Gå til innhold

Vond lukt fra sluket i dusjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden begynte jeg å merke en vond lukt fra sluket i dusjen. Tok opp sluket og den dingsen som satt nedi der, den var ganske inngrodd i hår og møkk. Vasket den skikkelig med klor, så nå er den ren. Men lukten er fremdeles ikke helt borte.

Jeg har forsøkt å helle olje ned i sluket, et tips jeg kom over når jeg googlet problemstillingen, men det har ikke hjulpet.

Noen som har noen andre forslag eller råd til hvordan jeg kan få bort lukten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv litervis med kokende vann.

Anonym poster: f1d7dd913129f8aaf3dea402cb9a3921

Skrevet

Olje??? Hvor i alle dager har du fått det fra? Fett/olje skal aldri ned i rør, det tetter dem til!!!

Du må gå å kjøpe noe som heter Munin avløpsåpner, helle i, la stå over natten, og helle kokende vann i morgen tidlig.

Anonym poster: df640a139189c83dd1e3302c7cff5c41

• Liker 2
Skrevet

Det var noe jeg fant på google, at litt olje i sluket skulle forsegle lukten eller noe.

Er det noe poeng i å bruke avløpsåpner når sluket ikke er tett? Hvor får jeg kjøpt Munin?

Skrevet (endret)

Regelmessig fjerning av hår og smuss må til og skikkelig avløpsåpner i rett dose.

(...og ligg unna "Plumbo" som visstnok kan tette avløpet mere enn det åpner)

Finn en rørleggerforretning og spør hva de anbefaler der kanskje? :)

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Det var noe jeg fant på google, at litt olje i sluket skulle forsegle lukten eller noe.

Er det noe poeng i å bruke avløpsåpner når sluket ikke er tett? Hvor får jeg kjøpt Munin?

Vel, du burde jo rette på den skaden du har gjort med å helle olje inn der. Det tar nok mye lukt også. Munin har jeg fått anbefalt av rørlegger. Kanskje det har det i en rørleggerforretning? Jeg kjøper det på det lokale samvikelaget.

Anonym poster: df640a139189c83dd1e3302c7cff5c41

Skrevet

Hell en flaske plumbo heavy gel nedi, la det virke over natta, etterskyll med litervis med varmtvann, så skal du se at lukta blir borte.

Vond lukt i baderomsluk oppstår som regel etter en tids bruk uten rengjøring. Det ligger gjerne fettavleiringer i slukveggene og halvoppløste hår, døde hudceller, skitt og annet snask.

Når det begynner å råtne er det ikke noe rart om det lukter litt uffent.

Skrevet

Tusen takk for hjelp, da skal jeg stikke innom felleskjøpet i morgen å se etter Munin! :)

Skrevet

Olje i avløpet er bare et poeng om du ikke bruker sluket på uke eller månedsvis. Om sluket i et varmt gulv ikke blir brukt en tid, vil vannlåsen tørke ut, og lukta fra resten av rørsystemet vil stige opp gjennom den tørre vannlåsen. Olje tørker ikke opp, og opprettholder "væskesperren" i vannlåsen nesten uansett hvor lenge sluket blir stående ubrukt.

Mudin får man vel kjøpt på vvs butikker. Du kan også lage din egen rimelige "himkok" ved å blande kaustisk soda og kokende vann, men da må du bruke verneutstyr.

Gjest hedgepig
Skrevet

Tok du opp den dingsen ( =vannlåsen) i sluket?

Fikk du vannlåsen og o-ringen på plass?

Sitter ikke det som det skal så lukter det kloakk.

Skrevet

Fikk tak i avløpsåpner i går, men det lukter fremdeles av sluket. Jeg tror hedgepig har rett i at jeg ikke har fått på plass vannlåsen skikkelig, den satt litt løst når jeg kikket på den igjen i sta. Forsøkte å få den helt tett nå, så får vi se..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...