Gjest Vena Cava Skrevet 11. oktober 2012 #1 Skrevet 11. oktober 2012 Nei nå må jeg få fart på sakene her. Nå har jeg lyst til å begynne å trene intervall. Jeg har sett litt på nettet men har ikke funnet noen enda, så da spør jeg dere. Har dere noen tips til denne type trenings evt et treningsprogram dere ønsker å dele? Link til treningsprogram? Jeg ønsker i tillegg å trene litt styrke innimellom disse intervalløktene, men det har jeg på stell så det går bra Noen som kan hjelpe meg litt?
Wonderbitch Skrevet 11. oktober 2012 #2 Skrevet 11. oktober 2012 Hei! Jeg er også ganske grønn på dette så håper noen andre svarer:) Men har begynt å løpe 4*4 intervaller og har forstått det sånn at du skal ligge på ca 90-95% av makspuls i 4 min, og så ca 70% av maxpuls i 4 min. Dette skal gjøres 4 ganger. Jeg leste noe om at det er viktig at de harde periodene varer i 4 min, fordi det er så lang tid det tar å bedre oksygenopptaket. Så jeg forstår ikke helt disse andre intervallprogrammene det man løper hardt i 2 min, så 3 min osv.. Du kan kanskje investere i en pulsklokke? Det har jeg lyst til, men helst en som ikke er så dyr, og som er kompitabel med nike+..
Gjest Vena Cava Skrevet 11. oktober 2012 #3 Skrevet 11. oktober 2012 Hei! Jeg er også ganske grønn på dette så håper noen andre svarer:) Men har begynt å løpe 4*4 intervaller og har forstått det sånn at du skal ligge på ca 90-95% av makspuls i 4 min, og så ca 70% av maxpuls i 4 min. Dette skal gjøres 4 ganger. Jeg leste noe om at det er viktig at de harde periodene varer i 4 min, fordi det er så lang tid det tar å bedre oksygenopptaket. Så jeg forstår ikke helt disse andre intervallprogrammene det man løper hardt i 2 min, så 3 min osv.. Du kan kanskje investere i en pulsklokke? Det har jeg lyst til, men helst en som ikke er så dyr, og som er kompitabel med nike+.. Okei ja nei jeg har ikke pulsklokke, og har ikke råd til å kjøpe med det første heller. Står ikke helt bra til med økonomi for tiden. Men går vel an å gjøre det sånn ca likevel? Skjønner det er vanskelig å vite men, hvordan vet man at man ligger på 70% og ikke 60 eller 80? Og hvordan vet man at man ligger på maxpuls? Løper man så raskt at etter de fire minuttene så er man helt dausliten og vil egentlig bare legge seg paddeflat ned på bakken?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #4 Skrevet 11. oktober 2012 Okei ja nei jeg har ikke pulsklokke, og har ikke råd til å kjøpe med det første heller. Står ikke helt bra til med økonomi for tiden. Men går vel an å gjøre det sånn ca likevel? Skjønner det er vanskelig å vite men, hvordan vet man at man ligger på 70% og ikke 60 eller 80? Og hvordan vet man at man ligger på maxpuls? Løper man så raskt at etter de fire minuttene så er man helt dausliten og vil egentlig bare legge seg paddeflat ned på bakken? Ja Anonym poster: 1c3b53e8951ccb0694907eea56ba1ac1
Cubit Skrevet 11. oktober 2012 #5 Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Søk opp "Tabatas". Du løper i 20 sek / går eller står i 10. Navn etter en japansk forsker, han gjorde funn som antyder at å kjøre 8 slike drag langt overgår all annen intervalltrening når det gjelder o2-opptak, å øke hjertets slagvolum samt laktatterskelen. Perfekt for oss sløvinger som ikke gidder gampe rundt i skogen i all evighet. Dessuten; trener du ikke mer en 3 kardio-økter pr uke, bør alle ligge i høye intensitetssoner. Over 3 økter må du begynne å legge inn langkjøring. Edit: Nyere forskning viser dessuten at det ikke er signifikant forskjell på 4x4 en gang pr uke, og 1x4 en gang pr uke, når det gjelder o2-opptak. Så man behøver ikke løpe rundt i evigheter for å få fin fremgang Gudd løkk Endret 11. oktober 2012 av Cubit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå