Gå til innhold

Russ VG2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Jeg går en yrkesrettet linje, helse og sosialfag.

Som dere sikkert vet, så går man bare to år på skolen, og deretter to år ute i lære. Etter det får man fagbrevet og har muligheten til å ta påbygging til studiekompetanse. Men jeg vil gjerne være russ etter de to årene på skole, kan jeg det? Og hvilken type russ da? (rødruss, svartruss, grønnruss osv.)

Tusen takk for svar! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvsagt kan du det :) Vet om flere som gjorde dette; da er man jo faktisk ferdig med selve skolen etter to år.

Egentlig skal du være blåruss, men det er ikke noe man må følge lenger. Her jeg bor valgte i alle fall folk selv :)

Har du fylt 18 når russetiden kommer forresten? For om ikke, er det nok litt kjipt å være russ, fordi du blant annet ikke kommer inn på treff.

• Liker 1
Skrevet

da blir du svartruss etter de to åra (hvertfall sånn det er der jeg gikk), og når du tar allmenn påbygg blir du rødruss :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvsagt kan du det :) Vet om flere som gjorde dette; da er man jo faktisk ferdig med selve skolen etter to år.

Egentlig skal du være blåruss, men det er ikke noe man må følge lenger. Her jeg bor valgte i alle fall folk selv :)

Har du fylt 18 når russetiden kommer forresten? For om ikke, er det nok litt kjipt å være russ, fordi du blant annet ikke kommer inn på treff.

Akkurat der tror jeg du tar feil. Etter det jeg vet, er det egentlig bare de som går service og samferdsel som kan være blåruss og resten av yrkesfaglig svartruss. Men det har blitt sånn at det egentlig ikke spiller noen rolle lenger, kjenner mange "svartruss" som har vært røde opp igjennom årene.

Så svaret mitt er; du skal egentlig være svart :)

• Liker 1
Skrevet

Etter to år på skole blir man svartruss. På min skole (i Kristiansand) fikk svartruss over 18 år lov til å være blå- eller rødruss (av en eller annen merkelig grunn).

Skrevet

Jeg har fylt 18 da, ja :) Dumpa et år, så jeg går sammen med 96-folk, er egentlig 95 :) Men jeg trodde men bare kunne være blåruss hvis man tok økonomi? Mener jeg har hørt noe om svartruss til yrkesfag :)

Skrevet

Akkurat der tror jeg du tar feil. Etter det jeg vet, er det egentlig bare de som går service og samferdsel som kan være blåruss og resten av yrkesfaglig svartruss. Men det har blitt sånn at det egentlig ikke spiller noen rolle lenger, kjenner mange "svartruss" som har vært røde opp igjennom årene.

Så svaret mitt er; du skal egentlig være svart :)

Åja, da tenkte jeg feil :) Sto mellom svart og blått i mitt hodet, men så kom jeg på at det var flere blåruss i mitt kull og de hadde gått helse.

Men som jeg sa; det spiller egentlig ingen rolle ;)

Skrevet

ja, svartruss :) og ja, mange som er det :)

• Liker 1
Skrevet

Så bra, for jeg vil gjerne være russ! :) Har hørt mange rykter om at det ikke er mulig for folk som velger yrkesrettede linjer å være russ, av en eller annen grunn.

Skrevet

Så bra, for jeg vil gjerne være russ! :) Har hørt mange rykter om at det ikke er mulig for folk som velger yrkesrettede linjer å være russ, av en eller annen grunn.

haha ja det er mange som mener det. Vi svartruss fikk mye tyn fra rødruss. Hvorfor de skal bry seg vet jeg ikke, men du kan være russ etter 2 år på yrkesfag:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...