Gå til innhold

Når enkeltvedtak og io plan ikke stemmer overens..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår datter er i enkeltvedtak innvilget 380 timer spesialundervisning inneværende år, men i den individuelle opplæringsplanen planen står det kun 152 timer.. Hvordan kan det ha seg?

Anonym poster: 84fdd6143e757b99b24046a639d2f966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være at det er klassen som har fått tildelt resten av timene, sånn at de har ekstra resursser i timene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter er i enkeltvedtak innvilget 380 timer spesialundervisning inneværende år, men i den individuelle opplæringsplanen planen står det kun 152 timer.. Hvordan kan det ha seg?

Anonym poster: 84fdd6143e757b99b24046a639d2f966

Eller at hun har fått tildelt 152 timer pedagog, mens resten er assistenttimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde en IOP varte i et halvt år? At en lager plan for det neste halvåret, evaluerer og lager ny plan.

Sjekk med skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal lages IOP hvert halvår ja. 152 timer i halvåret utgjør 304 i året så uansett mangler det 76 timer. Jeg ville bedt om en skriftlig begrunnelse på hvor de resterende timene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at noe av grunnen til forskjell i antall timer ligger i hvordan de er regnet. PPT skriver oftest sakkyndig vurdering med klokketimer, mens skolen regner sine timer i 45-minutters enheter.

Hør med kontaktlærer (eller spesialpedagog, alt etter hvem som har skrevet IOP) og finn ut hvordan det ligger an før du vurerer å klage :)

Anonym poster: 9ed430236f4d18e31c5691e2ffceb297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal lages IOP hvert halvår ja. 152 timer i halvåret utgjør 304 i året så uansett mangler det 76 timer. Jeg ville bedt om en skriftlig begrunnelse på hvor de resterende timene er.

De timene regner jeg med går til fornøyde før IOP, selve iop møtet og veiledning til foreldre/skole. Av de timene som er tildelt er alle timene som er knyttet til barnet ved indirekte og direkte kontakt medberegnet.

Som sagt tidligere, spør skole el sakkyndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette må du dere ta ta i før det går over klagerfristen som er tre uker jf,forvaltingsloven.

Det kan være at skolen ikke har eller vil bruke mer ressurser på dette.

Planen på skolen er en ting som kan være en del av IP-planen

Det spørs om det i IP-planen er inne andre former for avlastning/opplæring. Ta kontakt med IP-kordinatoren dere har for å få avklart dette. Men det er slik at skolen plikter og stille med sin del om det er spesifisert i IP-planen. Skolens IOP skal ikke være dårligere enn IP-planen da den er underordnet IP-planen.

Dere som foerdre får en stri tørn om skolen ikke vil, det samme gjelder kommunen.

De kan begge være flinke på papiret men ikke i praksis.

Ikke skriv under på noe dere mener ikke er som det skal.

Husk å klage dere har alltid klagerett på vedtak tra det offentlige. Sett dere inn i forbaltingsloven og offentlighetslova.

Jeg er en mann med fordeldreansvar som vet hva det er å gehør når det trengs ekstra oppfølging.

http://lovdata.no/cg...FORVALTNINGSLOV*&

http://lovdata.no/cg...ne=OFFENTLEGLOV*&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange rare svar.

PPT gir en anbefaling i sakkyndig vurdering. Vurderingen skal angi årstimer, og da handler det om 60 minutters enheter. Uavhengig av om skolen bruker 45, 60 eller 90-minuttersøkter, i 38 skoleuker i året. Sakkyndig vurdering skal anbefale hvordan timene skal brukes; innhold, struktur, organisering, etc.

Så fattes det et enkeltvedtak. Det er skoleeier som er vedtaksorgan, men ofte er det delegert til rektor ved skolen. Vedtaket skal fattes i ÅRSTIMER, angitt i 60 minutterstimer. Dvs at hvis vedtaket er på 190 timer, så utgjør dette i snitt 5 60minutterstimer hver skoleuke. Hvis skolen bruker 45 minuttersøkter, vil det ukentlige timetallet bli ca 6,5 timer i snitt hver uke. (5*60/45). Enkeltvedtaket skal si noe om organisering, struktur og innhold av timene. Hvis vedtaket IKKE er i tråd med PPT sin anbefaling, skal dette redegjøres inngående for i vedtaket.

Foresatte har klageadgang på enkeltvedtaket.

Så skal det lages en IOP. Denne skal være et arbeidsredskap for de som jobber med barnet. Hvis det kommer inn en vikar, skal denne kunne hente IOP og ut fra den vite hva de skal jobbe med. IOP skrives vanligvis for hele skoleåret. Hver vår og hver jul skal undervisningen evalueres i en HALVÅRSRAPPORT. Her skal det redegjøres for hvorvidt eleven har oppnådd målene i hht IOP, og endringer i mål skal synliggjøres. Blant annet.

Foresatte skal ha mulighet til å påvirke IOP, men IOP skal ikke underskrives av foresatte. Den er en arbeidsplan.

ALLE unntak fra ordinær læreplan skal være forankret i et enkeltvedtak og skal synliggjøres i IOP. Skolen skal ikke drive opplæring som fraviker fra det ordinre med mindre det er synliggjort der.

Foreldre har ikke tre ukers klagefrist på IOP. MEN: foreldre som får mistanke om at barnet ikke får spesialundervisning i henhold til enkeltvedtaket, MÅ melde fra og be om at dette ordnes opp i. Og det skal synliggjøres i IOP. Dere må be skolen forklare hvordan det kan ha seg at timene barnet deres er tilkjent ikke er synliggjort i IOP.

Hvis dere ikke kommer noen vei med rektor, må dere gå på skoleeier. Hvis dere ikke får gehør her heller, må dere kontakte Fylkesmannen, som vil se på saken deres.

Lykke til!!

Anonym poster: b9c5693d585fd65d2b80720374b8ae74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...