Gå til innhold

Alkemysten?

Anbefalte innlegg

Gjest Carmelita
Skrevet

Eller hvordan det staves...

Noen som har lest den?

Videoannonse
Annonse
Gjest Carmelita ikke innlogget
Skrevet

Den heter vel Alkymisten...

Skrevet

Alkymisten av Paulo Coelho - :hjerte: en fantastisk vakker bok om å følge drømmene sine - og har dessuten en av de nydeligste sitatene jeg vet om *suser avgårde for å legge til en signatur i profilen*

Gjest Anonymous
Skrevet

Finfin bok, men det ble litt vel mye livsvisdom på en gang for megk, synes jeg å huske. Jeg liker ikke å få absolutt alt inn med teskje når jeg leser...

Skrevet

Har ikke lest den enda, men har veldig lyst, så jeg er også spent på tilbakemeldinger fra andre her som har lest den....

Skrevet

Jeg tillater meg å sitere meg selv fra en tråd om "verste bok":

Om det ikke den verste boka jeg har lest (men ikke langt i fra), så er det i hvert fall den mest oppskrytte: "Alkymisten" av P.Coelho. Makan til kvasifilosofisk sludder!

Med andre ord: jeg likte den ikke.

Kjedelig og banalt språk, med masse klisjeer.

Jeg har en teori om at denne bokens popularitet skyldes at folk føler seg veeeldig dype og filosofiske når de leser den.....

Skrevet
Jeg har en teori om at denne bokens popularitet skyldes at folk føler seg veeeldig dype og filosofiske når de leser den...

:ler: Nei ikke egentlig. Jeg leste den faktisk helt tilfeldig. Hadde ikke tenkt til å lese den nettopp med den begrunnelsen at den virket veldig kvasifilosofisk. Den handler vel egentlig mye mer om selvrealisasjon enn om filosofi. Det virker som det er en bok man enten digger eller misliker. Og det er jo mye bedre enn en bok man egentlig ikke syns så mye om, verken positivt eller negativt. :wink:

Gjest Golosa - uinnlogget
Skrevet
:ler: Nei ikke egentlig. Jeg leste den faktisk helt tilfeldig. Hadde ikke tenkt til å lese den nettopp med den begrunnelsen at den virket veldig kvasifilosofisk. Den handler vel egentlig mye mer om selvrealisasjon enn om filosofi. Det virker som det er en bok man enten digger eller misliker. Og det er jo mye bedre enn en bok man egentlig ikke syns så mye om' date=' verken positivt eller negativt. :wink:[/quote']

:enig_animasjon: :enig_animasjon:

Jeg likte Alkymisten, men mest fordi jeg leste den i en periode den passet bra for meg. Den er som et slags eventyr, med en god og enkel filosofi bak.

"Foelg droemmen din, saa jobber universet med deg"..

Den var kanskje en av flere faktorer som fikk meg til aa foelge en droem selvom det virket helt umulig, og jeg fikk faktsisk foelelsen av at universet jobbet med meg..

Tenk positivt, saa ordner det seg!

Etter Alkymisten leste jeg flere boeker av Coelho, men de ga meg ingenting. Jeg fant de kjedelige.. De bygger paa samme prinsippet, men det blir ikke like bra andre, tredje og fjerde gang.

Skrevet

Har lest denne boken, og i mine øyne er den oppskrytt. Vil ikke anbefale den til noen, men det er sikkert folk som liker slike bøker som dette her også. For meg blir alt for mye svevende og filosofisk, og det på et nivå jeg synes er totalt uinteressant. Terningkast: 1.

Skrevet

Heil OK bok, synst eg. Men mange bøker som heller hadde fortent all oppmerksomheten denne har fått, etter mi meining. Coelho skriv svært godt (språket), men eg synst andre bøker av han er betre - til dømes 'Det femte fjell'. Denne vert liksom litt 'grunn' - eg opplevde i alle fall at det var litt lite rom for mine eigne tankar og refleksjonar innimellom alle 'småfilosofiske' betraktningar...

Men, smaken er som baken! :wink:

Skrevet

Har lest andre bøker av samme forfatter som har gitt meg langt mer en denne. Hadde store forventniger til denne boken og den traff ikke meg.

Skrevet

Jeg synes den var fabelaktig, - bortsett fra slutten som ble for "gudete" etter min smak.

Det er sjelden bøker griper meg på den måten denne gjorde. Og jeg kan selvfølgelig ikke forstå at andre ikke har det på samme måte :roll:

• 2 uker senere...
Gjest Carmelita
Skrevet

Har lest den, og jeg syntes den var bra!

Skrevet

Nydelig nok var det. Vakker historie, som et eventyr. Vakker sitathage. Herlig tankegang bak og nydelig persongalleri. Likte den veldig godt. Nå holder jeg forresten på med "Veronica vil dø", en annen bok av Coelho som også lover veldig godt!

Liker bøker som fremprovoserer tanker...

Skrevet
Nydelig nok var det. Vakker historie, som et eventyr. Vakker sitathage. Herlig tankegang bak og nydelig persongalleri. Likte den veldig godt. Nå holder jeg forresten på med "Veronica vil dø", en annen bok av Coelho som også lover veldig godt

Den har jeg også lest, - den er også god... Men Alkymisten var bedre...

Skrevet

Den har jeg også lest, - den er også god... Men Alkymisten var bedre...

...og Elleve minutter enda bedre...

Skrevet

...og Elleve minutter enda bedre...

Godt å høre, jeg venter nemlig på den fra biblioteket :P (Hvorfor har den ikke kommet ennå??? Det må jeg undersøke)

Gjest lillesol ikke innl
Skrevet

Jeg elsker den! P. Coelho er min absolutte favorittforfatter gjennom tidene. (Jeg leser vanvittig mye, jobbrelatert) Veronika vil dø er også en flott bok, tankevekkende. Elleve minutter også. Anbefaler deg å lese den, bare for å finne ut om det er noe for deg. Du Kan gå glipp av mye :-)

Lillesol, svoren fan

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan ikke fordra den. Snakk om kvasiintelektulelt skvip. Liker ikke bøker som får meg til å føle meg som "unormal" fordi jeg ikke kan se hva som er så fantastisk. Rørte meg ikke ett sekund.

Men så er jeg ikke så filosofisk anlagt heller da, likte ikke Sofies verden noe særlig heller, akkurat som å lese sider av Ex-phil pensum dantert med en liten story rundt. Æsj!

Skrevet

Men så er jeg ikke så filosofisk anlagt heller da, likte ikke Sofies verden noe særlig heller, akkurat som å lese sider av Ex-phil pensum dantert med en liten story rundt. Æsj!

Bare en liten kommentar, - jeg likte heller ikke Sofies verden, selv om jeg elsker Paulo Coelhos bøker...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...