AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #1 Skrevet 11. oktober 2012 Hei! Jeg har endret emnekombinasjonen min, slik at jeg tar 40 stp studieåret 12/13 (alle eksamenene er til våren) og 80 stp neste år. I år tar jeg et emne på 20 stp og skulle egentlig ta et annet på 40 stp, som begge går over hele studieåret. Men etter å ha funnet ut at jeg valgte feil, skal jeg ikke ta emnet på 40 stp, men et annet som går vårsemesteret, som er på 20 stp. På studentweben er emnene i utdanningsplanen min fordelt slik at halvparten av studiepoengene regnes på hvert sitt semester, selv om jeg ikke tar eksamen i noen emner før til våren. Med emnebyttet mitt vil det kun regnes som at jeg tar 10 stp dette semesteret og dermed vil jeg ikke kvalifisere til å motta studielån, noe jeg selvsagt er avhengig av. Det jeg lurer på er om jeg kan vente med å melde fra til Lånekassen til neste semester om endringen i studiebelastning, slik at jeg mottar studielån ut høstsemesteret. Neste høstsemester tar jeg de 20 stp jeg mangler denne høsten. Vil studielånet mitt da utjevne seg? - Jeg mangler 20 stp dette året, men tar de igjen til neste år. Håper dette virker forståelig og at noen kan hjelpe meg! Anonym poster: a77799e2fb273cacb19cc91d1a60a5e6
bruker123 Skrevet 11. oktober 2012 #2 Skrevet 11. oktober 2012 TS her: Jeg leste på Lånekassen sin side om forsinkelser i studiet, men forstod ikke helt hva de mener: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Forsinkelse/ Jeg kommer til å bli 20 stp forsinket, men disse vil jeg som sagt ta neste høst.
NewYorkNewYork Skrevet 11. oktober 2012 #3 Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Du vil etter et semester med kun 20 stp kun få omgjort lån til stipend tilsvarende 20 stp. Når du så tar 40 studiepoeng et senere semester vil du da få omgjort stipend til lån tilsvarende 40 stp. Og dermed har alt jevnet seg ut og alt går bra Tror jeg da. For jeg har hatt studier tidligere hvor jeg ikke har fått omgjort til stipend, og når jeg nå har studert uten å ta opp studielån så har jeg fått omgjort en del av tidligere lån til stipend. Endret 11. oktober 2012 av NewYorkNewYork
bruker123 Skrevet 11. oktober 2012 #4 Skrevet 11. oktober 2012 Takk Altså, for å gjøre alt helt klart: Studieåret 12/13 tar jeg eksamen i 40 stp vårsemesteret, 10 av de regnes under arbeidsbelastningen høstsemesteret - dermed vil jeg regnes som deltidsstudent på høsten, men fulltidsstudent våren. Studieåret 13/12 tar jeg 20 stp ekstra høstsemesteret. Vil det da rette seg ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå