Gå til innhold

Samboere som krangler om mat/kosthold...

Anbefalte innlegg

Gjest sliten og matlei!
Skrevet

Jeg og samboeren min krangler stadig om kostholdet vårt.

Bottom line er at han har det kostholdet han vil ha, og jeg har det ikke.

Vi spiser mye kjøtt, brød, melk, poteter, sauser, trønderfår + majones som pålegg, kylling, bacon, ris osv.

Liker ris og kylling, men resten er :tunge1: !

Jeg vil gjerne spise mer friske salater, tunfisk, belgfrukter, frukt, pasta, grønnsaker, skalldyr, egg.

Han kaller det "mat for pyser", og nekter å bruke av husholdningspengene på denne "spesielle" maten som jeg ønsker å spise.

Han mener det i utgangspunktet må være lov å spise det man har lyst på, men at dersom to voksne personer skal spise to middager osv hver dag så blir det dyrt. Skjønner det argumentet, men det var heller ikke det jeg mente. Jeg mente at jeg kunne f.eks bytte ut kjøtt med belgfrukter innimellom, og kutte ned på sausene. Så kan han bare fortsette å spise som før. Dette skjønner han ikke.

HVA kan jeg gjøre for å få aksept for mitt ønske om nytt kosthold for min egen del?

Vi har felleskonto og begge handler like mye, så jeg kan jo trumfe igjennom og handle litt av "min type" mat i tillegg, men vil ikke bli uvenner med mannen heller.

Forhandlingsforslag, noen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Estrela
Skrevet

Hmm. Hvorfor ikke bare trumfe igjennom da?

Du må jo få spise det du vil spise!!

Skrevet

Er det bare han som skal bestemme hva dere skal spise da? Når han handler, kjøper han den maten han vil dere skal spise. Når han lager mat, lager han den maten han vil. Og omvendt, når du handler eller lager mat, er det du som bestemmer. Hvis dette heller ikke går, får dere ta annenhver dag el.l. Snakk om mann som aldri har lært seg å møtes på midten..

Skrevet

Hvem lager maten? Du bestemmer vel selv hva du vil spise? Del opp maten og handle for dere selv. Ikke la han bestemme alt.

Skrevet
Vi spiser mye kjøtt, brød, melk, poteter, sauser, trønderfår + majones som pålegg, kylling, bacon, ris osv.

Liker ris og kylling, men resten er :tunge1: !

Jeg vil gjerne spise mer friske salater, tunfisk, belgfrukter, frukt, pasta, grønnsaker, skalldyr, egg.

Du får foreslå kylling og ris til middag hver dag da. :wink:

Kan du ikke spise salater og frukt og tunfisk osv. som mellommåltid? Til lunch eller frokost f.eks.?

Selv om han spise trønderfår og majones så trenger vel ikke du å spise det?

Prøv å finne flere ting som dere liker begge to. Som du nevner så blir det dyrt i lengden om dere skal spise ulike ting hele tiden. Men prøv å møtes på midten. Vel.. det siste var vel helst en oppfordring til samboeren din. :)

Ønsker deg uansett lykke til!

Bor du i trøndelag forresten? Siden du nevnte trønderfår. :wink:

Skrevet

Samboeren din høres ut som en machotulling når han kaller pasta, skalldyr, belgfrukter etc. for pysemat. Flyttet han rett fra gutterommet og sammen med deg?

Skrevet

Vi lager hver vår middag innimellom. Da spiser eks han reker og jeg pasta. Spiser allikevel sammen.

Skrevet

To voksne mennesker skulle ikke ha problemer med å løse dette. Et forhold er gi og ta ,også i matveien. Man får møtes på halvveien synes jeg, og finne noe dere begge liker. Kanskje lage middag annenhver dag?

Selv om han spise trønderfår og majones så trenger vel ikke du å spise det?  

Dette forstod ikke jeg helt heller...... :o

Skrevet
Han mener det i utgangspunktet må være lov å spise det man har lyst på, men at dersom to voksne personer skal spise to middager osv hver dag så blir det dyrt. Skjønner det argumentet, men det var heller ikke det jeg mente. Jeg mente at jeg kunne f.eks bytte ut kjøtt med belgfrukter innimellom, og kutte ned på sausene. Så kan han bare fortsette å spise som før. Dette skjønner han ikke.

Jeg kjenner igjen problemet, men jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke kan bytte ut kjøttet. Det er jo ikke noe stort problem å f.eks. steke en kotelett i stedet for to. Leonards definisjon av grønnsaker til middag er grønn Tuborg :P , men det løses jo enkelt og greit ved at jeg lager en salat eller koker en porsjon grønnsaker som jeg spiser. At han ikke spiser grønnsaker er hans problem. Nå hender det ganske ofte at han lager mat også og da har vi inngått noen kompromisser. Hans oppskrift på pastasaus inneholder f.eks. en stor mengde Creme Fraiche, som vi har kommet frem til godt kan byttes ut med naturell yougurt. Når han lager pizza, lages det en halvdel med masse kjøttfyll, mens det på den andre er mer av de sunne ingrediensene og vesentlig mindre ost.

Bortsett fra syltetøy,kokt skinke og ost (Vi har møttes på halvveien og blitt enige om at 17% hvitost er greit), har vi "hvert vårt" pålegg. Jeg spiser f.eks. mye fiskepålegg, mens han får ha sin salami og majones i fred.

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare handlet det jeg ville ha. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være et økonomisk problem, om du spiser en kotelett eller en porsjon bønner går da vel for det samme. Å kjøpe annerledes mat betyr jo at dere kjøper tilsvarende mindre av det dere spiste før, så økonomisk blir alt det samme.

Jeg og samboeren min er heldigvis svært like i matveien. Vi liker og misliker akkurat det samme. Ingen av oss er glad i fisk, skalldyr eller belgfrukter, og salat kaller vi ikke middag. Det eneste vi har av forskjeller er småting som at han spiser fettranden på koteletter mens jeg skjærer det bort, han spiser skinnet på kyllingen, jeg ikke osv. Men hadde samboeren min plutselig fått det for seg at han skal spise masse bønner og belgfrukter kunne jeg da ikke drømme om å nekte ham det selv om jeg aldri ville rørt det. Synes du skal ta en prat med ham, det er da ikke han som bestemmer alt.

Skrevet

Har hatt tendenser til dette hos oss også.... men det går forsåvidt greit. jeg handler det jeg vil ha til pålegg og han det han vil ha.....

Når det gjelder middag er han litt mer kresen.... når jeg f. eks vil ha kylling, steker han seg løvstek etc... men han må ordne dette selv, jeg lager ALDRI ekstra mat til ham, det får han ta seg av selv. Ellers så lager jeg stort sett mat som vi begge liker, liker ikke han det jeg tilbyr, får han finne på noe annet en annen dag, å da også stå for lagingen :-)

Skrevet

Først om fremst vil jeg si at det virker ganske så umodent å ikke kunne få bruke av matbudsjett på sunne matvarer.

Jeg har en samboer som overhodet ikke spiser grønnsaker, eller frukt for den slags skyld. Jeg lurer han rett som det er med å bruke f.eks. grønnsaker i mat, og det er en sann glede å se ansiktsutrykket de gangene han syntes maten er veldig god og jeg forteller hva det inneholder. Det er noe som vi har brukt lang tid å innarbeide.

Jeg måtte f.eks. i begynnelsen bruke stavmikser for jevn saus når jeg brukte hakkede tomat på boks, og brukte det også når jeg lagde gryteretter med grønnsaker. Ja, snakk om barnemat....

Skrevet

Må dere se det samme på tv også?

Og gå på de samme kinofilmene?

Spise det samme snopet og snakke med de samme menneskene?

Vet du hva, det høres ut som om han ikke er helt voksen. Å ville spise noe annet er én ting, men å nekte deg å spise det du vil ha, er noe helt annet. Lag en grunnpakke til middag og så sper dere selv på det dere vil ha, kjøtt eller bønner. Fx.

Salat er ikke dyrere enn kjøtt, heller. En boks bønner koster en brøkdel av en pakke bacon...

Skrevet

Han mener det i utgangspunktet må være lov å spise det man har lyst på, men at dersom to voksne personer skal spise to middager osv hver dag så blir det dyrt.

...det er lov å spise det man vil, men siden det blir dyrt med to ulike middagsvarianter, så er det hans ønsker som gjelder??? :roll:

Han må da for pokker innrette seg litt han også!

Det er 7 dager i uken. 3 dager bestemmer han, 3 dager bestemmer DU, og da spiser dere begge samme mat. Siste dagen kan dere jo finne på noe som dere vet at BEGGE liker veldig godt.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Hva med at dere rett og slett bestemmer middag hver sin dag. Da får dere begge det dere har lyst på annenhver dag.

Vi har det her i huset, og det fungerer veldig greit. Det er ikke alltid like enkelt å finne noe hele familien liker, og derfor er det greit at alle får bestemme hver sin dag.

Det er ikke alltid en person som skal styre og bestemme, og derfor kan det være lurt å inngå slike komprismisser.

Skrevet
Vi lager hver vår middag innimellom. Da spiser eks han reker og jeg pasta. Spiser allikevel sammen.

Vi også. Fungerer veldig bra.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er forholdet deres slik på andre områder også?

Skrevet
Er forholdet deres slik på andre områder også?

Hvem snakker du til?

Skrevet

Hvem snakker du til?

Ganske sikkert hun som skrev hovedinnlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...