Gå til innhold

Hva er meny hos dere på julaften?

Gjest Bell

Anbefalte innlegg

Hos oss er det litt avhengig av hvor vi er.

Hos min familie:

Frokost: Julefrokost med rundstykker eggerøre, laks, ribberull osv osv

Formiddagen: Julegrøt med mandel og marispangris til premie

Middag: Ribbe med rødkål, poteter, erter og svisker

Desser: Riskrem med rød saus

Kvelds-kaffe: Julekaker, iskake og knask

Hos hans familie:

Frokost: Veldig lik

Formiddagen: Samme opplegg ;)

Middag: Pinnekjøtt, poteter og kålrabistappe

Dessert: Multekrem

Kvelds-kaffe; Ymse julekaker, mandler og fruktkake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke tenkt så mye på jilemiddagen i år, men tror det blir helstekt and. Vi har vanligvis carpaccio til forrett da det er det beste dama vet.

Dessert er ikke noe jeg stresser sånn med, blir sikkert noe sjokolade greier...

Ifjor tror jeg vi hadde Lammecarre med pistasjcrust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig/ingen frokost, står opp sent.

Møter til julemiddagen der det spises pinnekjøtt, ribbe, poteter, gulerøtter, strandamør, blodpølse (pga en inngiftet person fra øst-europa, og kun derfor :gjeiper: ), middagspølser, kålrabistappe, surkål og rødkål.

Dessert er som regel riskrem og jordbærsaus.

Vanlige julekaker (7 sorter) og snacks fra Nidar og Freia utpå kvelden.

Endret av Ping!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost:

Nybakt brød med pålegg, ofte eggerøre man kan ha på brødet.

Middag: Ribbe, julepølser (begge typene) , medisterkaker, poteter, grønnsaker og saus.

Til dessert: Vaniljeis , blåbær, jordbær, pepperkaker, kransekake og en eller annen ny kake.

Vi er 10 stk, men det blir aldri spist opp :) Resten spares til romjula etter 3.dag

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig frokost (med litt ekstra godt pålegg gjerne), står også opp sent..

Julegrøt med mandel

Pinnekjøtt med poteter og kålrabistappe. Riskrem med rødsaus og karamellpudding/fromasj til dessert

Julekaker og kaffe på kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Rundstykker, eggerøre, røkelaks og masse forskjellig type kjøtt produkter. litt druer og epler i båter. te, kaffe og varmsjokolade.

Lunch: min mor pleier å lage verdens beste horn og disse spiser vi til lunch på julaften.

middag: Pinnekjøtt med kålrabistappe og poteter

dessert: multekrem og riskrem med rødsaus (lillesøster som ikke liker multer)

Kaffe-mat: After-eight sjokolade, quality street sjokolade, nonstopp, litt forskjellige julekaker, og som regel har vi en vanlig kake (tror det blir ostekake i år), og så har min mor en type lakris blanding som for oss bare er jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herregud som jeg gleder meg til jul :danse:

Frokost: Godt brød og pålegg. Pleier å få en slik "Julekasse" av foreldrene mine med masse godt julepålegg, te osv i :)

Lunsj: samme som frokost som regel. Spiser ikke grøt, værste jeg vet.

Middag: Pinnekjøtt FTW! Med kålerabistappe, poteter og masse pinnekjøttjuice :P

Dessert: Laktosefri riskrem med rød saus

så er det alltid småkaker, konfekt og slikt til kaffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Loff/brød/rundstykker med røkt laks, reker, ribberull, sylte, og diverse andre julerelaterte pålegg. ;) Mange av påleggene er hjemmelagde.

Lunsj: varierer litt, men stort sett samme som frokost.

Lunsj og frokost pleier vi å spise hos mine foreldre, eller hjemme.

Middag: Hos mine foreldre: Ribbe, medisterpølser, medisterkaker, poteter, saus, surkål og diverse grønnsaker. Mine foreldre pleier også å lage kalkun hvis vi er der, siden mannen min liker det så godt. Hos svigers: kalkun med poteter, grønnsaker og saus.

Dessert hos mine foreldre: Multekrem, og riskrem med rødsaus. Hos svigers: Kaker, har variert fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år kommer min famile på besøk til min samboer og meg.Vi har bestemt oss for å ha mine tredisjoner i år,de tradisjonene jeg har hjemmefra.

Lillejulaften: Risengrynsgrøt med mangel.Spekemat med flatbrød og rømme.

Julaften: Spiser sen stor frokost med julebrød(hvetekake), rundstykker,diverse sildetyper,edammerost,eggerøre og kjøttrull. Kaffe og kakao.

Middag: Lutefisk,poteter,ertestuing og stekt bacon.Lager også pinnekjøtt med tilbehør for de som ikke liker lutefisk. Til maten drikker vi vin,øl og akevitt.

Dessert: Riskrem med hjemmelaget jordbær saus.

Kveldskos: Diverse kaker,Baylis og cognac til kaffen.

1.juledag : God frokost som dagen før.

Middag: Ribbe med tilbehør.

Dessert: En skikkelig god himmelsk lapskaus (fruktsalat) med is.

Kveldskos: kaker

2. Juledag: frokost som dagene før.

Middag: kveite med tilbehør.

Dessert: rester fra dagene før.

Kveldkos: kaker.

Vi blir 12 stykker rundt bordet fra 22.des til 26.des. Gleder meg enormt til jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne4388

Frokost: Lefse, sylte, brød, diverse pålegg og røkt laks med eggerøre.

Lunsj: Risengrynsgrøt med mandel og premie til vinneren

Middag: Ribbe med julepølse, sossiser (små pølser), medisterkaker, eplebiter og svisker. Surkål og rødkål, poteter og brun saus.

Dessert: Multekrem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun middagen og "kveldskaffen" som er tradisjon hos oss, og den er faktisk helt lik både hos min manns familie og min familie.

Til middag har vi ribbe, medisterkaker, medisterpølser, karbonader, tyttebærsyltetøy, brun saus, poteter, rødkål, surkål og erter.

Til dessert har vi riskrem med mandel i rød saus.

Kveldskaffen består av småkaker og smågodt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul hos foreldrene mine, og det er det samme hvert år: Ribbe, medisterkaker, medisterpølse, sjy, rødkål, tyttebær, poteter, og riskrem til dessert.

Selv spiser jeg verken ribbe, sjy, rødkål eller riskrem, så jeg får egen brun saus og dessert. Det har sine fordeler med en far som er mesterkokk! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen her består av ribbe,medisterkake og julepølse (type grå,den er best :) Tilbehøret er kokt potet,gulerøtter,surkål,brokkoli,rosenkål,syltet gresskar og sist men ikke minst bønnestuing! Og så klart brun saus.

Herregud jeg gleder meg til denne middagen allerede jeg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sen frokost: Rundstykker med røkt laks, lammerull, julesylte, roastbeef, eggerøre, potetsalat osv.

Lunsj: Som regel ingenting. Evt. det samme som frokost dersom noen rekker å bli sulten etter frokost + masse godteri (julestrømpe!! :D )

Middag: Pinnekjøtt med rødkål, kålrabistappe og potet + ribbe med surkål osv. Litt forskjellige tradisjoner på de ulike sidene, så vi slår til med begge deler.

Dessert: Hjemmelaget karamellpudding (hvis vi har dessert, sjelden noen egentlig klarer det etter middagen)

Kaffe: Varierer litt, men som regel blir det iskake, krumkaker med multekrem, småkaker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser vi:

Middag: Pinnekjøtt med kålrotstappe, sosisser og grønnsaker. Drikke er brus/øl og akevitt

Dessert: Riskrem med rød saus

Ut på kvelden en gang: Kaffe, cognac/whiskey og kaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grenlandstuppa

Det varierer, men om jeg har et ord med i saken, er det kalkun. Tilbehøret kan være hva som helst, så lenge jeg får det. Jeg er ikke kresen, men uheldigvis har de fleste tingene jeg ikke liker samlet seg rundt julemat. Liker for eks. ikke: Pinnekjøtt, ribbe, medisterkake, riskrem og lutefisk (den siste tør jeg ikke smake på). Har heldigvis såvidt begynt å like julepølse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Frokost: godt brød og hjemmelaget pålegg

Lunsj: risgrøt

Middag: nøttestek og seitanpølser. Usikker på potetene. Kålrabistappe til meg, surkål til pappa. Blir vel også sopp i en eller annen form ved siden av, og god saus. :)

Dessert: fruktsalat. Eneste dessert jeg orker etter store middager.

Senere: hjemmelaget marsipan, eplekake med is og strull og i år vil jeg forsøke meg på mozartkuler. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen vi hadde i alle år var kalkun med poteter, rosenkål og sjy. Men de 2-3 siste årene har jeg stått for maten og da ble det egg og bacon på rundstykker til frokost ( :fnise: ), grøt med mandel til "lunsj", og ribbe med medisterkaker, soppstuing, fløtegratinerte og kokte poteter, rosenkål og kålrabistappe. I år ser jeg for meg en litt ryddigere jul, tenker på and eller reinsdyr med tilbehør som passer. Med en god rødvin ved siden av! Får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Julefrokost med rundstykker eggerøre, laks, ribberull osv osv (eventuelt en strømpe godteri)

Formiddagen: Julegrøt med mandel og marispangris til premie

Middag: Pinnekjøtt med poteter, kålrabistappe, vossakorv

Desser: Riskrem med rød saus

Kvelds-kaffe: Julekaker, kaffe og likør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...