Gå til innhold

Havregrøt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har begynt å spise havregrøt! Det er jo sunt, godt, og man kan virkelig variere. Til nå har jeg hatt nøtter, blåbær og bananbiter oppi, ser det som en mulighet til å få i meg litt vitaminer, anitoksidanter osv. - noe som er bra med tanke på at jeg ikke er så flink til å spise frukt ellers.

Så jeg lurer på om det er noen som har tips til hva annet jeg kan ha oppi for å "sprite" opp havregrøten. Jeg tror jeg skal prøve granateple snart, for det er jo så sinnsykt godt.

En annen ting: Hvilken type havregrøt bruker dere? Jeg har hittil bare kjøpt slike porsjonsposer (som man bare blander med vann), fordi jeg tror det blir så mye styr med å koke i en kasserolle hver gang. Har ikke mikrobølgeovn heller, så..

Har dere en favoritt?

Har prøvd Møllerens (sirupsmak) og Axa Bjørn havregrøt (melksmak).

Kan jo ikke være økonomisk å kjøpe slike småposer?

Anonym poster: bf4dbaa364bf290ad0d627c07d6ddd9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De dagene jeg spiser havregrøt koker jeg den opp med vann. Er mye billigere å kjøpe en pakke med 750 g havregryn. Koster 8-9 kr og varer lenge. Tar bare 3-5 min å koke den opp. Pleier å ha sukrin, kanel og litt rosiner på min havregrøt. Synes det er best. Får jeg lyst på variasjon så blander jeg proteinpulver oppi.

Skrevet

Jeg er storfan av havregrøt! Studenterhjemmet-bloggen har gode tips her og her i forhold til både å "pimpe" havregrøt og å lage det uten å måtte styre med kjele og slikt :)

Skrevet

Jeg bruker også kjele, veldig kjapt, veldig billig. Og mange hakk bedre enn de posene.

En ting jeg digger, særlig nå i sesongen for hageepler er å ta ett eller to syrlige epler i småbiter i litt vann koke et minutt eller to først, så jeg får en slags begynnende eplemos. Og så har jeg i mer vann (men man kan sikkert bruke melk om man vil) og havregryn + litt sukker og koker ca tre minutter til grøten er ferdig. Kan også varieres med å ha i rosiner sammen med havregrynene.

Litt kanel på toppen, og evt litt sukker. Og du har frokost som smaker fersk eplekake :)

Skrevet

Jeg synes det er veldig godt med litt linfrø og solsikkefrø i havregrøten.

Skrevet

Jeg har blitt hekta på "bjørns havregrøt m/vanilje og rosin"

Den er suuupergod, og har samme prinsipp som posene, men er i større forpakning og billigere.

Blander den med kokene vann fra vannkokeren og litt melk. Også litt kanel på toppen!

Anonym poster: b211a9d80637fbdf7d3bc0076b65f447

Skrevet

Jeg kjøper også en hel, svær pose :) Holder leeeenge, og det tar ikke lange tida heller! Mens den koker lager jeg kaffe eller noe slikt. Går fort :)

Hvis jeg skal kose meg, moser jeg en banan og har oppi før det begynner å koke, og blander inn litt kanel til slutt. Da blir det søtt og kremete. Enda bedre om man bytter ut vannet med melk.

Ellers er eplebiter veldig godt i, siden de gjerne blir møre. Også her tar jeg på litt kanel. Smaken minner meg litt om eplekake :D

Det vanlige og mest lette er bare rosiner eller annen frukt, kanel eller kardemomme, osv. :)

Skrevet

Jeg bruker en god del syltetøy på. Da hjemmelaget av enten blåbær eller jordbær. Koker alltid fra bunnen av selv. Bruker kun vann og havregryn.

Skrevet

Jeg kjøper også en hel, svær pose :) Holder leeeenge, og det tar ikke lange tida heller! Mens den koker lager jeg kaffe eller noe slikt. Går fort :)

Hvis jeg skal kose meg, moser jeg en banan og har oppi før det begynner å koke, og blander inn litt kanel til slutt. Da blir det søtt og kremete. Enda bedre om man bytter ut vannet med melk.

Ellers er eplebiter veldig godt i, siden de gjerne blir møre. Også her tar jeg på litt kanel. Smaken minner meg litt om eplekake :D

Det vanlige og mest lette er bare rosiner eller annen frukt, kanel eller kardemomme, osv. :)

Takk for godt tips. Hørtes kjempegodt ut å blande most banan i havregrøt - det må prøves! Har prøvd å ha eplebiter i havegrøten, men det syns jeg ikke ble noe særlig godt. Derfor lurer jeg på om du koker eplebitene med havegrøten? Det gjorde nemlig ikke jeg, blanda eplebitene i grøten etter at den var ferdig å koke. Ble kvalm, og måtte ta ut alle eplebitene for å klare å spise opp havregrøten.

Anonym poster: a786ae91214bb00dfcd74fcf1b3b24a4

Skrevet

Prøv banan neste gang!! Mos den helt og bland i, litt etter litt. Hvis du skal kose deg skikkelig og ikke være like sunn, så bytter du ut vannet med melk og dropper kanel... og tilsetter sjokoladesaus etter den har kokt ferdig ;) Oh lord! <3

Jepp, jeg pleier å koke dem med grøten :) og må ha ganske søte epler som kan bli litt myke og møre.

Skrevet

Jeg bruker bare å koke opp vann, helle det over Bjørns lettkokte havregryn med litt salt, røre, sette på et lokk (asjett eller noe), og la det stå i 3 minutter eller noe sånt. Lite styr og lite oppvask! (Og du kan smøre matpakke/fikse håret/lage kaffe mens den står og lager seg selv!)

For tiden er pære og honning en favoritt oppi. Bruker forskjellig type frukt (banan, eple og pære er favorittene), gjerne noen mandler (jeg har de bare hele oppi!), solsikkekjerner, peanøttsmør, youghurt, linfrø, en skje syltetøy, honning, kanel, cottage cheese, rosiner, frosne bær etc. I grunn det jeg har liggende! Noen ganger spiser jeg den også med kald melk over :)

Jeg spiser en god del havregrøt - liker at den holder meg lenge mett! :)

• Liker 1
Skrevet

Hei alle dere som spiser havregrøt til frokost!

Hvor mye havregryn pleier dere å lage grøten på? Jeg lager som regel med ca. 1 dl (ca. 40 gram), men syns ikke det metter så veldig lenge (og bruker 50-50 med lettmelk og vann, og har fruktbiter oppi, banan eller eple).

Er dette en normal frokost-porsjon for dere havregrøtspisere, eller lager jeg for lite?

Anonym poster: dd90f748bd1f79b9e25d008635a50b36

Skrevet

Hei alle dere som spiser havregrøt til frokost!

Hvor mye havregryn pleier dere å lage grøten på? Jeg lager som regel med ca. 1 dl (ca. 40 gram), men syns ikke det metter så veldig lenge (og bruker 50-50 med lettmelk og vann, og har fruktbiter oppi, banan eller eple).

Er dette en normal frokost-porsjon for dere havregrøtspisere, eller lager jeg for lite?

Jeg lager også 1 dl de gangene jeg bruker Axa med smak (den som heter "Great").

Jeg blir mett, men det er fordi jeg har så mye annet oppi, banan f eks. Holder meg ikke mett i mange timer, men ihvertfall til neste måltid.

Skrevet

Jeg lager også 1 dl de gangene jeg bruker Axa med smak (den som heter "Great").

Jeg blir mett, men det er fordi jeg har så mye annet oppi, banan f eks. Holder meg ikke mett i mange timer, men ihvertfall til neste måltid.

Men hvor lenge er det til ditt neste måltid da? jeg spiser frokost kl. 8, og er da så sulten før klokka er ti at magen rumler høylydt. Og da hjelper det ikke med en frukt eller yoghurt som "mellommat" før lunsjen kl.12, jeg må spise et skikkelig måltid igjen kl. ti for å greie meg til lunsj. Og det har jeg egentlig ikke tid til på jobb..

Skrevet

Hvis du lager en porsjon du ikke blir mett av er porsjonen for liten rett og slett.

Jeg måler ikke, bare drysser fra posen rett opp i kjelen, men jeg blir mett i mange timer om jeg spiser tilstrekkelig mengde. Hvorfor kan du ikke bare lage mer? Ingen blir feite av å spise nok havregrøt til frokost!

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å bruker 1,5 dl gryn. I tillegg har jeg oppi 1 stor spiseskje malte linfrø, av og til en banan, og peanøttsmør, sikkert 3 store spiseskjeer. Og alltid masse kanel og kardemomme. Da er jeg mett i ca fem timer. Det er sikkert noen som synes dette er veldig mye, men jeg liker å kunne gå lenge uten å bli sulten på begynnelsen av dagen, så det funker for meg. Jeg synes 1 dl virker litt lite hvis man ikke har noe særlig mer enn frukt i grøten.

Variasjoner jeg liker er for eksempel havregrøt most søtpotet i. Det aller beste er hvis man har bakt søtpoteten på forhånd i ovnen (ca 1 time på 200 grader) også moser den oppi havregrøten før den kokes.

Andre ting jeg liker å ha oppi er små brunostbiter, kokosmelk, dadler, blåbær og kiwi eller eple som er stekt i smør på forhånd.

Skrevet

Jeg bruker omtrent 1 1/2 dl til frokost. Med litt bær eller syltetøy på holder jeg meg da mett fram til jeg spiser lunsj i 11-12 tida.

Skrevet

Jeg bruker linfrø, solsikkefrø, litt kesam (for syrlig smak) og sukker + kanel. Strø gjerne på noen valnøtter også. Dette gjør at du holder deg mett lenger

Skrevet

Litt vaniljesukker eller vaniljeekstrakt er godt. Har også oppi litt jordbær- eller bringebærsyltetøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...