Gå til innhold

Søke om stønad til livsopphold/NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har havnet i den situasjonen at jeg ser meg nødt til å søke om stønad til livsopphold hos NAV. Jeg tenkte å stikke innom dem i morgen; noen vet hvilke papirer jeg må ha med? Kontoutskrifter fra de 3 siste månedene og selve søknaden har jeg forstått, men er det noe mer?

Husleie/strøm trenger ikke dekkes. Dette er bare for en kort periode, og det haster. Har gått uten inntekt (kun én utbetaling tilsvarende månedsønn) i snart et halvt år pga rot og trøbbel med konkurs i bedriften, NAV som bare gjør feil, sykepenger som ikke har blitt betalt ut osv. Har en skikkelig økonomisk krise her nå..

Hvor raskt kan man få økonomisk hjelp hos NAV?

Anonym poster: cc683f5f6f821dc5fedc095050a4f4d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener de har utbetalinger i slutten av hver måned. Ville uansett tatt kontakt med dem og fått et møte så finner dere nok ut av det sammen.

Skrevet

Jeg har havnet i den situasjonen at jeg ser meg nødt til å søke om stønad til livsopphold hos NAV. Jeg tenkte å stikke innom dem i morgen; noen vet hvilke papirer jeg må ha med? Kontoutskrifter fra de 3 siste månedene og selve søknaden har jeg forstått, men er det noe mer?

Husleie/strøm trenger ikke dekkes. Dette er bare for en kort periode, og det haster. Har gått uten inntekt (kun én utbetaling tilsvarende månedsønn) i snart et halvt år pga rot og trøbbel med konkurs i bedriften, NAV som bare gjør feil, sykepenger som ikke har blitt betalt ut osv. Har en skikkelig økonomisk krise her nå..

Hvor raskt kan man få økonomisk hjelp hos NAV?

Du må ha med deg kvittering på betalt strøm og husleiekontrakt som viser hvor mye du betaler i mnd. Det må du levere for at NAV skal kunne regne ut hvor mye hjelp du skal ha med tanke på både utgifter og inntekter. Selv om du ikke trenger hjelp til husleie og strøm, så må du dokumentere utgiftene dine slik at de vet hvor mye du sitter igjen med.

Skrevet

Du må ha med deg kvittering på betalt strøm og husleiekontrakt som viser hvor mye du betaler i mnd. Det må du levere for at NAV skal kunne regne ut hvor mye hjelp du skal ha med tanke på både utgifter og inntekter. Selv om du ikke trenger hjelp til husleie og strøm, så må du dokumentere utgiftene dine slik at de vet hvor mye du sitter igjen med.

Huff, men jeg bor sammen med samboeren i leiligheten kun han leier (jeg har ingen kontrakt) og vi er heller ikke folkeregistrert på samme adresse, så jeg kan jo ikke dokumentere utgiftene til hus/strøm, derfor jeg sa jeg ikke trengte støtte til dette. Trenger egentlig bare litt støtte til mat og transport o.l, for jeg er rett og slett helt blakk akkurat nå.

Skrevet

Har du overført noe til samboeren din som dukker opp på kontoutskriften din som kan kalles husleie?

Jeg tror du burde belage deg på at de krever en god forklaring på hvorfor du ikke har meldt adresseendring.

Det kan kanskje være greit å ta med seg en kopi av siste års likning.

Skrevet

jeg måtte vente 4 måneder da det hastig veldig (hadde ingen sted å bo, 0 penger, 0 inntekt etc) så det er enklere å få seg en deltidsjobb eller prøve å finne noe ekstra midlertidig..

Anonym poster: 1e34a1450a75d5ba97a1d22619c2f445

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...