg gledet meg helt fra mandagen av for at lørdag skulle komme. Jeg ville husket i lang tid i etterkant hvis jeg fikk som straff å ikke få lørdagsgodt. Straffen trenger ikke å være så streng så lenge den fungerer. Små barn, store gleder som det heter. Poenget er, så lenge det oppleves som en sterk nok straff for barnet synes jeg det er helt riktig. Det er bra å vise barn at handlinger får konsekvenser. Samtidig er det viktig å vise at det er lov å gjøre feil, og det er lov å være uheldig - at det er rom for dette. Og jeg synes en slik straff viser nettopp dette. Absolutt ikke for streng, men streng nok. Mvh Yvonne Endret 12. oktober 2012 av Yvonne 4
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2012 #20 Skrevet 12. oktober 2012 Vel, men barna leikte seg. de forstår ikke at når man gjør sånt så tettes det. De ser ikke konsekvensene på samme måte som vi andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå