Gå til innhold

Dobbet moral i barnehagen?

jillwm

Bør barnehage barn tas med på hamburgerrestaurant?  

1. 1. Bør barnehage barn tas med på hamburgerrestaurant?

• Ja, hvorfor ikke?
      15
    • Nei, absolutt ikke!
      8

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger fått klage på at jeg sender med min sønn på 18 mnd sukkerfri saft i barnehagen. E-stoffer er nok ikke bra, men gutten er ikke spesielt glad i verken vann, melk eller juice, så dette er eneste måten til å få i han tilstrekkelig drikke i løpet av en dag.

I tillegg fikk jeg "kjeft" på foreldesamtale fordi han har hatt Prim som pålegg. Prim er farlig i følge barnehagepersonell, da det inneholder for mye sukker. Helsesøster anbefalte nettopp Prim pga jern innholdet, men har likevel sluttet å bruke dette som pålegg.

Det overrasker meg derfor mye at de samme personene drar med seg en gjeng 1 og 2 åringer på McDonald's for å ferie bursdag til ett av barna.

Mulig tiden har forandret seg, men jeg trodde faktisk ikke at meriprodukter var mer usunt enn junk-food?

Er dette normal prakis i barnehagene?

Kan bare ikke fatte og begripe at mitt barn skal læres opp til en slik uvane.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gotthard

høres rart ut.

i min barnehage har vi prim på bordet , syltetøy og div andre søt ting , en dag i uken er det nugatti.

saft får unga til varmmat en dag i uka , med sukker.

unga kan ikke ha med saft på flaske selv.

og ta med unga på m.c?vi tar de heller med ut i skogen og griller pølser vi da , enten det er bursdag eller nesten bursdag.

men alle barnehager er forkjelige .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette synes jeg var dobbeltmoral. Skjønner ikke helt hvorfor de klager på pålegget i det hele tatt. Husker når jeg gikk i park så var det ikke lov med syltetøy, men det var pga veps og vi spiste ute om sommeren.

Stemte ikke, pga fant ikke noe svar som passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om dobbeltmoral! :o

Jeg hadde tatt op det på foreldresamtalen neste gang. Om du gir ungen din Prim og sukkerfri saft, er vel noe de skal drite i. :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i barnehager hvor det serveres både prim og syltetøy. Det der har nok kun med noen av de ansatte sin egen personlige mening, at det er så ille for barn å spise sånt..

du bestemmer selv hva ungen skal drikke. Men er nok ikke dumt å prøve å venne h*n til å drikke vann/melk. Prøv gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I barnehagen vår er det prim og syltetøy på bordet til formiddagsmaten hver dag, men til vanlig ikke nugatti eller sjokade. Saft får barna gjerne til pizza eller annen varm mat om fredagen, og vi lager også gjerne hamburgere selv, vi! :wink:

Selvfølgelig er det forskjell på hverdag og fest, så det er kanskje det som er den egentlige tanken bak disse reglene? Jeg antar at det å ta barna med på Mc Donalds heller ikke er noe barnehagen praktiserer hver uke? Kan det være at foreldrene til bursdagsbarnet har spandert dette på barn og voksne - som en liten oppmerksomhet? Jeg vet at dette har blitt gjort i vår barnehage tidligere.

Prim på skiva hadde jeg nok aldri kommet på å "nekte" noen! Vi sier heller ikke noe dersom barna har Nugatti eller sjokade på maten de har med til frokost eller ettermiddagsmat. Vi vet at de uansett får i seg andre ting til vanlig!

Vi prøver også å følge sunne matvaner, og serverer derfor melk eller vann (barna velger selv) og frukt hver dag. Vi har ikke gått ut med noe forbud mot saft på flaske, men det er heller ikke noe problem hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt moral og frekkheter! De kan bare glemme å "nekte " ungen din å ha prim på maten!! Som helse søstera deres sa er det en fin kilde til kern (og det synes jeg du burde si dem) Og vist de er så redde for sukkeret i primen så kan de bare slutte å kritisere på sukkerfri saft.. (selv om jeg er personlig motstander at ungene skal drikke mye saft og jucie.. Men det går på sukker og tenner...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, jeg har ikke lært å lese innlegget før jeg stemmer *trekke tilbake stemmen*

I det tilfellet her vil jeg stemme NEI! Egentlig ellers også når jeg fikk tenkt meg om *trøtt, og lenge siden jeg hadde små* 1-2 åringer er ofte fortsatt så små at de spiser/drikker det de får, så det er ingen vits å venne dem til junkfood. Ikke godterier heller egentlig..

På helsekosten får du saft uten e'er og sukker, som et tips i farta..

Min yngste kom i barnehagen med brødskive med pepperkake på, hun elsket pepperkaker *holde kjeft fra nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes jo noe merkelig ut. Hvorfor skal de blande seg i hva ungen din har på maten? Det er jo ditt barn!

I barnehagen gutten min går i serverer de både prim og syltetøy til ungene, de er opptatte av å gi dem sunne måltider da så det er selvfølgelig ikke hver dag at de får det på brødskiva. Og ved bursdager så er det foreldrenes ansvar å ta med is eller litt kake så de kan feire litt. Hadde de skulle dra på mc donalds hadde jeg protestert! Er det noe som dere har blitt enige om på foreldremøte at er greit? Hvis ikke kanskje du skal ta en prat med styret og høre om det er mulig? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske tydelig at du er ute etter å arrestere barnehagepersonalet her, på temmelig svakt grunnlag! De hadde faktisk ikke behøvd å bry seg med ditt barns matvaner og helse, og det er et stort pluss at de er såpass engasjerte i jobben sin. Hva slags mat barna spiser til daglig har ingenting med hva man unner seg en sjelden gang. Det er er fullstending legitimt å spise burger på en bursdagsfeiring, og prim og sjokoladepålegg i helger. Men mandag til fredag har ungene atskillig bedre av å få i seg de riktige næringsemnene. Er det virkelig noe å diskutere syns du? Unger klarer fint å skille mellom helg/ fest og hverdag. De vet at lørdagsgodt kan man ikke spise hver dag, og Mc Donalds hører bursdager og den slags til.

Stedatteren min får stort sett med seg brødskive med sjokoladepålegg fra mamma, hun er lett overvektig og småhyper (vanskelig å håndtere) til tider. Hadde barnehagen hennes brydd seg med valget av pålegg hadde jeg for min del vært takknemlig, men skjønner at mange vil ta det ille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk snakket med en av peronalet i dag. Viser seg at McDonald's er helt vanlig prakisk for dem når de skal ta barna ut på tur. Dvs en gang i uka.

Ikke ute etter å arrestere noen som helst, men finner det svært rart at barn i alderen 1 til 2 år skal lære å spise junk food fast en gang i uka. Da blir det helt på trynet å klage på at Prim er usundt (guttungen liker heldigvis ikke verken syltetøy eller sjokoladepålegg).

Når det gjelder saft, så koser han seg med en flaske sukkfri saft før formiddagsluren. Og det lar jeg han gjøre. Litt melk klarer vi å lure i han i forbindelse med andre måltid, så han får da i seg annen væske.

Vanndrikking tar jeg gjerne i mot råd på. Virker som om det er fullstendig uintressant med midre det er en svak rødfarge på det. Har prøvd med ugjennomsiktige kopper slik at han ikke se at det er blank. Latt vær å gi han noe annet å drikke, men nei. Vil ikke ha det....

Satte foten ned for McDonalds og gir ungen Prim heretter.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle

Enkelte mennesker må bare finne noe å pirke på, og slik er det overalt.

Hva jeg gir til mine barn er min og bare min sak, og jeg hadde blitt forbanna om noen hadde lagt seg i det på den måten. :evil:

Læreren til minsten skrev ut skriv til foreldre, der han forklarte at han ikke ville at de skulle bruke skolematen til å lære barna hva som var sunt. Men la barna få det de vil ha på skivene, for ellers spiste de ikke maten sin. Det er mye bedre at barnet får i seg noe mat, enn at foreldrene skal ha de til å spise noe de ikke liker, bare for at det er sunt.

Barna kan lære hjemme hva de egentlig bør spise, men på skolen/barnehagen bør de få noe de spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bursdag en gang i uka hos dem eller? Reiser de på McD så ofte blir det selvfølgelig et paradoks at de klager på matpakken din. Men hvorfor er det så viktig for deg å presse gjennom Prim? Vil han ikke ha annet, leverpostei og sånt?

Når det gjelder vann har jeg ingen lure knep. Syns det er litt rart at han allerede har lært seg uvanen med saft da. Her i huset serveres ikke saft på hverdager, så ingen har noe forhold til det - vann er helt OK. Tror ganske enkelt jeg ville satt hardt mot hardt en liten periode. Vann/ melk eller ingenting, så får tørsten avgjøre. (du har vel prøvd det alllerede, men jeg har ikke noe bedre forslag). Så små barn er tilpasningsdyktige vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er en diskusjon om dette på www.dinbaby.com også idag.

der er det en lærer som sier at hun gjerne vil at ungene IKKE skal ha sukkerpålegg på skolematen, for mange av dem blir så ukonsentrerte i timene. og det kan jeg skjønne. barn har ikke godt av sukker. men dette var jo på skolen da. i barnehagen skal de jo ikke konsentrere seg så mye, det er mest lek.

men uansett så finnes det vel andre jernkilder enn prim? sukkeret hindrer faktisk kroppen i å ta opp enkelte vitaminer. ikke bra det heller :wink:

men ja jeg er enig med deg i at denne barnehagen er dobbeltmoralsk. junk food er like gale som sukker, og hvis de går på Macen hver gang et barn har bursdag, så blir det temmelig ofte. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bursdag en gang i uka hos dem eller? Reiser de på McD så ofte blir det selvfølgelig et paradoks at de klager på matpakken din. Men hvorfor er det så viktig for deg å presse gjennom Prim? Vil han ikke ha annet, leverpostei og sånt?

Hadde misforstått, det var ikke pga bursdag. De drar ofte på turer, trodde bare ikke at tur var det samme som "på tur for å spise hamburger".

Er ikke viktig å presse på om Prim, synes bare det ble så uffatelig ironisk. Han spiser 10 brødskiver om dagen, og det er vanskelig å variere når han bare liker smøreost, prim og posteier.

Flaske er hans uvane. Jobber inntenst med det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for en barnehage som tar med ungene på McD en gang i uka???!!

DET hadde jeg protestert på! Det må være en privat barnehage som har råd til det, da, og bruker av dine penger på noe sånt :kjempesinna:

Når det gjelder saftdrikking så synes jeg personlig det er en uting, sukkerfri eller ikke. Mener bestemt å ha hørt at det er syre i saften selv om den er sukkerfri, som også er skadelig for tennene. Jeg mener ikke at barna aldri skal få drikke saft, men når man ikke får dem til å drikke vann i det hele tatt, er det noe galt. I barnehagen der mine barn går drikker de vann eller melk til måltidene, og jeg skjønner det godt hvis personalet synes det er slitsom med et barn som nekter å drikke det de andre gjør. Du får begynne hjemme, ikke la han få saft. Han må da drikke noe annet når han blir tørst nok? Det beste er å venne barna til å drikke vann fra de er helt små, så blir det ikke så mange konflikter senere.

Prim kan jeg ikke skjønne at er noe problem, i alle fall ikke hvis du varierer med andre og litt "sunnere" påleggslag som leverpostei, makrell i tomat, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...