Gjest tea Skrevet 11. oktober 2012 #1 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg er gravid (13 uker) og selv om det verste har gått over, hender det at jeg blir kjempekvalm til tider. Det er ikke første gang han ser/hører meg kaste opp, men nå begynte han å gråte. Da jeg trøstet ham og spurte han hva som var i veien hulket han at han ikke vil at jeg skal DØ! Er det vanlig for en 8 åring å tenke sånn? Han er ikke "mammas gutt" hvis dere skjønner, så jeg reagerer litt på hvor dette kommer fra?? Min eldste på 9 var også der og reagerte ikke på min oppkast i det hele tatt. Men yngsten er litt "mykere" på noen måter.
Gjest Tinkerbell Skrevet 11. oktober 2012 #2 Skrevet 11. oktober 2012 Det er aldri hyggelig å høre noen kaste opp. At han hører deg er en ting, men hvorfor ser han deg når du gjør dette?
Gjest Tea Skrevet 11. oktober 2012 #3 Skrevet 11. oktober 2012 Han så fordi badet var opptatt og jeg kunne ikke holde meg til det ble ledig, så jeg brukte bøtte. Han kom bort til meg og jeg sa, det går bra med meg. Men han ville ikke gå. Og så var jeg ikke i en tilstand hvor jeg kunne overtale han om å gå, var midt oppi en, for meg også, tøff situasjon.
Gjest Erm Skrevet 11. oktober 2012 #4 Skrevet 11. oktober 2012 Han så fordi badet var opptatt og jeg kunne ikke holde meg til det ble ledig, så jeg brukte bøtte. Han kom bort til meg og jeg sa, det går bra med meg. Men han ville ikke gå. Og så var jeg ikke i en tilstand hvor jeg kunne overtale han om å gå, var midt oppi en, for meg også, tøff situasjon. Da har han vel lært det nå, at man ikke dør av å kaste opp. Han har garantert ikke tatt skade av det. 1
xXAmorXx Skrevet 11. oktober 2012 #5 Skrevet 11. oktober 2012 Det var vel bare litt traumatisk for han. Husker selv førstegangen jeg så noen kaste opp.. Ikke særlig morro å se noe gørr fyke ut av kjeften til en person. men han har nok ikke tatt noe særlig stor skade av det. Har vel bare lært seg to ting; Å gå når noen sier at det går bra, og at man ikke dør av å kaste opp 1
Gjest tea Skrevet 11. oktober 2012 #6 Skrevet 11. oktober 2012 Det var vel bare litt traumatisk for han. Husker selv førstegangen jeg så noen kaste opp.. Ikke særlig morro å se noe gørr fyke ut av kjeften til en person. men han har nok ikke tatt noe særlig stor skade av det. Har vel bare lært seg to ting; Å gå når noen sier at det går bra, og at man ikke dør av å kaste opp Hehe, han så faktisk ikke det som kom ut av munnen min da jeg holdte bøtta helt inntil. Men han så tårene, og rødt ansikt når jeg løftet opp hodet. Ja, han var umiddelbart normal igjen, og smilte når han så meg smile og hadde det bra. Jeg han lærte nok at man ikke dør av å kaste opp, forklarte også det til han og at jeg bare var litt kvalm. Og minnet han om da han selv kastet opp. Det gikk greit, men bare syntes han var for gammel for å tenke sånn ?
Helen Skrevet 11. oktober 2012 #7 Skrevet 11. oktober 2012 Kanskje han har sett på Hotel Cæsar i det siste? Der er jo Runa syk og kaster opp, samtidig som de er redd for at hun skal dø. Har han sett dette er det ikke usannsynlig at han tror at mamma også kan dø når hun kaster opp. 7
Leanne Skrevet 11. oktober 2012 #8 Skrevet 11. oktober 2012 Nei man dør ikke av oppkast, men synes du skal ta barnet på alvor.. Barnet er tydeligvis redd for at det skal skje deg noe. Barnet kan jo tro at det feiler deg noe alvorlig om det har merket at du kaster opp ofte. 4
Gjest tea Skrevet 12. oktober 2012 #9 Skrevet 12. oktober 2012 Nei man dør ikke av oppkast, men synes du skal ta barnet på alvor.. Barnet er tydeligvis redd for at det skal skje deg noe. Barnet kan jo tro at det feiler deg noe alvorlig om det har merket at du kaster opp ofte. Ja, for jeg tar ikke han på alvor, sant? Han har hørt meg kaste opp før, ikke i forbindelse med graviditet vel å merke, men ofte har det vel ikke vært han har sett/hørt meg i det hele tatt. Kanskje 3-4 ganger i hele livet hans. Jeg har sagt at det ikke er farlig å kaste opp, det kommer av at jeg er kvalm. Så jeg vet ikke hva du vil få frem her. Han har aldri sett på den serien som det ble referert til her oppe heller, så...
Gjest Violetta Skrevet 12. oktober 2012 #10 Skrevet 12. oktober 2012 Men kanskje han har hørt om noen som var alvorlig syke, og kastet opp? Og så overfører han det til deg. Vet han grunnen til det du er kvalm? 3
Gjest Darthoven Skrevet 12. oktober 2012 #11 Skrevet 12. oktober 2012 Oppkast er jo veldig voldsomt, og er kanskje noe av det som visuelt sett viser sykdom best. Når man kaster opp så er det noe galt, og det vises tydelig. Små barn skjønner kanskje ikke at det som regel ikke er så farlig som det ser ut som. Forklar ham hva oppkast er, hvorfor det nesten aldri er farlig osv. Merker jo selv at når folk kaster opp så trigges det en enorm omsorgsfølelse, ikke bare hos meg, men hos de aller fleste. Når samboer kaster opp, så merker jeg jo at jeg får litt hetta selv. Hvorfor spyr hu? Er oppkastet normalt? Man vet jo hvor jævlig vondt det er å være kvalvm, faktisk noe av det værste som finnes. 1
lillevill Skrevet 12. oktober 2012 #12 Skrevet 12. oktober 2012 Hvorfor ikke ta deg en liten prat med ham? Ufarliggjør det hele og snakke om at det ikke er farlig å være kvalm og å spy, og at det er kroppen sin måte å bedre på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå